"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΛΙΒΥΗ: Αβεβαιότητα και άνοδος των μισαλλόδοξων ισλαμιστών - Αδύναμη η κυβέρνηση να εγγυηθεί την ασφάλεια στην μετά Καντάφι εποχή

PHOTO: «Σαρία η μόνη λύση για την Λιβύη» γράφει το πανό που κρατούν ισλαμιστές διαδηλωτές

Στη μετά τον Καντάφι εποχή, όπου μια αδύναμη κυβέρνηση δεν μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια, κυριαρχούν στη Λιβύη η αβεβαιότητα, και η άνοδος των ισλαμιστών. «Μετά από δεκαετίες δικτατορίας και καταστροφής, είναι αδύνατον να αλλάξει η Λιβύη μέσα σε λίγες ώρες, ή μέσα σε λίγα χρόνια. Αλλά τώρα είμαστε ελεύθεροι και θα προχωρήσουμε μπροστά», λέει ο Αμπντέλ Χακίμ αλ-Χασάντι, ίσως ο πιο ισχυρός άνθρωπος στην πόλη Νταρνάχ, στις ακτές της Μεσογείου, στα ανατολικά της χώρας.

Ο 46χρονος αλ-Χασάντι ήταν ο διοικητής της Ταξιαρχίας των Μαρτύρων Αμπου Σλιμ, που πολέμησε πέρυσι στο ανατολικό μέτωπο εναντίον των δυνάμεων του Μουαμάρ Καντάφι. Αλλά μεγάλο μέρος της λαϊκής υποστήριξης το χρωστάει στο γεγονός ότι πολέμησε στο Αφγανιστάν, στο πλευρό των Ταλιμπάν, το διάστημα 1997-2002.

Οι προοδευτικές ελίτ στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, στην Τρίπολη και τη Βεγγάζη, θεωρούν τη Νταρνάχ θερμοκήπιο ισλαμιστικού εξτρεμισμού.

Οταν ο γιός και επίδοξος διάδοχος του Καντάφι Σαϊφ αλ-Ισλάμ προειδοποίησε τις πρώτες ημέρες της εξεγέρσης, πέρυσι, ότι οι ανατολικές περιοχές ήθελαν να αποσχιστούν από την Λιβύη και να ανακηρύξουν ισλαμικό εμιράτο, οι περισσότεροι εννόησαν ότι μιλούσε για την Νταρνάχ.

Οι κάτοικοι της πόλης καυχώνται ότι έστειλαν περισσότερους άνδρες να πολεμήσουν στην εξέγερση στη διάρκεια του πολέμου στο Ιράκ από κάθε άλλη πόλη στη Λιβύη.

Συνθήματα όπως «Ναι στον πλουραλισμό. Οχι στον εξτρεμισμό» και «Οχι στην αλ-Κάιντα» έχουν σβηστεί από πολλούς τοίχους στη Νταρνάχ.

Το γεγονός ότι ο πιο ισχυρός άνδρας στην Ντερνάχ μετά την πτώση του Καντάφι τυγχάνει να είναι πρώην συνεργάτης του Αϊμάν αλ-Ζαουάχρι, του ηγέτη της αλ-Κάιντα, και του Αμπου Μουσάμπ αλ-Ζαρκάουϊ, του δολοφονημένου αρχηγού της αλ-Κάιντα στο Ιράκ, προκαλεί ανησυχίες για την άνοδο των ακραίων ισλαμιστών στη χώρα.

Ο αλ-Χασάντι παραδέχεται ότι αυτά που λένε στην Τρίπολη για την Νταρνάχ είναι, σε κάποιο βαθμό, αλήθεια. Αλλά οι κάτοικοι της πόλης είναι θρησκευόμενοι, λέει. «Ο κόσμος εδώ ασχολείται με την θρησκεία και τον αραβικό κόσμο. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον τόσο πολλοί νέοι άνδρες πολέμησαν στο Ιράκ για να αγωνιστούν κατά της αδικίας των αμερικανών», προσθέτει.

Οσοι επέστρεψαν στην πατρίδα θέλουν όντως μια Λιβύη όπου θα ισχύει ο ισλαμικός νόμος. Αλλά ισχυρίζεται ότι κάποιοι έχουν παρεξηγήσει τι σημαίνει αυτό.

«Το ισλάμ βασίζεται σε αξίες όπως η ενασχόληση με τα κοινά, η ελεημοσύνη, η ελευθερία της έκφρασης και ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα. Δεν υπάρχει άλλος νόμος στον κόσμο που μπορεί να προστατεύσει τα δικαιώματα των γυναικών και των ανθρώπων, όπως το ισλάμ», λέει.

ΒΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: