"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Πόρισμα για την άρση του καμποτάζ

Του Νικου Mπαρδουνια

Η άρση του καμποτάζ για τα κρουαζιερόπλοια με μη κοινοτική σημαία θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό βήμα στην προσπάθεια της χώρας να καταλάβει σημαντική θέση στον διεθνή ανταγωνισμό, καθώς η Μεσόγειος τα επόμενα χρόνια θα σημειώσει κατακόρυφη άνοδο στις επιλογές των διεθνών εταιρειών κρουαζιέρας, αναφέρεται στο πόρισμα της ειδικής επιτροπής ζητημάτων που άπτονται του καμποτάζ, που υποβλήθηκε χθες στην υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ) Λούκα Κατσέλη με κοινοποίηση στην Επιτροπή Θαλάσσιου Τουρισμού. Διαφορετική προσέγγιση ως προς την αναγκαιότητα άρσης του καμποτάζ, όπως σημειώνεται στο πόρισμα, εξέφρασαν μόνον οι εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ).

Η Ελλάδα από την άρση του καμποτάζ, αναφέρεται στο πόρισμα, εκτιμάται ότι θα έχει ετήσια κέρδη άνω του 1,1 δισ. ευρώ τα οποία σταδιακά θα αυξάνονται, συμβάλλοντας σημαντικά στην εθνική οικονομία. Στο πόρισμα, μεταξύ άλλων, σημειώνεται ότι σύμφωνα με όλες τις ειδικές προβλέψεις τα επόμενα δύο έτη η κρουαζιέρα με προορισμό τη Μεσόγειο θα αποτελέσει παγκοσμίως την πρώτη επιλογή, ξεπερνώντας την επί μισό αιώνα κυριαρχία της κρουαζιέρας προορισμού Καραϊβικής.

Το 83% της παγκόσμιας κρουαζιέρας ελέγχεται σήμερα από 5 μεγάλες αλυσίδες εταιρειών παροχής υπηρεσιών στον χώρο της κρουαζιέρας, ενώ σε όλες σχεδόν ένα σημαντικό μέρος του στόλου τους είναι νηολογημένο υπό σημαίες μη κοινοτικών χωρών. Στο βιβλίο παραγγελιών πλοίων 2010 - 2012 καταγράφεται η ναυπήγηση 26 νέων κρουαζιερόπλοιων μεγάλου μεγέθους, τα οποία αναμένεται να εξυπηρετήσουν κυρίως την κρουαζιέρα της Μεσογείου. Μεταξύ των μεσογειακών χωρών η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση σε επισκεψιμότητα. Ωστόσο, λόγω του καμποτάζ το 2008 στην Ελλάδα απο-επιβιβάσθηκε μόνο το 6,5% των επιβατών κρουαζιέρας, ενώ στην Ιταλία το 40%. Επίσης από το σύνολο των άμεσων δαπανών κρουαζιέρας (2008) η Ιταλία εισέπραξε το 30,4% ενώ η Ελλάδα μόνο 3,3%!
Απασχόληση
Για την προώθηση της απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών, την κάλυψη τυχόν συνθηκών ανεργίας και την κατοχύρωση των πιστοποιημένων προσόντων τους προτείνεται η άμεση ίδρυση Οργανισμού Απασχόλησης Εμπορικού Ναυτικού (ΟΑΕΝ). Στόχος του ΟΑΕΝ θα είναι η κατάρτιση, επιμόρφωση και εκπαίδευση των ναυτικών (πλην αξιωματικών γέφυρας και μηχανής), η δωρεάν διαμεσολάβηση για εξεύρεση εργασίας Ελλήνων ναυτικών σε πλοία και ναυτιλιακές εταιρείες, η παροχή οικογενειακών και προνοιακών επιδομάτων και η επιδότηση της ανεργίας κατά τα πρότυπα του ΟΑΕΔ. Στον νόμο ίδρυσης του ΟΑΕΝ θα καθοριστούν πόροι οι οποίοι θα προέρχονται και από τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας σε σχέση με το homeporting.

Στον OAEN θα συγχωνευθούν:
1) Tο Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ), ΝΠΔΔ.
2) O Ειδικός Λογαριασμός Εμπορικού Ναυτικού (ΕΛΟΕΝ), ΝΠΔΔ.
3) H Ποσειδών Α. Ε., εταιρεία του Δημοσίου.

Τέλος, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες, εφόσον χρησιμοποιούν ως homeporting ελληνικό λιμάνι, θα πρέπει μεταξύ των μελών του πληρώματος των πλοίων και του προσωπικού των γραφείων τους να χρησιμοποιούν και Ελληνες ναυτικούς και υπαλλήλους, εφόσον διαθέτουν τα απαιτούμενα ανταγωνιστικά προσόντα.

ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: