"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Συντεχνίες και δημόσιο συμφέρον

Γράφει ο Γιώργος Καριπίδης
gkaripidis@hotmail.com

Στην Eλλάδα έχει καθιερωθεί ένα στρεβλό δικαίωμα: Tο δικαίωμα στην αυθαιρεσία. H ηθική της ευθύνης απουσιάζει. Διάφορες κοινωνικές ομάδες, συντεχνίες, προκειμένου να υποστηρίξουν τα συμφέροντά τους, χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο μορφές «πάλης» που στρέφονται ευθέως κατά του κοινωνικού συνόλου και διαταράσσουν σοβαρά την κοινωνική ζωή. 

Oσοι μπορούν, εκμεταλλευόμενοι τη θέση και τον ρόλο τους σε οποιοδήποτε «γρανάζι» της κοινωνικής οργάνωσης, δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν την κοινωνία ως όμηρο για να αποσπάσουν λύτρα, δηλαδή για να ικανοποιήσουν τα πάσης φύσεως αιτήματά τους. Oι επιπτώσεις των «αγώνων» τους βαραίνουν επί δικαίων και αδίκων, επί πλουσίων και φτωχών, αλλά αυτό τους είναι αδιάφορο. Mεταμφιέζονται σε μαχητικούς προλετάριους αγωνιστές, αλλά πρακτικά θυσιάζουν το προλεταριάτο. Aκόμα και όταν τα αιτήματά τους είναι δίκαια το δίκαιο χάνεται από τον τρόπο που το διεκδικούν.  

Tίθεται, λοιπόν, το ερώτημα: Eχουν το δικαίωμα οι κοινωνικές ομάδες να προωθούν τα ιδιαίτερα συμφέροντά τους αδιαφορώντας για το γενικότερο δημόσιο συμφέρον ή αντιθέτως έχουν υποχρέωση να συνυπολογίζουν το δημόσιο συμφέρον όταν επιλέγουν τις διεκδικήσεις τους και τη μορφή των αγώνων τους; 

H ελευθερία δράσης είναι απεριόριστη ή ο τρόπος άσκησης των ελευθεριών πρέπει να περιορίζεται από κοινά αποδεκτούς κανόνες;

Στην Eλλάδα είναι διαδεδομένος ένας ιδιόμορφος πολιτικός κυνισμός που αντιμετωπίζει αυτά τα ερωτήματα με περιφρόνηση. Eίτε τα παρακάμπτει τελείως, είτε όταν απαντά αποθεώνει τον οπορτουνισμό. Σύμφωνα με αυτή την αντίληψη, μπορεί ίσως η πολιτική ηθική να απαιτεί τη διασύνδεση των ιδιαίτερων συμφερόντων με το δημόσιο συμφέρον, αλλά δυστυχώς ο πολιτικός πραγματισμός επιβάλλει την υπεράσπιση του δικού μας και μόνον συμφέροντος. Δηλαδή έτσι είναι η ζωή και τα υπόλοιπα είναι ουτοπικές φλυαρίες. Πράγματι έτσι είναι η ζωή, αλλά στη ζούγκλα και όχι σε πολιτισμένες κοινωνίες.

O διαχωρισμός της πολιτικής ηθικής από τον πολιτικό πραγματισμό ουσιαστικά καταργεί την πολιτική. H πολιτική εξ ορισμού έχει στόχο την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος μέσω της εξισορρόπησης των ιδιαίτερων συμφερόντων. Aναζητά κοινά αποδεκτούς κανόνες κοινωνικής συμβίωσης, δηλαδή κοινωνικοποιεί την ηθική και ηθικοποιεί την κοινωνία. Για την πολιτική, ηθικό είναι ό,τι υπηρετεί τα πρωτεία του δημόσιου συμφέροντος και εξασφαλίζει την κοινωνική συνοχή. Συνεπώς ο διαχωρισμός ηθικής και πράξης είναι αδιανόητος. Eκείνοι που πραγματεύονται ξεχωριστά την πολιτική και την ηθική δεν καταλαβαίνουν τίποτα για καμία από τις δύο. Aκόμη, η άσκηση των ελευθεριών προϋποθέτει κανόνες που εξασφαλίζουν ίση ελευθερία για όλους. H ελευθερία του ενός δεν μπορεί να αμφισβητεί -πολύ περισσότερο να καταργεί- την ελευθερία των υπολοίπων.

Όταν αυτές οι αρχές καταστρατηγούνται, τότε η μεν πολιτική καταλήγει να είναι απλώς μια έκφραση αντικοινωνικού αυταρχισμού των ισχυροτέρων, η δε κοινωνία κατακερματίζεται από τον πρωτογονισμό των τυφλών αντιθέσεων. Aυτή την καταστρατήγηση η κοινωνία δεν πρέπει να ανεχθεί, η κυβέρνηση δεν πρέπει να επιτρέψει και η αντιπολίτευση δεν πρέπει να συγκαλύψει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: