"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Κονδύλια στον αέρα

Τριτοκοσμικές συνθήκες επικρατούν τα τουλάχιστον δύο τελευταία χρόνια στη διαχείριση και την αξιοποίηση των 23 εναέριων μέσων των σωμάτων ασφαλείας για τα οποία δαπανήθηκαν εκατοντάδες εκατ. ευρώ.

Τους τελευταίους εννέα μήνες μετά το κλείσιμο της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, που παρείχε υπηρεσίες συντήρησης, τα 10 ελικόπτερα της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής σκούριαζαν στα υπόστεγα και οι πιλότοι εκτελούσαν χρέη διοικητών τμημάτων!

Πριν από λίγες μέρες ο αρμόδιος υφυπουργός Σπ. Βούγιας υπέγραψε τρεις αλλεπάλληλες συμβάσεις διαφόρων μορφών, με την ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία) και με ένα αλληλοσπαρασσόμενο ανταγωνιστικό δίπολο επισκευαστών, που ουσιαστικά κρατεί διαχρονικά σε ομηρία το κρατικό σύστημα. Ενα σύστημα βυθισμένο στη γραφειοκρατία και στην αδυναμία ή απροθυμία του να αναπτύξει έναν μηχανισμό τεχνικής υποστήριξης της περιουσίας του, με ίδια κόστη απίστευτα χαμηλότερα από τα επιχειρηματικά, καθίσταται ευάλωτο ή ύποπτο.

1 Η πρώτη σύμβαση υπεγράφη με την ΕΑΒ και αφορά τη συντήρηση των 6 ελικοπτέρων και των 7 ελαφρών αεροσκαφών του Λιμενικού για μία πενταετία αντί του ποσού των 25 εκατ. ευρώ . Τα εναέρια μέσα του Λιμενικού είναι στρατιωτικού νηολογίου και μητρώου, σε αντίθεση με της ΕΛ.ΑΣ. και της Πυροσβεστικής που έχουν πολιτικό. Τα δυο τελευταία χρόνια τα μέσα αυτά έκαναν ελαφρά συντήρηση με «ρεφενέ» των στελεχών ή παρέμεναν καθηλωμένα.

2 Η δεύτερη σύμβαση πεντάμηνης διάρκειας υπεγράφη με την εταιρεία ICSS για τη συντήρηση των πέντε ελικοπτέρων της Πυροσβεστικής (τρία διοικητικά και δύο σούπερ πούμα) προκειμένου αυτά να πετάξουν στην αντιπυρική περίοδο, με αντίτιμο 750 χιλιάδες ευρώ. Για την υπογραφή αυτής της προσωρινής σύμβασης χρειάστηκε γνωμάτευση του ΣτΕ, που δικαίωσε την προαναφερόμενη εταιρεία για τυπικούς λόγους. Ο κανονικός διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη με αλλεπάλληλα νομικά επεισόδια από τον Μάιο του 2008 και είτε υφίσταται ακυρώσεις είτε κηρύσσεται άγονος από προσφυγές των ανταγωνιστών.

3 Η τρίτη σύμβαση με απευθείας ανάθεση, έπειτα από γνωμάτευση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, υπεγράφη πριν από περίπου 10 μέρες για τη συντήρηση των πέντε αστυνομικών ελικοπτέρων με την αιτιολογία της επείγουσας ανάγκης. Για εργασίες συντήρησης πεντάμηνης διάρκειας η εταιρεία Αεροπορικές Υπηρεσίες θα λάβει ποσό 370 χιλιάδων ευρώ. Πρόκειται για την ανταγωνίστρια της ICSS που ανέλαβε τα πυροσβεστικά ελικόπτερα. Ο διαγωνισμός της Αστυνομίας για τη συντήρηση των ελικοπτέρων της προκηρύχθηκε τον περασμένο Σεπτέμβρη και ενώ ήταν γνωστό ότι η Ολυμπιακή Αεροπορία, που έκανε τη συντήρηση, κλείνει και μπαίνει σε διαδικασία εκκαθάρισης.

Απίστευτο και όμως αληθινό είναι το γεγονός ότι η Ο.Α. δεν περέδωσε στις αρμόδιες επιτροπές της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής το «σύνολο των ελικοπτέρων, μητρώων, εργαλείων και ανταλλακτικών», όπως αναφέρεται στις υπηρεσιακές εκθέσεις.

Ο διαγωνισμός του Σεπτεμβρίου πήρε αναβολή επειδή έπρεπε να τροποποιηθούν οι τεχνικές προδιαγραφές έπειτα από αίτημα των συμμετεχόντων. Τον Μάρτιο η Αστυνομία κάλεσε τους υποψηφίους για διαδικασία διαπραγμάτευσης λόγω του κατεπείγοντος, αλλά αυτές υπέβαλαν προδικαστικές προσφυγές. Ετσι το υπουργείο κατέφυγε στο Νομικό Συμβούλιο για απευθείας ανάθεση και αφού η κρατική ΕΑΒ που ερωτήθηκε απάντησε ότι δεν μπορεί να αναλάβει, η ανάθεση έγινε στις «αεροπορικές υπηρεσίες», που αντιπροσωπεύει και την κατασκευάστρια εταιρεία των ελικοπτέρων της Αστυνομίας. Για να μπορεί κάποιο ελικόπτερο να πετά περιστασιακά, τους τελευταίους μήνες γινόταν υποτυπώδης συντήρηση, λαδιών μέχρι 15 χιλιάδες ευρώ, που αποτελεί οροφή εξόδων χωρίς διαδικασίες!

Σε ό,τι αφορά στις συμβάσεις για την ενοικίαση των πυροσβεστικών ελικοπτέρων βαρέος τύπου S64, ενδιάμεσος μέχρι πέρυσι ήταν η εταιρεία ICSS που φέτος πήρε δικαστικά την πεντάμηνη συντήρηση των κρατικών πυροσβεστικών ελικοπτέρων, αλλά έχασε το εμπορικό κέρδος της μεσιτείας για τις ενοικιάσεις των S64. Πέρυσι το κάθε ελικόπτερο στοίχισε στους φορολογούμενους 4,45 εκατ. ευρώ και φέτος μετά την απευθείας κρατική διαπραγμάτευση με τον κατασκευαστή 3,2 εκατ., όπως ανέφερε ο αρμόδιος υφυπουργός Σπ. Βούγιας στη Βουλή.

ΠΗΓΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: