ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΝΑ ΦΡΙΞΕΤΕ
Ενα ξέφρενο πάρτι δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ δημοσίου χρήματος είχε
στηθεί τα τελευταία 5 χρόνια στη ΔΕΚΟ «Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας Α.Ε.».
Υπάλληλοι της ΤΕΟ Α.Ε., των Διευθύνσεων Ελέγχου Συντήρησης Εργων (ΔΕΣΕ)
των Νομαρχιών και της διεύθυνσης «Δ3» του ΥΠΕΧΩΔΕ που εποπτεύει τις ΔΕΣΕ
με την έγκριση ή την αδιαφορία υπουργών όπως και των διοικήσεων του
ταμείου δούλευαν μόλις 6 ώρες την ημέρα, δεν πάταγαν το πόδι τους στην
εταιρεία αλλά αμείβονταν, απολάμβαναν εικονικές υπερωρίες και
πλασματικές δαπάνες μετακίνησης εκτός έδρας συνολικού ύψους 5,7 εκατ.
ευρώ, μοίραζαν δουλειές χωρίς διαγωνισμούς, αγόραζαν με πόρους του
ταμείου ηλεκτρονικούς υπολογιστές για το σπίτι τους και την ίδια στιγμή
οι «λακκούβες» και η ελλιπής διαγράμμιση και σήμανση στους δρόμους
ταλαιπωρούν και σκοτώνουν οδηγούς κι επιβάτες...
Το «Εθνος» δημοσιεύει αποκλειστικά την έκθεση ελέγχου του Γενικού
Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης στο ΤΕΟ Α.Ε. από την οποία αποκαλύπτεται
απίστευτη σπατάλη των πόρων του. Οι έλεγχοι έγιναν μετά από καταγγελίες
και αφορούσαν τη χρονική περίοδο 2007-2011.
Βρέθηκε, επίσης, ότι
υπουργοί ενέκριναν κονδύλια χιλιάδων ευρώ για την αγορά γραφειακού
εξοπλισμού στη διεύθυνση «Δ3» του ΥΠΕΧΩΔΕ από πόρους του Ταμείου αλλά
και για τη συντήρηση της υποδομής καλωδιακής τηλεόρασης στο Κολωνάκι, τα
Εξάρχεια και την Πλάκα παρά το ότι διάταξη νόμου (αρ. 4. παρ. 4 του ν.
2938/2001) ορίζει σαφώς το πού πρέπει να κατευθύνονται τα χρήματα του
ΤΕΟ: «Με αποφάσεις του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ διατίθενται πιστώσεις από τους
πόρους της ΤΕΟ Α.Ε., για τη συντήρηση του οδικού δικτύου, για τις
βελτιώσεις και διαπλατύνσεις των οδών, καθώς και για τη λήψη μέτρων που
επιβάλλεται να λαμβάνονται για την εξασφάλιση της οδικής ασφάλειας των
κινουμένων στο οδικό δίκτυο της χώρας»
Φυσικά από τους πόρους του Ταμείου δίνονταν στους υπαλλήλους του
αφειδώς υπερωρίες κ.ά.: «Διαπιστώθηκε μεγάλη ευχέρεια της Εταιρείας σε
πάσης φύσεως πρόσθετες αμοιβές του προσωπικού (επιδόματα, υπερωρίες,
έκτακτες παροχές, αποζημιώσεις μετακινήσεων εκτός έδρας, αμειβόμενες
επιτροπές), οι οποίες επιβάρυναν σημαντικά τη δαπάνη μισθοδοσίας.Επισημαίνεται ότι έχουν πληρωθεί σημαντικά ποσά σε υπερωρίες, παρότι
μεγάλος αριθμός υπαλλήλων δεν τηρεί ούτε καν το υποχρεωτικό ωράριο
εργασίας», λέει σε άλλο του σημείο το πόρισμα των 187 σελίδων.
Με πολύ απλά λόγια το ΤΕΟ -το οποίο έχει ετήσια έσοδα περίπου 55 εκατ.
ευρώ- όπως περιγράφουν στο πόρισμα ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας
Διοίκησης Λέανδρος Ρακιντζής και οι αρμόδιοι επιθεωρητές, είχε
μετατραπεί σε έναν «κουμπαρά» που μοίραζε δημόσιο χρήμα
.
«Η
σωρεία των Αποφάσεων με τις οποίες καλείται η ΤΕΟ Α.Ε. να διαθέτει μέρος
των κερδών της για την εξυπηρέτηση σκοπών διάφορων προς το κύριο έργο
της δημιουργεί την εντύπωση της μετατροπής της σε ένα ταμείο, από το
οποίο μπορεί να γίνεται ανάληψη οποιουδήποτε ποσού με οποιαδήποτε
δικαιολογία που είναι δυνατόν έστω και έμμεσα να αναφέρεται στη
διαχείριση του οδικού δικτύου, ή, ενίοτε, χωρίς καν τοιαύτη» αναφέρει το
πόρισμα.
Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με την έκθεση, που έχει
αποσταλεί στο γραφείο του πρωθυπουργού, τους αρμόδιους υπουργούς
Οικονομικών Γ. Στουρνάρα και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών,
Μεταφορών και Δικτύων Κ. Χατζηδάκη και τον Εισαγγελέα, είναι να
«βλάπτεται το δημόσιο συμφέρον από τη μη εφαρμογή των διατάξεων του
Δημοσίου που αφορούν στον έλεγχο των διοικητικών και οικονομικών
δραστηριοτήτων της ΤΕΟ Α.Ε.».
Εξι αντί για οκτώ ώρες εργασίας
Υποαπασχόληση και πλεονάζον προσωπικό
Το ΤΕΟ έγινε ανώνυμη εταιρεία του Δημοσίου το 2001. Είχε ως αντικείμενο
μέχρι το 2007 τη διαχείριση όλων των διοδίων της χώρας. Μετά την
ανάληψη (πλην δύο) των διοδίων από τους παραχωρησιούχους των μεγάλων
οδικών έργων στην εταιρεία έχει παραμείνει η διαχείριση των σταθμών
διοδίων Μαλγάρων και Ακτίου.
Οι πηγές εσόδων για την ΤΕΟ Α.Ε.
είναι οι εισπράξεις από τα δύο διόδια, τα τέλη χρήσης των μηχανημάτων
έργων, τα μισθώματα και οι αποζημιώσεις αυθαίρετης χρήσης των
κυκλοφοριακών συνδέσεων με το εθνικό οδικό δίκτυο, τα μισθώματα παρόδιων
επιχειρήσεων, καθώς και το ποσοστό 0,40% των ασφαλίστρων των
αυτοκινήτων που πληρώνουν οι οδηγοί. Τα συνολικά έσοδα για το 2011
ανήλθαν σε 54,7 εκατ. ευρώ. Στην ΤΕΟ Α.Ε. το προσωπικό που απασχολείται
απαριθμείται σε 146 άτομα. Από αυτά τα 59 είναι το μόνιμο τακτικό
προσωπικό και τα 87 είναι υπάλληλοι ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.
Σε ό,τι αφορά τις ώρες εργασίας τους και τα περί υποαπασχόλησης, η
έκθεση ελέγχου δίνει την απάντηση: «Πράγματι, όπως προέκυψε από τα
ζητηθέντα και επεξεργασθέντα δειγματοληπτικά στοιχεία
προσέλευσης-αποχώρησης, ο μέσος όρος ημερήσιας παρουσίας στην Εταιρεία
ανέρχεται σε 6 ώρες, έναντι των 8 υποχρεωτικών». Επιπλέον αυτών η
εταιρεία έχει προσλάβει 13 άτομα με συμβάσεις παροχής υπηρεσιών, όπως
σημειώνεται στις σελίδες του πορίσματος: «δύο ως τρία άτομα για τη
λογιστική - φορολογική της υποστήριξη, έναν οικονομικό σύμβουλο, έναν
επιπλέον νομικό σύμβουλο κ.ά.».
Πέραν κι αυτών υπάρχουν άλλα 40
άτομα. Τα 21 τα μισθώνει ανάδοχος εταιρεία για το κέντρο ελέγχου των
διοδίων (SCADA) και τα υπόλοιπα 19 πάλι η ίδια επιχείρηση για τη
λειτουργία του σταθμού διοδίων Ακτίου. Η ανάδοχος εταιρεία έχει αναλάβει
από το 2003 αυτά τα έργα. Το Σώμα Επιθεωρητών όμως σημειώνει ότι «το
μηνιαίο κόστος είναι 116.500 ευρώ». Προτείνει πώς θα μπορούσαν να
καλυφθούν αυτές οι 40 θέσεις από το πλεονάζον προσωπικό της εταιρείας».
Τηλεδιόδια
Παράτυπες οι δύο ανάδοχες εταιρείες
Το πόρισμα των ελεγκτών της Δημόσιας Διοίκησης κρίνει «παράτυπη και τη
διαδικασία εγκατάστασης από το 2003 και εντεύθεν των δύο αναδόχων
εταιρειών για τη διαχείριση των διοδίων και συγκεκριμένα για την
ανάπτυξη και υποστήριξη του συστήματος τηλεδιοδίων, τη λειτουργία,
παρακολούθηση και συντήρηση του κέντρου ελέγχου και τη διάθεση του
αναγκαίου προσωπικού για την υποστήριξη είσπραξης διοδίων και για τη
λειτουργία του σταθμού διοδίων Ακτίου, με τη διάθεση του αναγκαίου
προσωπικού».
ΣΕ ΥΠΕΧΩΔΕ ΚΑΙ ΣΕ ΝΟΜΑΡΧΙΕΣ
Πλήρωσαν 5,7 εκατ. ευρώ για... οδοιπορικά
Το ΤΕΟ χρησιμοποιήθηκε για την πληρωμή υπαλλήλων της Διεύθυνσης του
ΥΠΕΧΩΔΕ «Δ3» και των ΔΕΣΕ που είναι στις Νομαρχίες (τώρα Περιφέρειες) οι
οποίοι, υποτίθεται, ότι με-τακινήθηκαν εκτός έδρας προκειμένου να
ελέγξουν το οδικό δίκτυο.
Τα ποσά που διατέ-θηκαν την περίοδο 2007-2011
ανήλθαν σε 4,3 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές ταμειακές ροές σε 5,7 εκατ.
ευρώ. Εκδόθηκαν υπουργικές απο-φάσεις με την επίκληση της διάταξης του
νόμου «για την πληρωμή από πόρους της ΤΕΟ Α.Ε. δαπανών στοιχειώδους
συντήρησης». Το πόρισμα αναφέρει για τις εκδοθείσες υπουργικές αποφάσεις
πως είναι «εκτός των ορίων της εξουσιοδότησης που παρέχει η διάταξη του
άρθρου 4 του ν. 2938/2001. Το Δ.Σ. της ΤΕΟ Α.Ε. είχε τη δυνατότητα να
αρνηθεί την έγκρισή τους».
Το κόλπο γινόταν αφού έτσι, λέει το
πόρισμα, «παρε-κάμπτετο επιπλέον ο έλεγχος των δαπανών αυτών όπως
προβλέπεται από το δημόσιο λογιστικό».
Τελικά, οι έλεγχοι του
οδικού δικτύου μάλλον ήταν εικονικοί: «Από τη συνεκτίμηση των ληφθέντων
στοιχείων για τις μετακινήσεις που εξετάσθηκαν δειγματοληπτικά,
αμφισβητείται έντονα, στις πλείστες των περιπτώσεων, η πρα-γματοποίηση
των εν λόγω μετακινήσεων, για τις οποίες υπάρχουν αποχρώσες ενδείξεις
ότι είναι εικονικές (διαμονή εκ συστήματος σε ''φιλικά σπίτια'',
αόριστος σκοπός μετακίνησης, ταυτόχρονη μετακίνηση πολλών υπαλλήλων στον
ίδιο προορισμό, εξόφληση δαπανών ύψους χιλιάδων ευρώ ανά υπάλληλο με
καθυστέρηση 2 ετών χωρίς οποιαδήποτε διαμαρτυρία, ανυπαρξία εκθέσεων
αυτοψίας κ.λ.π.). Η εικόνα που δίδεται είναι ότι δεκάδες υπάλληλοι της
Δνσης Δ3 του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. (σ.σ. Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων)
και των ΔΕΣΕ σαρώνουν αλληλοδιαδόχως σε καθημερινή σχεδόν βάση το οδικό
δίκτυο της χώρας, χωρίς να καταγράφουν, στις πλείστες των περιπτώσεων,
οποιοδήποτε εύρημα για την κατάσταση του οδικού δικτύου», περιγράφει το
πόρισμα.
Απίστευτα και όμως αληθινά
Ο οδηγός-φάντασμα και ο... στρατός των νομικών συμβούλων
Στα συμπεράσματα της έκθεσης του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης περιγράφονται μεταξύ άλλων τα εξής απίστευτα:
1
Στο προσωπικό της εταιρείας υπάρχει οδηγός-φάντασμα. Δεν έχει πατήσει
το πόδι του στο Ταμείο, δεν έχει εκτελέσει δρομολόγιο, πληρώνεται και
μάλιστα τα έτη 2007, 2008 και 2009 πήρε και υπερωρίες 5.000 ευρώ, 6.500
ευρώ και 9.700 ευρώ, αντιστοίχως. Περιγράφει το πόρισμα: «Ιδιαίτερη
περίπτωση αποτελεί ο οδηγός για τον οποίο όλα τα στοιχεία (μηχανογραφικό
σύστημα ελέγχου παρουσιών, παντελής απουσία διαταγών πορείας, δηλώσεις
στελεχών της Εταιρείας) συγκλίνουν σε σκανδαλώδη περίπτωση αργομισθίας».
2
Υπάρχει στο προσωπικό της εταιρείας νομικός σύμβουλος, ωστόσο
προσελήφθη και δεύτερος δικηγόρος, και την ίδια στιγμή το ΤΕΟ προσφεύγει
τακτικά σε εξωτερικούς δικηγόρους. Μάλιστα το διάστημα 2007-2011
ανατέθηκαν υποθέσεις σε συγγενικό πρόσωπο του νομικού συμβούλου, έναντι
αμοιβής 292.638,87 ευρώ.
3 Με διάφορους τρόπους
το προσωπικό του ΤΕΟ έπαιρνε επιδόματα, υπερωρίες, έκτακτες παροχές,
δαπάνες κινητής τηλεφωνίας, αποζημιώσεις μετακινήσεων εκτός έδρας και
αμειβόμενες επιτροπές. Οπως προκύπτει από την έκθεση ελέγχου, η εταιρεία
για το 2011 έδωσε λίστα με την κάλυψη δαπανών κινητών τηλεφώνων για 26
άτομα. Εντούτοις οι επιθεωρητές βρήκαν από την εταιρεία κινητής
τηλεφωνίας λίστα και για άλλα 27 άτομα.
Για τις αμειβόμενες
επιτροπές, η έκθεση φέρνει στη δημοσιότητα ορισμένες περιπτώσεις:
«Εντοπίστηκαν επίσης περιπτώσεις αμειβόμενων επιτροπών, στις οποίες
συμμετείχαν υπάλληλοι της ΤΕΟ Α.Ε. με αντικείμενο εργασίας μη συμβατό με
τα καθήκοντά τους στην Εταιρεία». Αναφέρεται επιτροπή που συγκροτήθηκε
το 2007 για τη βαφή των διοδίων της Ελευσίνας και των γραφείων της
εταιρείας. Τα δύο από τα τέσσερα μέλη πήραν από 3.400 και 3.000 ευρώ και
τα άλλα δύο ως επιβλέποντες από 500 και 350 ευρώ.
Για να αξιολογήσουν
Κραυγαλέες, όμως, περιπτώσεις είναι εκείνες του 2007 με 2009, οπότε και
συγκροτήθηκαν επιτροπές αξιολόγησης των αιτήσεων υπαλλήλων για μετάταξη
και εθελούσια έξοδο: «Οι επιτροπές με αντικείμενο την επεξεργασία των
αιτήσεων για μετάταξη και εθελούσια έξοδο, οι οποίες στοίχισαν 78.942,41
ευρώ, είχαν αντικείμενο το οποίο, κατά την άποψή μας, εμπίπτει στα
καθήκοντα των εμπλακέντων υπαλλήλων και δεν δικαιολογεί πρόσθετη
αμοιβή».
Προκλητικές είναι και οι αποζημιώσεις μετακινήσεων εκτός
έδρας για δήθεν ελέγχους σχετικά με την κατάσταση του οδικού δικτύου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2011 οι δαπάνες ήταν 144.788,11 ευρώ, ενώ το
2007 και το 2008 ξεπέρασαν τα 220.000 ευρώ.
Τι αναφέρει η έκθεση;
«Για τις αποζημιώσεις μετακινήσεων εκτός έδρας, δεν υπάρχουν πάντοτε
εκθέσεις αυτοψίας, ενώ φαίνονται μετακινήσεις δύο και τριών υπαλλήλων
κατά την ίδια ημερομηνία, για την ίδια διαδρομή, με διαφορετικά
μεταφορικά μέσα, για τον ίδιο σκοπό, γεγονός που δημιουργεί σοβαρά
ερωτηματικά για τη σκοπιμότητα και αποτελεσματικότητα των διατιθεμένων
κονδυλίων».
Τα κόλπα
Εξοπλισμός που... έκανε φτερά και «σπασμένες» δαπάνες
Γραφειακός εξοπλισμός
Οι πόροι του ΤΕΟ χρησιμοποιή-θηκαν και για την αγορά γραφεια-κού
εξοπλισμού, αναλώσιμων και παγίων «των διευθύνσεων Δ3 και Δ13 του
ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ και των ΔΕΣΕ της χώρας». Οι επιθεωρητές σημειώνουν ότι
«ποσοστό 30% του γραφειακού εξοπλισμού που αγοράστηκε από την ΤΕΟ Α.Ε.
για τη διεύθυνση Δ13 του ΥΠ.Υ.ΜΕ.ΔΙ. δεν βρέθηκε στις εγκαταστάσεις της
υπηρεσίας».
Καλωδιακή τηλεόραση
Με τον ίδιο
τρόπο εκδόθηκαν τρεις αποφάσεις του υπουργού Υ.ΜΕ.ΔΙ περί διάθεσης
20.000 ευρώ, 24.600 ευρώ και 18.450 ευρώ αντίστοιχα από πόρους της ΤΕΟ
Α.Ε. για την πληρωμή δαπανών συντήρησης του δικτύου καλωδιακής
τηλεόρασης περιοχών Εξαρχείων - Κολωνακίου - Πλάκας. Οι επιθεωρητές
επισημαίνουν: «Από την εξέταση του έργου που παρασχέθηκε, δημιουργούνται
υπόνοιες για την παράνομη κατάτμηση του αντικειμένου του».
Απευθείας αναθέσεις
Στην ΤΕΟ Α.Ε. χρεώθηκαν και απευθείας αναθέσεις της Ε.Υ.Δ.Ε. Συντήρησης
Αυτοκινητοδρόμων για την προμήθεια ειδικού υλικού απορρόφησης λαδιών
και χημικών συνθέσεων. Τα ποσά των προμη-θειών «σπάστηκαν» για να μη
γίνουν διαγωνισμοί, αφού ξεπερ-νούσαν τις 45.000 ευρώ. «Από τα παραπάνω
εκτεθέντα προκύπτει συστηματική κατάτμηση της εν λόγω δαπάνης για τα έτη
2007, 2008 και 2009, δεδομένου ότι τα ετήσια ποσά της δαπάνης αυτής
ήταν 106.243,20€, 106.243,20€ και 377.753,60€ αντίστοιχα και, σύμφωνα με
τις διατάξεις του άρθρου 83 παρ. 1 του ν. 2362/1995, όπως ίσχυε, θα
έπρεπε να έχει διενεργηθεί τακτικός διαγωνισμός, εφόσον είχαμε ετήσια
δαπάνη άνω των 45.000€».
ΕΘΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου