"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Social Networks Offer a Way to Narrow the Field of Friends

Σήμερα, δημοσιοποιούμε τα σημαντικά γεγονότα της ζωής και δραστηριότητάς μας στο Διαδίκτυο, χωρίς αυτό να σημαίνει πως επιθυμούμε απαραιτήτως ότι θέλουμε να μάθουν όλοι οι «φίλοι μας» στο Facebook πώς περάσαμε χθες το βράδυ. Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος γέννησης εναλλακτικών δικτύων όπως του Path, που είναι ένα Facebook πολύ πιο προσωπικό, καθώς κάθε χρήστης του μπορεί να έχει μόλις 50 φίλους με τους οποίους να μοιράζεται τα μικρά και τα μεγάλα γεγονότα της ζωής του.

Ακόμα και το Facebook παραδέχεται ότι oι χρήστες του δεν θέλουν να μοιράζονται τα πάντα με όλους. Γι’ αυτό υπάρχουν οι ρυθμίσεις «απορρήτου» με τις οποίες ο καθένας μπορεί να ελέγξει ποιος μπορεί να δει τι. Επίσης, μπορεί να χωρίσει τους φίλους του σε ομάδες. Πρόσφατα, η εταιρεία αγόρασε το Beluga, ένα μικρό δίκτυο που επιτρέπει σε κάθε χρήστη του να ανεβάζει φωτογραφίες τις οποίες να μοιράζεται με περιορισμένο αριθμό χρηστών. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε προ μηνός η Facebook στη δημοσιότητα, οι χρήστες του ιστότοπου κοινωνικής δικτύωσης έχουν δημιουργήσει 50 εκατομμύρια ομάδες στις οποίες συμμετέχουν κατά μέσο όρο οκτώ μέλη.

Αλλά και η Google επιθυμεί να εκμεταλλευθεί αυτή τη διάθεση των χρηστών του Ιντερνετ για μικρότερες ομάδες και περισσότερη ιδιωτικότητα. Η εταιρεία προσπαθεί τώρα να δημιουργήσει μία σειρά εργαλείων που θα επιτρέπουν την κοινοποίηση ειδήσεων, τη διανομή φωτογραφιών κ. ο. κ. σε περιορισμένες ομάδες «φίλων». Η Slide, η οποία δημιουργεί εφαρμογές για κοινωνική δικτύωση, ανήκει πια στην Google. Τι επακριβώς έχει κατά νουν η Google δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό.

Κανείς από τους επαΐοντες δεν περιμένει ότι οι νέες εταιρείες που αναπτύσσουν δραστηριότητα στον χώρο θα υποκαταστήσουν τους κολοσσούς του τομέα (Facebook, Twitter). Αντιθέτως, οι δημιουργοί τους ελπίζουν ότι θα καταφέρουν να μιμηθούν με μεγαλύτερη επιτυχία τις κοινωνικές σχέσεις της πραγματικής –της εκτός Ιντερνετ– ζωής.

Το Shizzir, παραδείγματος χάριν, δημιουργήθηκε όταν δύο μεταπτυχιακοί φοιτητές του πανεπιστημίου του Κονέκτικατ συνειδητοποίησαν ότι ήταν εντελώς αδύνατο να οργανώσουν τι θα έκαναν τα βράδια τους μέσα από το Facebook. «Αναφέρεις τα σχέδια που έχεις για το Σαββατοκύριακο και ξαφνικά βλέπεις τον ηλικιωμένο θείο σου να απαντάει ότι θέλει να έρθει και αυτός μαζί», υποστηρίζει ένας από τους εμπνευστές του Shizzir, ο Νικ Ζαένς.

Ο νέος ιστότοπος λειτουργεί διαφορετικά. Οι χρήστες μπορούν να προσκαλέσουν λίγους φίλους τους σε μία ομάδα στην οποία προβάλλονται κατάλογοι με πιθανές δραστηριότητες, όπως εκθέσεις, συναυλίες κ. ο. κ. όπως έχουν συλλεχθεί από το Google, το Facebook, το Yelp. Τα μέλη της ομάδας, που δεν υπερβαίνουν τα είκοσι, μπορούν να συζητήσουν τι ακριβώς θέλουν να κάνουν. Tο τελευταίο τρίμηνο, τουλάχιστον 3.600 άτομα κατέβασαν την εφαρμογή, αριθμός αμελητέος, βέβαια, αν σκεφτεί κανείς ότι το Facebook το χρησιμοποιούν 600 εκατομμύρια. Ομως, είναι μόνον η αρχή και η νέα τάση ήδη έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των επενδυτών.

Ο Ντέιβ Μόριν, ιδρυτής του Path, ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως εργαζόμενος του Facebook. Γρήγορα αντιλήφθηκε ότι αυτός ο διαδικτυακός τόπος είχε αποκτήσει μεγάλο όγκο και ήταν υπερβολικά απρόσωπος, ακατάλληλος για να μοιραστεί κανείς πιο προσωπικά στοιχεία. Οπως φαίνεται, την ίδια άποψη είχαν και εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες του και γρήγορα στράφηκαν προς το Path, ανεβάζοντας πέντε εκατομμύρια φωτογραφίες και βίντεο. Κάθε ομάδα «φίλων» δεν επιτρέπεται να έχει περισσότερα από 50 μέλη.

«Ο κόσμος σήμερα όπου κι αν βρεθεί βγάζει το κινητό του, δείχνει φωτογραφίες και διηγείται κάποια ιστορία για τη ζωή του. «Είχα πάει διακοπές», «να η γάτα μου», «ιδού τι έφαγα χθες βράδυ». Οταν όμως ρωτήσαμε αυτούς τους ανθρώπους αν θα αναρτούσαν τις φωτογραφίες στο Διαδίκτυο, μας απάντησαν «όχι, όχι, είναι πολύ προσωπικές».

Οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης είναι απλώς δίκτυα, ομάδες ανθρώπων που γνωρίζονται αμυδρά, επισημαίνει ο Μο Κόιφμαν, επενδυτής της Spark Capital που παρακολουθεί τις διαφορετικές τάσεις στο Διαδίκτυο. Ο τρόπος όμως που ερχόμαστε σε επαφή με αυτούς τους «γνωστούς» είναι εντελώς διαφορετικός από αυτόν που αναπτύσσεται μεταξύ φίλων. Οι καινούργιες εφαρμογές στοχεύουν στη διευκόλυνση της επαφής με τους φίλους και γι’ αυτό χρησιμοποιούνται από κινητά τηλέφωνα και δεν απαιτούν ιστοσελίδες οι οποίες επιβάλλουν να βρισκόμαστε μπροστά σε υπολογιστή.

Δεν υπάρχουν σχόλια: