"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Οδήγηση και σε πίστα για δίπλωμα

Της ΛΙΑΝΑΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

Τον... Σουμάχερ θα κληθούν να μιμηθούν όσοι από του χρόνου δώσουν εξετάσεις για απόκτηση διπλώματος οδήγησης. Από το 2012 αλλάζει για άλλη μία φορά το σύστημα εξετάσεων, το οποίο θα περιλαμβάνει ελιγμούς σε ειδικές πίστες.

Προχθες τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Μεταφορών για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου χορήγησης αδειών οδήγησης, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 11 του μηνός. Ταυτόχρονα αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του υπουργείου (www.yme.gr) η ύλη όλων των βιβλίων των υποψήφιων οδηγών ώστε να μην απαιτείται πλέον η αγορά τους.

Η πρόταση της επιτροπής που επεξεργάστηκε το θεσμικό πλαίσιο είναι οι εξετάσεις να περιλαμβάνουν τρία στάδια. Το θεωρητικό, τους ελιγμούς σε πίστα και την πορεία στον δρόμο.

Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για να ενταχθούν οι ειδικοί ελιγμοί στις εξετάσεις είναι να δημιουργηθούν περισσότερες πίστες στη χώρα μας (σε κάθε περιφέρεια), αφού αυτή τη στιγμή υπάρχουν μόνο έξι.

Σ' αυτό το σημείο αναμένεται να μπουν και ιδιώτες στο παιχνίδι (ενδιαφέρον θα έχουν οι προδιαγραφές), αφού θα κληθούν να κατασκευάσουν τις πίστες ελλείψει κρατικών κονδυλίων. Φυσικά θα υπάρχει αντίτιμο για τον εξεταζόμενο, το οποίο θα είναι «μικρό», σύμφωνα με το υπουργείο. Η επιτυχία σ' αυτό το σκέλος εξέτασης θα είναι απαραίτητη για να προχωρήσει ο υποψήφιος οδηγός στο στάδιο της πορείας στον δρόμο.

Στόχος του νέου συστήματος είναι επίσης η καταπολέμηση του «λαδώματος» που εκτιμάται ότι φτάνει τα 50 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Ετσι, οι εξεταστές θα κληρώνονται με ηλεκτρονικό τρόπο λίγο πριν από τις εξετάσεις, ενώ θα υποχρεούνται σε δήλωση «πόθεν έσχες». Η διαδικασία θα είναι πλήρως μηχανογραφημένη και θα βιντεοσκοπείται σχεδόν σε όλα τα στάδια, ενώ θα εφαρμοστούν και οι «μέσες τιμές επιτυχίας» ώστε να αποφευχθεί η παρέμβαση του ανθρώπινου παράγοντα.

Αυτό σημαίνει ότι όποιος εξεταστής παρουσιάζει ακραία αποτελέσματα σε σχέση με τις μέσες πανελλαδικές τιμές (είτε κόβει είτε περνάει πολύ περισσότερους) θα επιτηρείται από ειδικό φορέα και ενδεχομένως να απομακρύνεται.

Ανάμεσα στις προτάσεις υπάρχει και μία που στόχο έχει να καταργήσει τη γραφειοκρατία και τις συνεχείς επισκέψεις των υποψήφιων οδηγών στις υπηρεσίες μέχρι να πάρουν στα χέρια τους το δίπλωμα. Εφεξής θα χρειάζεται μόνο μία επίσκεψη (από τρεις) στην αρχή και κατόπιν το δίπλωμα θα αποστέλλεται απευθείας στον επιτυχόντα από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη που έχει και την ευθύνη της εκτύπωσής του.

Τι αλλάζει από το 2012

Θεωρητική εξέταση

* Βιντεοσκόπηση εξέτασης.

* Σύστημα απενεργοποίησης κινητών τηλεφώνων.

* Μηχανογραφική παρακολούθηση αποτελεσμάτων (επόπτες / ποσοστό επιτυχίας).

* Κεντρικό μηχανογραφικό σύστημα και όχι server σε κάθε Νομαρχία, όπως ισχύει σήμερα.

Πορεία

* Δημιουργία ειδικού σώματος επιθεωρητών και φορέα εποπτείας.

* Καθορισμός διαδικασιών ελέγχου του έργου των εξεταστών και απομάκρυνσή τους από το σώμα, σε περίπτωση κακής εκτέλεσης των καθηκόντων τους.

* Υποχρεωτική υποβολή «πόθεν έσχες» από τους εξεταστές.

* Μεταφορά της διαδικασίας χορήγησης αδειών οδήγησης και κυκλοφορίας μοτοποδηλάτων από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη στο υπουργείο Υποδομών.

Πίστες

* Διενέργεια ειδικών ελιγμών σε πίστες.

* Στους ειδικούς ελιγμούς, στο όχημα κατά την εξέταση θα βρίσκεται μόνον ο υποψήφιος οδηγός.

* Η εξάσκηση θα μπορεί να γίνεται με οποιοδήποτε αυτοκίνητο.

* Ελεύθερο τίμημα για την εξάσκηση.

* Μηχανογραφική παρακολούθηση αποτελεσμάτων.

spyropul@enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: