ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ GOOGLE: H εξίσωση που... ανεβοκατεβάζει εταιρείες
Του Richard Waters
Ο Ντέιβ Σίφρι, ιδρυτής της Technorati, μιας εξειδικευμένης μηχανής αναζήτησης στο internet, ξέρει πολύ καλά πώς είναι να μπλέκει κανείς με τον αλγόριθμο της Google.
Οπως πολλές επιχειρήσεις που ζουν από το Διαδίκτυο, η Technorati στηρίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην κίνηση που δέχεται μέσω της Google. Η τελευταία, όμως, έφτασε να γίνει κάποια στιγμή ανταγωνιστής της, αφού δημιούργησε τη δική της υπηρεσία για αναζήτηση μέσα σε blog, επεκτάθηκε δηλαδή στην ίδια την αγορά της Technorati.
Η θέση της Technorati στην κατάταξη των αποτελεσμάτων αναζήτησης της Google έχει πέσει αρκετές φορές, λέει ο κ. Σίφρι, γεγονός που έχει άμεση επίπτωση στις δραστηριότητες της εταιρείας του. «Είναι σίγουρο ότι τιμωρηθήκαμε», λέει για τον «εξορισμό» της εταιρείας του. Ο ίδιος, όμως, δεν είναι σε θέση να γνωρίζει αν η εταιρεία του έτυχε εσκεμμένα ειδικής μεταχείρισης ή αν έπεσε θύμα μιας ευρύτερης αλλαγής στην τεχνολογία αναζήτησης της Google που έπληξε και άλλα website.
Η Google έχει τεράστια δύναμη να ανεβάζει ή να κατεβάζει επιχειρήσεις στο internet. Μέσω του μυστικού αλγόριθμου που καθορίζει ποιες ιστοσελίδες καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις στα αποτελέσματα αναζήτησης, μπορεί να φέρει τεράστια κίνηση σε κάποια site ή να τα «εξορίσει» στο διαδικτυακό αντίστοιχο της... Σιβηρίας. Η δύναμη αυτή οφείλεται στην εμπιστοσύνη που δείχνουν εκατομμύρια χρήστες του Διαδικτύου στα αποτελέσματα αναζήτησης της εταιρείας.
Όπως αρέσκονται να επισημαίνουν τα στελέχη της Google, ο ανταγωνισμός είναι μόνο «ένα κλικ μακριά» τίποτε δεν εμποδίζει τους χρήστες της να κάνουν τις αναζητήσεις τους αλλού. Όμως, η σημαντική δύναμη της Google προκαλεί επίσης δυσαρέσκεια και αμηχανία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού αποτελεί η καταγγελία του Μπάρι Ντίλερ, προέδρου του ταξιδιωτικού site Expedia, ότι η Google προωθεί μέσω της μηχανής αναζήτησης τις δικές της υπηρεσίες. Η επέκταση της Google σε νέες εξειδικευμένες υπηρεσίες, όπως τα ταξίδια, προκαλούν όμως και ευρύτερη ανησυχία, που δεν έχει να κάνει μόνο με εμπορικά θέματα. «Είναι θέμα πολιτιστικής πολιτικής», λέει ο Σίβα Βαϊντιανάθαν, καθηγητής Media στο Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια. «Η Google έχει τεράστια επιρροή στο τι συναντάμε, τι διαβάζουμε και τι πιστεύουμε».
Με τόσες ανησυχίες, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι η δυσαρέσκεια για τη δύναμη της Google έχει αρχίσει να εξαπλώνεται. Με αφορμή τρεις καταγγελίες, η Κομισιόν ξεκίνησε φέτος ανεπίσημη έρευνα για το θέμα. Είναι η πρώτη φορά που κάποια ρυθμιστική Αρχή «σκαλίζει» την τεχνολογία που βρίσκεται στην καρδιά της Google.
Η τεράστια επιτυχία που γνωρίζει η Google είναι και ο λόγος που δίδεται τόση προσοχή στο πώς λειτουργεί ο αλγόριθμος κατάταξης που χρησιμοποιεί. Μπορεί και άλλες μηχανές αναζήτησης να λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο, αλλά καμία δεν έχει την επιρροή της Google.
Σύμφωνα με υπολογισμούς της ίδιας της εταιρείας, οι αναζητήσεις που έγιναν στην ιστοσελίδα της μόνο πέρυσι στις ΗΠΑ οδήγησαν σε συναλλαγές ύψους 54 δισ. δολάρια μια εκτίμηση που χαρακτηρίζει «συντηρητική».
Δεδομένου ότι πάνω από τα μισά της έσοδα προέρχονται από περιοχές εκτός ΗΠΑ, αυτό σημαίνει ότι το συνολικό μέγεθος της «Google οικονομίας» πλέον ξεπερνά τα 100 δισ. δολάρια.
Στη δυτική Ευρώπη, το μερίδιό της στην αγορά αναζήτησης υπερβαίνει το 90%, συγκριτικά με το 70% περίπου που ελέγχει στις ΗΠΑ.
Τα περισσότερα website στηρίζονται στην Google για το 50% περίπου της κίνησής τους, λέει ο Ρίτσαρντ Τζαλιτσάντρα, διευθύνων σύμβουλος της Technorati. Οπότε όταν η Google αλλάζει τον αλγόριθμό της με τρόπο που να καταλήγει σε «υποβάθμιση» ενός site ή μιας ολόκληρης κατηγορίας site, το κόστος μπορεί να είναι σημαντικό. Αυτό έχει συμβεί αρκετές φορές με site που λειτουργούν είτε ως εξειδικευμένες μηχανές αναζήτησης είτε «συγκεντρώνουν» περιεχόμενο από το Internet, υποστηρίζουν οι επικριτές της Google.
Καταγγελίες
Δύο παρόμοιες καταγγελίες, από τη Foundem, μία βρετανική ιστοσελίδα σύγκρισης τιμών, και το Ejustice, μια γαλλική μηχανή αναζήτησης νομικού περιεχομένου, εξετάζονται αυτήν την περίοδο από τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές Αρχές. Οι Βρυξέλλες εξετάζουν και μία τρίτη περίπτωση που αφορά μια διαμάχη της Google με τη γερμανική ιστοσελίδα Ciao που ανήκει στη Microsoft.
Η Foundem, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να συγκρίνουν τιμές για είδη όπως οι φωτογραφικές μετοχές, έπεσε απότομα στην κατάταξη των αποτελεσμάτων της Google πριν από τέσσερα χρόνια, λέει η Σιβόν Ραφ που δημιούργησε την εταιρεία μαζί με τον σύζυγό της Ανταμ. Πολύ σύντομα, ζητήθηκε από τη Foundem να πληρώνει περισσότερα χρήματα για να εμφανίζονται οι διαφημίσεις της στη Google, προσθέτει.
Τα προβλήματα της Foundem προκλήθηκαν από μια αλλαγή στον αλγόριθμο της Google που «σχεδιάστηκε έτσι ώστε να τιμωρεί τα site που παρέχουν υπηρεσίες σύγκρισης προϊόντων και ταξιδιωτικές υπηρεσίες», ισχυρίζεται η κ. Ραφ.
Η Google παραδέχεται βεβαίως ότι ο αντίκτυπος των αλλαγών που γίνονται στον αλγόριθμό της, οι οποίες ξεπέρασαν τις 500 πέρυσι, μπορεί να είναι σαρωτικός. «Ορισμένες από τις αλλαγές ενδέχεται να αλλάξουν σημαντικά την κατάταξη για κάποιες αναζητήσεις», λέει ο Αμιτ Σίνγκχαλ, ο «ειδικός» της Google για τον αλγόριθμο. Αρνείται όμως ότι η εταιρεία του έχει κατά νου κάποια συγκεκριμένη κατηγορία site, όταν αλλάζει τους κανόνες που καθορίζουν την κατάταξη, ή ότι «τιμωρεί» κάποια site, αντιμετωπίζοντάς τα μεροληπτικά.
Ακόμη, όμως, και αν οι μηχανικοί της Google έχουν καλές προθέσεις, οι αλλαγές που κάνουν μπορούν να έχουν καταστροφικές συνέπειες για κάποιες επιχειρήσεις.
Τα στελέχη της Google υποστηρίζουν πως κάνουν ό,τι μπορούν για να «εκπαιδεύσουν» τους ιδιοκτήτες των website να σχεδιάζουν τις σελίδες τους με τέτοιο τρόπο ώστε να έχουν τις μεγαλύτερες πιθανότητες προβολής στα αποτελέσματα αναζήτησης. Όμως, όπως λένε επίσης, δεν μπορούν να αποκαλύψουν πολλές λεπτομέρειες για τον εσωτερικό «μηχανισμό» της μηχανής αναζήτησης, για λόγους προστασίας του συστήματος.
Αυτό αφήνει μεγάλο περιθώριο για λαθεμένους υπολογισμούς, με πολύ μεγάλο κόστος. «Αν συνδεθούμε στα σωστά μέρη, μας ευνοούν», υποστηρίζει ο ιδιοκτήτης μιας διαδικτυακής επιχείρησης, αναφερόμενος στην υψηλότερη θέση που δίνει η Google στα site που συνδέονται με hyperlink σε άλλα site που χαίρουν κάποιου κύρους.
«Αν συνδεθούμε στο λάθος σημείο, μπορεί να είναι καταστροφικό».
Στοιχεία και αριθμοί
10 στην100η: Tο όνομα Google προέρχεται από το «googol» που σημαίνει «δέκα στην εκατοστή»
86% : Από τις αναζητήσεις που έγιναν στο Διαδίκτυο στις HΠA τον μήνα Mάιο έγιναν μέσω Google (πάνω από 6 δισ. αναζητήσεις)
35,5 εκατ. : Oι προβλεπόμενες πωλήσεις smartphones με λειτουργικό σύστημα Android της Google (14% της αγοράς)
6,27%: Tο ποσοστό των χρηστών του Διαδικτύου που επισκέπτονται ιστοσελίδες μέσω του Chrome, του web browser της Google, μόλις 18 μήνες μετά το λανσάρισμά του
Πάνω από 2 δισεκατομμύρια: O αριθμός των προβολών στο YouTube κάθε ημέρα
24 ώρες: H διάρκεια (σε ώρες) των βίντεο που «ανεβαίνουν» στο YouTube κάθε λεπτό
160% : H αύξηση στα uploads μέσω κινητού στο YouTube το 2009
40%: Tο ποσοστό των χρηστών του internet στις HΠA που «ανεβάζουν» βίντεο στο internet
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΑΠΟΨΕΙΣ,
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ,
ΗΜΕΡΗΣΙΑ,
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ,
INTERNET
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου