"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Ο λαϊκισμός πληρώνεται

Tου Αποστολου Λακασα

Τις συνέπειες της προ έτους καταστροφικής απόφασής της να καταργήσει τη βάση του 10 για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πληρώνει σήμερα η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Τώρα, εν μέσω οικονομικής κρίσης, ο αρμόδιος υφυπουργός Παιδείας, κ. Ιωάννης Πανάρετος, υπέρμαχος της κατάργησης που ίσχυσε από τις πανελλαδικές του 2010, αναζητεί τρόπους να μειώσει την επιβάρυνση που έχει ο κρατικός προϋπολογισμός από τη διεύρυνση της βάσης των εισακτέων.

Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι, μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων, στα ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ εισήχθησαν υποψήφιοι με μέσο όρο κάτω από τη μονάδα. Συνολικά, σε 114 Τμήματα ΑΕΙ ο τελευταίος υποψήφιος είχε βαθμό ή μόρια πρόσβασης κάτω από τη βάση.

Συγκεκριμένα, ο πήχυς της υποβάθμισης στάθηκε στο 0,9, αυτός ήταν ο βαθμός του τελευταίου εισακτέου στα ΤΕΙ. Στα πανεπιστήμια, ο βαθμός του τελευταίου ήταν 2,3. Πρόκειται για έναν απόφοιτο του 2009, ο οποίος πέρυσι απλώς εκμεταλλεύθηκε την κατάργηση της βάσης και εισήχθη χωρίς εξετάσεις, διεκδικώντας το 10% των θέσεων στα ΑΕΙ. Φέτος, είναι η τελευταία χρονιά κατά την οποία απόφοιτοι των δύο τελευταίων ετών μπορούν να ανταγωνιστούν χωρίς εξετάσεις για το 10% των θέσεων. Από το 2012, αυτό καταργείται.

Μια ακόμη χαρακτηριστική περίπτωση είναι η ακόλουθη: με το τελευταίο νομοσχέδιο, το υπουργείο Παιδείας δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές Γ΄ Λυκείου να πάρουν απολυτήριο, συμμετέχοντας μόνο στις ενδοσχολικές εξετάσεις και όχι στις πανελλαδικές. Ο κ. Πανάρετος ανέφερε ότι το σχετικό αίτημα διατύπωσε μια παρέα 18χρονων, που τους συνάντησε κατά τη διάρκεια πρόσφατης εκδρομής του στις Σπέτσες. Δικαίως, τα παιδιά που δεν θέλουν να εισαχθούν στα ΑΕΙ δεν έχουν λόγο να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις. Ομως, στην έκθεση αξιολόγησης του νομοσχεδίου αναφέρεται (σελ. 113) ότι στόχος της ρύθμισης είναι «η ικανοποίηση παγίου αιτήματος πολιτών (τελειοφοίτων Λυκείου) και η εξοικονόμηση οικονομικών πόρων από τον περιορισμό των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια». Λιγότεροι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ σημαίνει λιγότερη γραφική ύλη, λιγότερες αίθουσες και άρα επιτηρητές, λιγότεροι βαθμολογητές...

Επίσης, τις συνέπειες της κατάργησης του 10 θα βιώσει το υπουργείο Παιδείας όταν θα αρχίσει την προσπάθεια συγχωνεύσεων περιφερειακών ΤΕΙ, τα τμήματα των οποίων γεμίζουν με φοιτητές στα... χαρτιά που εισήχθησαν πέρυσι και θα εισαχθούν φέτος με βαθμούς κάτω από τη βάση. Ετσι, λοιπόν, αναζητείται λύση για περιφερειακά Τμήματα ΤΕΙ χαμηλής ζήτησης που -ας μην κρυβόμαστε πίσω από τις λέξεις- θα πρέπει να κλείσουν, και γι’ αυτό προκρίνονται ιδέες, όπως η δημιουργία «δημόσιων τοπικών κολεγίων» με χαρακτηριστικά επαγγελματικών σχολών, τα οποία θα είναι ο οιονεί αντικαταστάτης των σημερινών περιφερειακών ΤΕΙ. Αλλωστε, τα τοπικά κολέγια για να προσελκύσουν σπουδαστές θα «αποτελούν γέφυρα με τα ΑΕΙ», όπως προτείνει ο κ. Πανάρετος. Ο λαϊκισμός πληρώνεται...

Δεν υπάρχουν σχόλια: