"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ και ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Χάνουμε το «Μεγάλο Παιχνίδι» των αγωγών

Του ΑΓΓΕΛΟΥ ΚΩΒΑΙΟΥ

Επείγουσες αναπροσαρμογές στη στρατηγική της Ελλάδας προκειμένου η χώρα να παραμείνει στην ενεργειακή σκακιέρα της Ευρασίας και της Νοτιοανατολικής Μεσογείου επιβάλλουν οι ραγδαίες ανακατατάξεις του «παιχνιδιού» των αγωγών στην περιοχή.

Η καταλυτική εξέλιξη των τελευταίων ημερών ήταν η εκ μέρους της BP εγκατάλειψη του φιλόδοξου σχεδίου για την κατασκευή του αγωγού ITGI (Inteconnector Turkey Greece Italy), του αγωγού δηλαδή που θα καθιστούσε τη χώρα κόμβο στην πορεία μεταφοράς του αζέρικου αερίου από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ προς την Ευρώπη.

Πρόκειται για ένα από τα τρία σχέδια μεταφοράς αερίου από το Αζερμπαϊτζάν (πέραν του Nabucco και του TAP), τα οποία μελετώνται τα τελευταία χρόνια από την ΕΕ και τις ΗΠΑ με στόχο τον περιορισμό της ενεργειακής εξάρτησης από τη Ρωσία.

Το συγκεκριμένο σχέδιο ήταν το μοναδικό το οποίο συζητούσαν μέχρι πρότινος η ελληνική κυβέρνηση και η ΔΕΠΑ, η οποία και συμμετέχει στη σχετική κοινοπραξία για την κατασκευή του έργου, μαζί με την ιταλική Edison.

Από τα τέλη του προηγούμενου έτους οι ανακατατάξεις στη σκακιέρα των αγωγών ήταν ραγδαίες.

Στα τέλη Δεκεμβρίου του 2011 υπογράφηκε συμφωνία μεταξύ των κυβερνήσεων Τουρκίας και Αζερμπαϊτζάν για την κατασκευή ενός νέου αγωγού, υπό την επωνυμία Trans Anatolian Pipeline. Με τη συμφωνία αυτή οι δύο χώρες εξασφάλισαν σημαντικό πλεονέκτημα εν όψει τελικών αποφάσεων και δημιουργήθηκαν αυτομάτως νέα δεδομένα στην αντιπαράθεση των διαφόρων επιχειρηματικών σχεδίων, με αντικείμενο την εκμετάλλευση του κοιτάσματος-μαμούθ του Σαχ Ντενίζ 2 στην Κασπία Θάλασσα.

Σύμφωνα δε με πηγές που παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις, με τη συμφωνία αυτή, ακόμη και το μεγάλο πρότζεκτ της κατασκευής του αγωγού Nabucco, το οποίο η γερμανική κυβέρνηση προωθεί, τίθεται σε διαφορετική βάση, καθώς συζητείται πλέον η κατασκευή τού... μισού αγωγού και το ενδεχόμενο να σταματά στα τουρκοβουλγαρικά σύνορα. 

Παράλληλα, ενεργό είναι και το σχέδιο της ΒΡ για την κατασκευή του South Eastern Europe Pipeline (SEEP), που ξεκινά από τα σύνορα Τουρκίας - Βουλγαρίας και φτάνει στην Κεντρική Ευρώπη.

Από τις εξελίξεις είναι προφανές ότι η Ελλάδα αρχίζει να σβήνεται από τον χάρτη των αγωγών. H χώρα δεν βρίσκεται στην πορεία ούτε του Nabucco (κοινοπραξία με κύριους μετόχους τη γερμανική RWE και την αυστριακή OMV), ούτε του Transanatolian, ενώ η διαφαινόμενη ματαίωση του ITGI, που αποτέλεσε μονοδιάστατη επιλογή της κυβέρνησης, έπειτα και από τη ματαίωση του σχεδίου Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, επιτάσσει τη λήψη αποφάσεων και την αναδιαπραγμάτευση της θέσης της χώρας στον ενεργειακό χάρτη.

Το μοναδικό ανταγωνιστικό σχέδιο που αυτή τη στιγμή περιλαμβάνει την Ελλάδα, μετά την κίνηση της BP και το «πάγωμα» του ITGI, είναι ο αγωγός TAP (Trans Adriatic Pipeline), με τον οποίο μάλιστα η ΒΡ ανακοίνωσε ότι ξεκινά διαπραγματεύσεις.

Πρόκειται για κοινοπραξία με μετόχους την ελβετική EGL, τη νορβηγική Statoil και τη γερμανική ΕΟΝ και προβλέπει τη διασύνδεση της Ιταλίας και της Ευρώπης με την Ελλάδα μέσω ενός αγωγού που ξεκινά από την Κομοτηνή, διασχίζει Θράκη, Μακεδονία και Ηπειρο και εν συνεχεία μέσω Αλβανίας φτάνει στην Αδριατική, απ' όπου μέσω ενός υποθαλάσσιου αγωγού καταλήγει στην Ιταλία.

Το σχέδιο αυτό μέχρι πρότινος η ελληνική πλευρά δεν το συζητούσε. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι αμέσως μόλις η BP ανακοίνωσε τη ματαίωση του ITGI, η ΔΕΠΑ, η ιταλική Edison και τα υπουργεία Περιβάλλοντος της Ελλάδας και της Ιταλίας, με ανακοινώσεις τους έσπευσαν να επαναβεβαιώσουν τις δεσμεύσεις τους για την υλοποίηση του τουρκοελληνοϊταλικού αγωγού.

Παρά ταύτα, στην ανακοίνωση του ελληνικού υπουργείου διεφάνη η έστω και συγκεκαλυμμένη διάθεση της κυβέρνησης να επιδείξει ευελιξία.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γ. Παπακωνσταντίνου στην ουσία επιβεβαιώνει τη διάθεση ευελιξίας της ελληνικής κυβέρνησης λέγοντας: «Θέλουμε να δούμε και να εξετάσουμε όλες τις δυνατότητές μας ώστε να περάσει ένας ενεργειακός αγωγός από την Ελλάδα. Ο ITGI μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση».

ΒΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: