Καταρρέουν τα στολίδια της Ρώμης
Της ΣΟΦΙΑΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ
Η «αιώνια πόλη» μοιάζει να αναζητάει το μέλλον της όψης της ξεχνώντας το παρελθόν της. Θεωρώντας δεδομένη την αρχαία ομορφιά της και τους επισκέπτες που κατά συνέπεια συγκέντρωνε, παραμέλησε τη συντήρηση του παρελθόντος για χάρη της δημιουργίας ενός φανταχτερού και πλούσιου αρχιτεκτονικά μέλλοντος.
Τη στιγμή που η Ρώμη εγκαινίαζε το 223 εκατομμυρίων μουσείο «Μάξι», σχεδιασμένο από τη Ζάχα Χαντίντ, καθώς και το νέο Μουσείο Τέχνης «Μάκρο», πολλά από τα αρχαία μνημεία της ιταλικής πρωτεύουσας κατέρρεαν.
Πρόσφατα, ο δήμαρχος της Ρώμης, Τζιάνι Αλεμάνο, συγκάλεσε συνέδριο με σχεδιαστές και αρχιτέκτονες για να ανανεώσουν την εικόνα της πόλης, έτσι ώστε να φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2020. Παράλληλα προγραμματίζεται η κατασκευή νέων οικοδομικών τετραγώνων από φίρμες αρχιτέκτονες, όπως ο Ρέντζο Πιάνο.
Τα προβλήματα, όμως, που αντιμετωπίζει η Ρώμη δεν θα λυθούν με μερικούς μεγάλους σταρ να σχεδιάζουν νέα κτίρια, ιδιαίτερα όταν η παλιά πόλη καταρρέει και η κυβέρνηση διαθέτει ελάχιστα από τον προϋπολογισμό της για τον πολιτισμό, εκτιμούν οι ειδικοί.
Το πρώτο μνημείο που κατέρρευσε ήταν το Ντόμους Αουρεα, το Χρυσό Ανάκτορο που έχτισε ο Νέρωνας δίπλα στο Κολοσσαίο. Την περασμένη άνοιξη, η βροχή προκάλεσε πτώση της οροφής μιας στοάς που λειτουργούσε στο μνημείο. Ευτυχώς δεν χτύπησε κανείς. Ομως, το μνημείο ταλαιπωρείται ακόμα. Μέρος του άνοιξε για τους τουρίστες το 1999. Το 2008 έκλεισε λόγω κατασκευαστικών προβλημάτων και υγρασίας. Μετά άνοιξε, έκλεισε, άνοιξε ξανά και έκλεισε ξανά.
Αναλόγως κινδυνεύει και το Κολοσσαίο. Οι αρχαιολόγοι έχουν απευθύνει πολλάκις έκκληση για άμεση επέμβαση. Προσφάτως αποκολλήθηκε τμήμα του, ενώ οι κραδασμοί που προκαλούνται από την κυκλοφορία χιλιάδων αυτοκινήτων γύρω από το μνημείο λειτουργούν ως μικροσεισμοί που «καταπονούν» τα θεμέλια και τους αρμούς του. «Το πρόβλημα τα τελευταία 12 ή 13 χρόνια είναι ότι η χώρα έχει σταματήσει να επενδύει στον πολιτισμό». εκτιμά η αρχαιολόγος Φεντόρα Φιλίπι. «Σε περιπτώσεις όπως το Ντόμους Αουρεα, απλώς δεν υπάρχει αρκετή και γρήγορη επιστροφή χρημάτων ώστε οι πολιτικοί να επενδύσουν στην προστασία του». Το θέμα είναι «πώς θέλει να γίνει η Ρώμη όταν μεγαλώσει». λέει ο ιταλικής καταγωγής σχεδιαστής Ρίτσαρντ Μπάρντετ. «Πώς να ισορροπήσει το παλιό με το καινούργιο».
ΠΗΓΗ ΕΘΝΟΣ
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΕΘΝΟΣ,
ΙΤΑΛΙΑ,
ΜΝΗΜΕΙΑ,
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου