"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα η μετοχική ισορροπία στον ΟΤΕ

Του "Ειδικου συνεργάτη"

Στις 22 Οκτωβρίου 2009 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έστειλε επιστολή στην ελληνική κυβέρνηση (υπουργείο Οικονομικών) ζητώντας διευκρινίσεις για ένα θέμα σχετικά με τη διαδικασία της πώλησης μετοχών του ΟΤΕ από το ελληνικό Δημόσιο στην Deutsche Telekom.

Η επιστολή δεν απαντήθηκε ποτέ, πιθανόν λόγω της αλλαγής κυβερνήσεως στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα οι Βρυξέλλες να επανέλθουν με νεότερη επιστολή τους τον Μάρτιο και να υπάρχει ο κίνδυνος τα γραφειοκρατικά γρανάζια των Βρυξελλών να προωθήσουν την υπόθεση στην επόμενη φάση που αποτελεί προθάλαμο παραπομπής της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Η διαδικασία πώλησης έχει αμφισβητηθεί ήδη δύο φορές στα κοινοτικά όργανα. Την πρώτη από ένα ολλανδικό συνταξιοδοτικό ταμείο, που δεν έδωσε συνέχεια, και τη δεύτερη από τον πρόεδρο του ΣΜΕΧΑ, του Συνδέσμου Ελλήνων Χρηματιστών, που ισχυρίσθηκε ότι έπρεπε τότε να είχε γίνει δημόσια πρόταση. Την υπόθεση ενστερνίστηκαν ευρωβουλευτές του Συνασπισμού και ορισμένα στελέχη του ΠΑΣΟΚ.

Ερευνα της Επιτροπής
Το σκεπτικό της καταγγελίας στην Κομισιόν είναι ότι κακώς ο ελληνικός νόμος προβλέπει εξαίρεση από την υποχρέωση υποβολής δημόσιας πρότασης στις περιπτώσεις ιδιωτικοποιήσεων, η Κοινοτική Οδηγία ισχυρίζονται ότι δεν το επιτρέπει, και ότι σε κάθε περίπτωση η πώληση των μετοχών του ΟΤΕ δεν συνιστούσε ιδιωτικοποίηση ώστε να εφαρμοσθεί η εξαίρεση του ελληνικού νόμου. Παρά τον θόρυβο που προκλήθηκε με αφορμή την απάντηση του επιτρόπου Μπαρνιέ σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του συνασπισμού κ. Παπαδημούλη, από το κείμενο της απαντήσεως φαίνεται ότι η Επιτροπή δεν έχει οριστικοποιήσει τις θέσεις της, διεξάγει έρευνα με βάση την καταγγελία και κυρίως αναμένει, επί μήνες, την απάντηση του ελληνικού Δημοσίου

Το θέμα είναι αρκετά πολύπλοκο από νομικής πλευράς, αλλά η αλήθεια είναι ότι η εξαίρεση του ελληνικού νόμου, που υπήρχε από παλιά πριν και από τη νέα Κοινοτική Οδηγία, ουδέποτε είχε στο παρελθόν αμφισβητηθεί. Επιπλέον, το επιχείρημα ότι ο ΟΤΕ ήταν ήδη ιδιωτικοποιημένος φαίνεται παράδοξο για όποιον γνωρίζει τα του ΟΤΕ και πάντως για όποιον γνωρίζει τις πάγιες απόψεις των εκάστοτε διοικήσεων και συνδικάτων του Οργανισμού πριν από την πώληση των μετοχών στον γερμανικό όμιλο, αλλά και την απλή πραγματικότητα τής μέχρι τότε λειτουργίας του. Εξάλλου η ίδια Ευρωπαϊκή Ενωση χαρακτήρισε τον ΟΤΕ κρατικό, προκειμένου να εγκρίνει κρατική ενίσχυση στο κόστος της πρόσφατης εθελούσιας εξόδου. Σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί κανείς να προδικάσει την έκβαση της υπόθεσης.

Κίνδυνοι
Η προώθηση πάντως της όλης διαδικασίας ενέχει κινδύνους, οι οποίοι είναι κυρίως κίνδυνοι που διατρέχει το ελληνικό Δημόσιο. Αν κριθεί δηλαδή ότι η πώληση των μετοχών του ΟΤΕ, που σημειωτέον κυρώθηκε με νόμο όπως και η συμφωνία μετόχων επί τη βάσει της οποίας ασκείται σήμερα η διοίκηση του Οργανισμού, έπρεπε να συνοδεύεται κατά το κοινοτικό δίκαιο από δημόσια πρόταση και ότι ο ελληνικός νόμος δεν είναι σύμφωνος με την Κοινοτική Οδηγία για τις δημόσιες προτάσεις, τότε είναι εμφανές ότι η όλη συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και Deutsche Telekom κινδυνεύει να πληγεί βαρύτατα. Σε κάθε πάντως περίπτωση,

1 Θα τρωθεί ακόμα περισσότερο η αξιοπιστία της χώρας διεθνώς ανάμεσα σε πιθανούς επενδυτές.

2 Θα επιβληθεί πρόστιμο στο ελληνικό Δημόσιο για μια ακόμη παράβαση της κοινοτικής νομοθεσίας.

3 Η Συμφωνία Μετόχων μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και Deutsche Telekom θα δοκιμασθεί έντονα, αφού τυχόν δημόσια πρόταση της γερμανικής πλευράς θα μεταβάλει άρδην τις μετοχικές ισορροπίες και μπορεί να οδηγήσει στην απόκτηση πλήρους ελέγχου του ΟΤΕ από την D.T. Αυτό σημαίνει ότι η βάση πάνω στην οποία οικοδομήθηκε η συμφωνία μετόχων, η ισότιμη καταρχήν συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΤΕ, θα καταπέσει στην πράξη και ότι κατά συνέπεια η ελληνική πλευρά χάνει όλα τα πλεονεκτήματα που έχει βάσει αυτής της συμφωνίας όπου, αν και μειοψηφών μέτοχος, διορίζει τα μισά μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και έχει σημαντικές εξουσίες και veto επάνω στη διοίκηση του Οργανισμού. Το ελληνικό Δημόσιο θα γίνει ένας ακόμη από τους πολλούς μετόχους του ΟΤΕ, χωρίς προνόμια και δικαιώματα, πέραν αυτών που δικαιολογεί το ποσοστό συμμετοχής του.

Για την Deutsche Telekom το ενδεχόμενο αυτό δεν ενέχει μόνον κινδύνους. Ενδέχεται προφανώς αν προβεί σε δημόσια πρόταση να υποστεί ένα σημαντικό κόστος, θα αποκτήσει όμως τον έλεγχο του ΟΤΕ οριστικά, αφού το θεμέλιο της συμφωνίας μετόχων θα καταπέσει. Κυρίως όμως δεν αποκλείεται η γερμανική πλευρά να μην υποστεί και κανένα κόστος, αφού η ευθύνη για την κατάσταση στην οποία περιήλθαν τα πράγματα είναι ευθύνη του ελληνικού Δημοσίου, το οποίο θα καταδικασθεί στην περίπτωση αυτή από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την κακή μεταφορά της Κοινοτικής Οδηγίας, με συνέπεια να εκτίθεται ενδεχομένως, το ίδιο το Δημόσιο, σε αποζημιωτικές ευθύνες έναντι των μικροεπενδυτών, πράγμα που εξηγεί ίσως και την προσεκτική στάση, αν όχι την αδράνεια, της Deutsche Telekom στις Βρυξέλλες.

Ο μεγάλος χαμένος
Σε κάθε περίπτωση, μεγάλος χαμένος είναι ήδη ο ΟΤΕ και οι μέτοχοί του και κυρίως οι μικρομέτοχοι, γιατί όλος αυτός ο θόρυβος και οι αμφισβητήσεις καθόλου δεν ωφελούν την τιμή της μετοχής του, τον τρόπο με τον οποίο τον αντιμετωπίζουν οι αναλυτές και γενικά την ομαλή λειτουργία του. Επιπλέον, η διαιώνιση της εκκρεμότητας αυτής υπονομεύει σταδιακά την όλη λειτουργία του ΟΤΕ και το ελληνικό Δημόσιο δείχνει να μην μπορεί να αποφασίσει σε ποια βάρκα θα καθήσει.

Ολοι ξέρουμε ότι η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο περνάει δύσκολες μέρες, αλλά αυτό δεν είναι δικαιολογία για να μην παρακολουθεί θέματα που μπορούν να ανοίξουν στη χώρα σοβαρές πληγές επιπλέον εκείνων που ήδη υπάρχουν.

ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: