"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Η Ελλάδα στη Ρωσία

Tου Αχιλλεα Πατσουκα

Aπό την 1η Ιανουαρίου βρίσκεται σε εξέλιξη μια πολιτιστική πανδαισία μεταξύ Ρωσίας και Γαλλίας. Με αφορμή την ανακήρυξη του 2010 ως «Ετους της Γαλλίας στη Ρωσία» και της «Ρωσίας στη Γαλλία» καθημερινώς γινόμαστε κοινωνοί ενός βομβαρδισμού πολιτιστικών εκδηλώσεων υψηλής αισθητικής. Περισσότερες από 400 εκδηλώσεις οι οποίες καλύπτουν όλο το φάσμα του πολιτισμού των δύο χωρών. Ενδεικτικά αναφέρουμε την έκθεση Πικάσο στο Μουσείο Πούσκιν, ανεξάρτητες παραγωγές στα θέατρα Μπολσόι, Μαριίνσκι και Στανισλάφσκι μέχρι και γαστρονομικές πολιτιστικές ανταλλαγές.

Βλέποντας με ψύχραιμο μάτι, τα συναισθήματα που γεννώνται είναι της ζήλιας και της οργής. Ζήλιας, για «την τύχη» και τη χαρά που έχουν οι πολίτες της Ρωσίας και της Γαλλίας να γνωρίζουν και να απολαμβάνουν τα «διαμάντια» η μία χώρα της άλλης και παράλληλα να διαπιστώνουν πως οι φόροι που καταβάλλουν δεν εξαφανίζονται ως διά μαγείας. Αντιθέτως, η οργή ξεχειλίζει από την παρουσία του ελληνικού πολιτισμού στη Ρωσία που τα τελευταία έτη βρίσκεται σε παρατεταμένη και προκλητική χειμερία νάρκη. Το μοναδικό προϊόν που μπορούμε να «πουλήσουμε» σε ένα έτοιμο και διψασμένο κοινό το αφήνουμε να σκουριάζει.

Και αν για άλλους διμερείς τομείς όπως ο ενεργειακός, προβάλλουμε τη δικαιολογία των ενδιάμεσων προβλημάτων, όπως στην περίπτωση του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, στη δική μας περίπτωση δεν μας φταίει ουδείς άλλος πλην της τουριστικής μας νοοτροπίας. Υστερα από την επίσημη ανακοίνωση Παπανδρέου-Πούτιν τον Φεβρουάριο για την ανακήρυξη του 2014 σε «Ετος της Ρωσίας στην Ελλάδα» και της «Ελλάδας στη Ρωσία» μεγάλες είναι οι προσδοκίες που γεννήθηκαν. Αν και μοιρολατρικό, κοιτάζοντας πίσω με τις μεγάλες ευκαιρίες όπως η ολυμπιακή κληρονομιά, η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης, μας κάνει να είμαστε πολύ επιφυλακτικοί. Η παρουσία της Γενικής Γραμματέως του ΥΠΠΟ αρχαιολόγου κ. Λίνας Μενδώνη σε αυτή την προσπάθεια αποτελεί σίγουρα μια μεγάλη ελπίδα. Ωστόσο, όπως έχει αποδειχθεί στην Ελλάδα, τους κούκους τους εκτελούν πολύ πριν έλθει η άνοιξη.

ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: