Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και ερευνητής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Warwick.
(www.htsoukas.com)
«Οταν εξαντλήσω τις αιτιολογήσεις, έχω φτάσει σε βράχο και το φτυάρι μου στραβώνει. Τότε έχω την τάση να πω: “Απλά αυτό κάνω”»
ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΙΤΓΚΕΝΣΤΑΪΝ
Εργάζονται για να ζούμε εμείς οι υπόλοιποι ομαλά και, ενίοτε, για να κρατιόμαστε στη ζωή κυριολεκτικά – υπάλληλοι των σούπερ μάρκετ και φούρνων, εργαζόμενοι στην αποκομιδή σκουπιδιών, αστυνομικοί κ.λπ., με προεξάρχοντες, φυσικά, τους επαγγελματίες υγείας.
Η περίπτωση των γιατρών και των νοσοκόμων που φροντίζουν ασθενείς του κορωνοϊού είναι εμβληματική: εργάζονται σκληρά, βρίσκονται σε διαρκή επαφή με τον κίνδυνο της μόλυνσης, δοκιμάζονται οι αντοχές τους. Σε χώρες, μάλιστα, όπου η εξάπλωση του κορωνοϊού ήταν ραγδαία, όπως η Ιταλία και η Αμερική, οι συνθήκες εργασίας, εκτός από επικίνδυνες, είναι χαοτικές.
Δεν φοβούνται;
Η Ελεν Ουγιάνγκ, γιατρός στη Νέα Υόρκη, υπογραμμίζει στο ημερολόγιό της τη διαρκή παρουσία του φόβου της μόλυνσης από τον κορωνοϊό (NYT Magazine, 14/4/2020). Παρ’ όλα αυτά δεν παραλύει. «Πρέπει να διώξω σκέψεις για το δικό μου ρίσκο και τη θνητότητά μου», λέει. «Δεν θα κάνω τη δουλειά μου καλά αν δεν πιέσω τον εαυτό μου να πιστέψει ότι είναι άτρωτος». Γνωρίζει ότι ο κίνδυνος δεν εξαλείφεται, αλλά επιμένει. «Σκεπτόμενη ότι [η μόλυνση] δεν υπόκειται εντελώς στον έλεγχό μου, δεν θα χάσω εντελώς το μυαλό μου για κάθε λάθος που κάνω όταν βάζω και βγάζω τον προστατευτικό εξοπλισμό».
Στο ημερολόγιό της αναφέρει έναν συνάδελφό της από το Μπέργκαμο να της μιλάει για το «συναισθηματικό shutdown» που επιβάλλει στον εαυτό του όταν πάει στο νοσοκομείο. «Συνεχίζεις, ξεχνάς ότι έχεις έναν άνθρωπο μπροστά σου», της λέει. Τα συναισθήματα, όμως, προσωρινά μόνο μπαίνουν σε παρένθεση: «Καταλαβαίνω ότι το να κρατάς τα συναισθήματα μακριά σε βοηθάει να χειρίζεσαι το άγχος, αλλά χρειάζεται να είμαι άνθρωπος για να συνεχίσω να εργάζομαι».
Προσέξτε πόσο σύνθετη είναι η γλώσσα αυτών των γιατρών. Ξέρω ότι είμαι ευάλωτη αλλά πρέπει να πιστέψω ότι δεν είμαι. Κάνω ό,τι μπορώ για να ελέγχω την κατάσταση αλλά ξέρω ότι δεν μπορώ να εξαλείψω την τύχη. Πρέπει να τιθασεύσω τα συναισθήματά μου χωρίς να τα καταπνίξω.
Η σύνθετη γλώσσα δείχνει επαγγελματίες σε εγρήγορση: η αναγνώριση της συνύπαρξης αντίρροπων τάσεων ωθεί τους γιατρούς σε μια διαρκή προσπάθεια συμφιλίωσής τους. Γνωρίζοντας ότι είμαι ευάλωτος λ.χ., παίρνω μέτρα για να μην είμαι. Η διαδικασία είναι διαρκής. Οξύνονται, έτσι, η αντιληπτικότητα και η αυτενέργειά τους.
Σε συνθήκες κρίσης και ρίσκου για τους ίδιους, η άοκνη προσπάθεια των επαγγελματιών υγείας αναδεικνύει τον πυρήνα του επαγγέλματός τους στην ιδεώδη εκδοχή του: την αλλοκεντρικότητα, την προσφορά στον άλλο.
Η λογική της φροντίδας πασχίζει για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, αλλά δεν τα εγγυάται. Η φροντίδα του ασθενούς δεν είναι μια υπηρεσία με σαφή όρια, όπως λ.χ. μια τραπεζική συναλλαγή, αλλά μια διαρκής, διαδραστική προσπάθεια για το καλύτερο, η οποία διαρκώς αναπροσαρμόζεται ανάλογα με το πώς αντιδρά ο ασθενής.
Ο καλός θάνατος
Το τι είναι κάθε φορά το καλύτερο αλλάζει. Η κ. Ουγιάνγκ αναφέρει μια 89χρονη ασθενή, θετική στον κορωνοϊό, η οποία ανέπνεε με μάσκα οξυγόνου. Ηταν απίθανο να ζήσει. «Μη με διασωληνώσετε», της είπε. «Είμαι σχεδόν 90. Εχω ζήσει». Η γιατρός τηλεφωνεί στην ανιψιά της. Η οικογένεια της ασθενούς δεν συναινεί. Η κ. Ουγιάνγκ συζητάει μαζί τους. «Η ασθενής εξέφρασε την επιθυμία της», τους λέει. «Αναρωτηθείτε: τι θεωρεί πολύτιμο; Θα ήθελε να κρέμεται από μια μηχανή;». Η οικογένεια συμφωνεί ότι ο ήρεμος θάνατος είναι αυτό που επιθυμεί.
Οι ακραίες συνθήκες φέρνουν στην επιφάνεια την αυταπάρνηση που εν σπέρματι υπάρχει στη λογική της φροντίδας. Η πραγμάτωση της αλλοκεντρικότητας απαιτεί, in extremis, οιονεί –θυσιαστική συμπεριφορά – να εκχωρήσει κανείς μονομερώς κάτι πολύτιμο γι’ αυτόν. Στα νοσοκομεία του κορωνοϊού, ο γιατρός και η νοσοκόμα ρισκάρουν την ασφάλειά τους χάριν του επαγγελματικού ιδεώδους που υπηρετούν: τη φροντίδα του άλλου.
Αν το τίμημα του πολιτισμού είναι η απώθηση, όπως λέει ο Φρόιντ, το τίμημα της επαγγελματικής συνείδησης είναι...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου