"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΕΣ: Μια γκάφα στοίχισε στην Google 22 δισ. δολάρια


Ο κλάδος των εταιρειών υψηλής τεχνολογίας - η περίφημη «νέα οικονομία», όπως έλεγαν προτού σκάσει η «φούσκα» του Ιnternet - δεν μετράει πολλά χρόνια στον κόσμο των επιχειρήσεων και ως εκ τούτου κάποια λάθη ευλόγως του συγχωρούνται. Αλλά η γκάφα στην οποία υπέπεσε την περασμένη Πέμπτη η Google (έστω και άθελά της) ήταν ασυγχώρητη. Και πολύ δαπανηρή άλλωστε. Διότι η φαεινή ιδέα που είχαν οι επιτελείς της δημοφιλέστερης μηχανής αναζήτησης να ανακοινώσουν τα (χάλια) οικονομικά αποτελέσματα τρίτου τριμήνου εν ώρα συναλλαγών στη Wall Street, στοίχισε περί τα 22 δισ. δολάρια στην εταιρεία.
Συγκεκριμένα, μεσούσης της συνεδρίασης της Πέμπτης η Google ανακοίνωσε ότι το τρίτο τρίμηνο η κερδοφορία της σημείωσε κάθετη πτώση κατά 20% συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι και περιορίστηκε στα 2,18 δισ. δολάρια ή στα 6,53 δολάρια ανά μετοχή. Ο τζίρος της εταιρείας βέβαια εκτινάχθηκε κατά 45% υψηλότερα στα 14,1 δισ. δολάρια το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, χάρη στην ενσωμάτωση στην Google της νέας μονάδας περιφερειακού εξοπλισμού (hardware) που εξαγόρασε. Αλλά οι επενδυτές στάθηκαν στο σοκ της κάθετης κάμψης της κερδοφορίας του δημοφιλούς «ψαχτηριού».
Το σοκ - που, σημειωτέον, συνέβη περίπου τρεισήμισι ώρες προτού κλείσει η αγορά - πυροδότησε ένα άγριο ξεπούλημα της μετοχής της Google και των άλλων μετοχών εταιρειών υψηλής τεχνολογίας, καθώς και άλλων επιχειρηματικών κλάδων. Επειτα από τέσσερις συναπτές ανοδικές συνεδριάσεις ο Dow Jones, ο S&P 500 και ο Nasdaq έπεσαν στο «κόκκινο». Οι δύο πρώτοι δείκτες ανέκαμψαν αισθητά και έκλεισαν με οριακές έως μικρές απώλειες (0,06% ο πρώτος και 0,24% ο δεύτερος). Ο Nasdaq επίσης ανέκαμψε από τα χαμηλότερα της ημέρας και έκλεισε με απώλειες 1,01%.
Η μετοχή της Google ωστόσο καταβαραθρώθηκε μέσα σε ελάχιστα λεπτά και όταν έφθασε να χάνει 11% ανεστάλη η διαπραγμάτευσή της στην αγορά. Τα τελευταία 40 λεπτά της συνεδρίασης η διαπραγμάτευση της μετοχής αποκαταστάθηκε. Εν τέλει η μετοχή έκλεισε με απώλειες 8% στα 695 δολάρια. Η κάθε μετοχή έχασε δηλαδή 60,49 δολάρια και η κεφαλαιοποίηση της Google συρρικνώθηκε περίπου κατά 22 δισ. δολάρια. Σημειωτέον ότι από την αρχή του 2012 ως το κλείσιμο της Τετάρτης η μετοχή της Google είχε ενισχυθεί κατά 17%.

Οπως αποκαλύφθηκε, υπεύθυνη για την πρόωρη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της Google ήταν η εταιρεία χρηματοοικονομικών ερευνών R.R. Donneley & Sons. Αγνωστο είναι ακόμη αν θα της ζητηθούν ευθύνες από τους μετόχους της Google. Πέρα από την γκάφα πάντως η Google και οι μέτοχοί της θα πλήρωναν ούτως ή άλλως (αν και όχι τόσο ακριβά) τα αρνητικά αποτελέσματα τριμήνου της εταιρείας. Διότι η Google ανακοίνωσε για την περίοδο Ιουλίου - Σεπτεμβρίου 2012 κέρδη 9,03 δολαρίων ανά μετοχή, ενώ οι αναλυτές ανέμεναν κέρδη 10,65 δολαρίων ανά μετοχή.
Επιπλέον - και ίσως αυτή να είναι ακόμη χειρότερη είδηση για τους μετόχους και την αγορά εν γένει - η Google ανακοίνωσε ότι τα έσοδα που κατέβαλαν στην εταιρεία οι διαφημιστές για κάθε «κλικ» των πελατών υποχώρησε κατά 15% το συγκεκριμένο τρίμηνο σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι. Η πρώτη εκτίμηση για την εξέλιξη αυτή, που δημοσίευσε το πρακτορείο Bloomberg, ήταν ότι «τα αποτελέσματα της Google δείχνουν ότι τα διαφημιστικά εργαλεία της χάνουν την ελκυστικότητα και την αξία τους για τους διαφημιστές».
Οπως αναφέρουν οι ειδικοί περί τις νέες τεχνολογίες αναλυτές, το πρόβλημα για την Google έχει να κάνει με τον διαδικτυακό ανταγωνισμό που αντιμετωπίζει από τις ταμπλέτες και τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα (smartphones). Διότι η εταιρεία δεν έχει καταφέρει ακόμη να μεταφέρει στις κινητές συσκευές τη διαφημιστική επιτυχία που έχει κατακτήσει στις συσκευές επιφάνειας εργασίας (desktop).  
Οπως εκτιμά ο αναλυτής Χέρμαν Λιουνγκ του Susquehanna International Group, το κόστος μιας διαφήμισης σε smartphone είναι κατά 40% μικρότερο από το κόστος της ίδιας διαφήμισης σε έναν παραδοσιακό ηλεκτρονικό υπολογιστή και περίπου 25% χαμηλότερο από το κόστος της διαφήμισης σε ταμπλέτα.  

Δεν υπάρχουν σχόλια: