"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ: Η κρίση «σαρώνει» τις αυτοκινητοβιομηχανίες


Σοβαρά προβλήματα προκαλεί στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες η οικονομική κρίση και η μείωση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών, εξαιτίας των πολιτικών λιτότητας. Δεν είναι λίγες, μάλιστα, οι περιπτώσεις που οι απαντήσεις τις οποίες επιλέγουν να δώσουν οι ηγεσίες τους συνεπάγονται τριγμούς στις κοινωνίες και μετατρέπονται αυτομάτως σε πολιτικό ζήτημα -κάτι που επιβεβαιώθηκε και  στο Βέλγιο.

Η απόφαση της Ford να κλείσει, μέχρι τα τέλη του 2014, το εργοστάσιό της στην Γκενκ του Βελγίου, όπου εργάζονται 4.300 άνθρωποι (συνολικά 10.500 μαζί με τους κάθε είδους προμηθευτές), προκάλεσε σοκ και έντονες αντιδράσεις στη χώρα. Πολύ περισσότερο καθώς πριν από δύο χρόνια οι εργαζόμενοι της συγκεκριμένης μονάδας είχαν δεχθεί τη μείωση των αποδοχών τους και την αύξηση των ωρών εργασίας, προκειμένου να διασφαλίσουν την υπόσχεση ότι δεν θα κλείσει το συγκεκριμένο εργοστάσιο.
 
Σύμφωνα με τη διοίκηση της Ford, η παραγωγή θα μεταφερθεί στην ισπανική πόλη Βαλένθια, όπου το κόστος εργασίας είναι χαμηλότερο. «Η αναδιάρθρωση της παραγωγής μας στην Ευρώπη είναι αναπόσπαστο στοιχείο του σχεδίου μας να ενισχύσουμε την παρουσία της Ford στην ήπειρο και να επιστρέψει η εταιρεία στην κερδοφορία», δήλωσε ο πρόεδρος του ευρωπαϊκού τμήματος της εταιρείας, Στίβεν Οντελ. Είναι γεγονός, ωστόσο, ότι η Ευρώπη έχει πάψει προ πολλού να αποτελεί προνομιακό και κερδοφόρο πεδίο για τις αυτοκινητοβιομηχανίες -πλην ελαχίστων, όπως η γερμανική Volkswagen.

Ηδη, πέρυσι, καταγράφηκε πλεόνασμα 2 εκατομμυρίων οχημάτων -από την παραγωγή βγήκαν 15 εκατ., πουλήθηκαν όμως μόνο τα 13 εκατομμύρια. Κι αυτό σημαίνει ότι οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου αναγκάζονται να προχωρήσουν σε μείωση της παραγωγής τους ή και κλείσιμο μονάδων, κάτι που με τη σειρά του συνεπάγεται χιλιάδες απολύσεις και επέκταση της μερικής απασχόλησης (κάτι που έκανε πρόσφατα η Opel στη Γερμανία).

Ακόμη κι έτσι, όμως, σωτηρία δεν πρόκειται να υπάρξει εάν δεν βάλουν τα κράτη το χέρι βαθιά στην τσέπη -για δεύτερη φορά μετά το 2008-2009, όταν είχε ξεσπάσει η κρίση. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της γαλλικής PSA Peugeot Citroen, η οποία ζήτησε και πήρε εγγυήσεις 7 δισ. ευρώ από το κράτος -με αντάλλαγμα να παγώσει τις απολύσεις και να δεχθεί τη συμμετοχή εκπροσώπων της κυβέρνησης και των συνδικάτων στο διοικητικό συμβούλιό της.


Παράλληλα με τις απολύσεις και το κλείσιμο μονάδων, οι διοικήσεις επιταχύνουν και τις συνέργειες ανάμεσα στις αυτοκινητοβιομηχανίες, προκειμένου να κάνουν οικονομίες κλίμακας και να μειώσουν ακόμη περισσότερο το κόστος παραγωγής. Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και η στρατηγική συνεργασία που ανακοίνωσαν χθες οι PSA Peugeot Citroen και General Motors, σε τέσσερις τομείς: την ανάπτυξη κοινής πλατφόρμας για μικρά φορτηγά και μικρά πολυχρηστικά αυτοκίνητα, την αναβάθμιση της πλατφόρμας για το αυτοκίνητο πόλης με χαμηλές εκπομπές ρύπων και ένα κοινό πρόγραμμα στα μεσαία αυτοκίνητα Opel/Vauxhall και Peugeot-Citroen. Μόνο που έτσι, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, χάνεται σταδιακά η γοητεία της διαφορετικότητας και του ανταγωνισμού...

Δεν υπάρχουν σχόλια: