Γενικότερα, πολλοί οπαδοί της Αριστεράς δείχνουν να έχουν μια ιδιότυπη σχέση, αμνησίας και υπερμνησίας ταυτόχρονα, με τη σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία. Δείχνουν να θέλουν να θυμούνται μόνο μερικά από τα γεγονότα αυτής της περιόδου και να ξεχνούν πολλά άλλα.
Η λέξη Κατίν είναι ταυτισμένη στην ευρωπαϊκή συλλογική μνήμη με τη μαζική σφαγή περίπου 22 χιλιάδων Πολωνών κρατουμένων από τις σοβιετικές μυστικές υπηρεσίες τον Απρίλιο - Μάιο του 1940. Τα θύματα είχαν συλληφθεί στα πρώην ανατολικά εδάφη της Πολωνίας μετά την εισβολή της ΕΣΣΔ, το 1939, που ακολούθησε χρονικά αυτήν της Γερμανίας. Οι συλληφθέντες, που ανήκαν οι περισσότεροι στην πολωνική ελίτ (γιατροί, δικηγόροι, αξιωματικοί, εκπαιδευτικοί κ.ά.), χαρακτηρίστηκαν αρχικά αιχμάλωτοι πολέμου και στη συνέχεια τους αποδόθηκε η ιδιότητα του «εχθρού» του σοσιαλιστικού καθεστώτος. Εκτελέστηκαν εν ψυχρώ με σφαίρα πίσω στο κεφάλι, ο ένας μετά τον άλλο, κατόπιν εντολής του Πολιτικού Γραφείου του ΚΚΣΕ.
Πέρα από τη μαζική δολοφονία, το Κατίν συμβολίζει την κυριαρχία ενός ψέματος, μιας προπαγάνδας, που διατηρήθηκε για δεκαετίες και επιβλήθηκε σε ένα λαό. Οπως είναι ευρέως γνωστό, οι ναζί προσπάθησαν να αξιοποιήσουν επικοινωνιακά την ανακάλυψη των ομαδικών τάφων στο δάσος του Κατίν (απ’ όπου και πήρε το όνομά της η υπόθεση) τον Απρίλιο του 1943, αλλά η σοβιετική προπαγάνδα, χάρη και στην ανοχή που έδειξαν σε αυτήν οι δυτικοί σύμμαχοι εξαιτίας των πολεμικών προτεραιοτήτων τους, κατάφερε να επιρρίψει το έγκλημα στους Γερμανούς. Παρά τις συστηματικές προσπάθειες των Πολωνών αντιφρονούντων και εξορίστων, μετά το τέλος του πολέμου, να αποκαλυφτεί η αλήθεια για τον υπεύθυνο της σφαγής, η ΕΣΣΔ πέτυχε να ελέγξει πλήρως την κατάσταση για σχεδόν μισόν αιώνα.
Μέχρι την πτώση του κομμουνισμού και σε αντιδιαστολή με τη διαρκή αποκάλυψη στοιχείων που υποδείκνυαν τον ένοχο, τα γεγονότα του Κατίν συνέχιζαν να παραμένουν αμφιλεγόμενα στη δημόσια σφαίρα. Μόλις το 1990, ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ αποδέχτηκε την ευθύνη του σοβιετικού καθεστώτος και άνοιξε ο δρόμος για την ιστορική διαλεύκανση της υπόθεσης. Σήμερα η Ρωσία, τόσο ο Πούτιν όσο και η Δούμα, έχει αναγνωρίσει πως επρόκειτο για ένα έγκλημα που διαπράχθηκε από τους Σοβιετικούς.
Παρ’ όλα αυτά, η ελληνική Αριστερά, ή τουλάχιστον ένα σημαντικό τμήμα της, αρνείται ακόμη να αποδεχτεί την άβολη αλήθεια:
Η «αμνησία» αυτή της Αριστεράς για το Κατίν σχετίζεται με δύο ταμπού:
Το δεύτερο συνδέεται με το ερώτημα της συγκρισιμότητας μεταξύ φασισμού και κομμουνισμού. Οπως σημειώνει ο ιστορικός Victor Ζaslavsky, η υπόθεση του Κατίν αποτελεί ένα ερέθισμα για να εμβαθύνουμε στην έννοια του ολοκληρωτισμού, για να αποδείξουμε τις αναλογίες ανάμεσα στα ολοκληρωτικά συστήματα όπως ο ναζισμός και ο σταλινισμός.
Το Κατίν δεν είναι η μόνη περίπτωση εγκλήματος των κομμουνιστικών καθεστώτων που δεν θυμάται η ελληνική Αριστερά, αλλά ίσως είναι το πιο χαρακτηριστικό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου