"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Το πρώτο κινεζικό αεροπλανοφόρο

BBC, Guardian, AFP

ΧΟΝΓΚ ΚΟΝΓΚ. Την κατασκευή του πρώτου κινεζικού αεροπλανοφόρου επιβεβαίωσε ο Τσεν Μπίνγκτε, επικεφαλής του γενικού επιτελείου του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (ΛΑΣ) της Κίνας. Το αεροπλανοφόρο αποτελεί μετατροπή του σοβιετικού Βαριάγκ (Varyag), ενός σκάφους που άρχισε να κατασκευάζεται τη δεκαετία του 1980 για το Ναυτικό της ΕΣΣΔ, αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Με συνέντευξή του στην εφημερίδα Commercial Daily του Χονγκ Κονγκ, που δημοσιεύτηκε την Τρίτη, ο Τσεν Μπίνγκτε, είπε ότι «κατασκευάζεται ένα αεροπλανοφόρο 300 μέτρων κι ότι οι σχετικές εργασίες δεν έχουν ολοκληρωθεί».

Μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Eνωσης, ο σκελετός του Βαριάγκ παρέμεινε στα ναυπηγεία της Ουκρανίας. Το 1998, το αγόρασε μια κινεζική εταιρεία, ισχυριζόμενη ότι ήθελε να το μετατρέψει σε πλωτό καζίνο στο Μακάου.

Αντ’ αυτού, μεταφέρθηκε στο ναυπηγείο Νταλιάν, εφοδιάστηκε με υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα και όπλα και βάφτηκε στα χρώματα του ΛΑΣ. Για πολλά χρόνια, απαγορευόταν η είσοδος επισκεπτών στα ναυπηγεία, όπου γίνονταν οι εργασίες. Ωστόσο, η ύπαρξη ενός σκάφους 67.500 τόνων δεν μπορεί εύκολα να κρυφτεί και το τελευταίο διάστημα είχαν κυκλοφορήσει φωτογραφίες του, στα κρατικά Μέσα. Ο αντιστράτηγος Τσι Τσιανγκουό, ο δεύτερος τη τάξει στο γενικό επιτελείο της Κίνας, είπε, στην ίδια εφημερίδα, ότι το αεροπλανοφόρο δεν πρόκειται να αποτελέσει απειλή και «να πλεύσει σε χωρικά ύδατα άλλου κράτους». Ο ίδιος παρατήρησε ότι «όλες οι μεγάλες χώρες του κόσμου έχουν αεροπλανοφόρα – είναι σύμβολα ενός μεγάλου έθνους».

Αναφερόμενος όμως σε αμφισβητούμενες θαλάσσιες περιοχές μεταξύ του Πεκίνου και των γειτονικών του χωρών, είπε ότι η Κίνα δέχεται μεγάλη πίεση «στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, τη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας, την Κίτρινη Θάλασσα και στα Στενά της Ταϊβάν». Το Πεκίνο διεκδικεί τον έλεγχο των Νήσων Σπράτλι στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και διατείνεται ότι τα ξένα πλοία δεν μπορούν να διασχίζουν τα νερά της χωρίς την άδειά του.

Τον Σεπτέμβριο, Ιαπωνία και Κίνα συγκρούστηκαν για τα αμφισβητούμενα Νησιά Σενκάκου, Νησιά Ντιαόγιου για την Κίνα, που βρίσκονται στη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας.

Τον Απρίλιο, ο ναύαρχος Ρόμπερτ Γουίλαρντ, επικεφαλής της αμερικανικής διοίκησης του Ειρηνικού, δήλωσε στη Γερουσία ότι δεν ανησυχεί για την επίδραση που θα έχει το αεροπλανοφόρο, αλλά ότι θα κάνει μεγάλη εντύπωση στην κοινή γνώμη.

Αν και το Πεκίνο επιμένει ότι οι άλλες χώρες δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν, η επιθετική διπλωματία των τελευταίων μηνών συντείνει προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Τον περασμένο χρόνο, ο κινεζικός στρατός εντυπωσίασε πολλούς διεθνείς παρατηρητές με την ταχύτητα ανάπτυξης των όπλων του, ειδικά τη δοκιμή ενός μαχητικού Στελθ J-20 κι ενός πανίσχυρου βαλλιστικού πυραύλου. Γενικώς, ο Λαϊκός Απελευθερωτικός Στρατός –ο μεγαλύτερος του κόσμου– δεν αποκαλύπτει τα αμυντικά του προγράμματα, τα οποία προϋποθέτουν γενναία χρηματοδότηση, που όμως καλύπτεται από την ταχύτατη οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Ο ΛΑΣ έχει κάνει μεγάλες επενδύσεις στα υποβρύχια και πιστεύεται ότι βρίσκεται πολύ κοντά στην ανάπτυξη του πρώτου βαλλιστικού πυραύλου, σχεδιασμένου να βάλλει εναντίον αεροπλανοφόρων.

Η Κίνα δεν έχει ανακοινώσει ακόμη πώς θα ονομάσει το καινούργιο της απόκτημα. Κατά μία πληροφορία, θα του δώσει το όνομα του Σι Λανγκ, ενός ναυάρχου της δυναστείας των Μινγκ, που κατέκτησε την Ταϊβάν.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: