"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Ο όγκος των δεδομένων υπερβαίνει τις δυνατότητες των δικτύων σταθερής και κινητής τηλεφωνίας

Κλάδο ελαίας προς τους παρόχους τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών τείνει το YouTube

Του ΝΙΚΟΥ ΜΟΥΜΟΥΡΗ

Μόνο που -όπως όριζαν και κάποιες προβλέψεις στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας- ο όγκος των δεδομένων που διακινείται σήμερα μέσω των σταθερών και κινητών δικτύων έχει ξεπεράσει κατά πολύ την κίνηση της φωνής, πράγμα που έχει κάνει τις τηλεπικοινωνιακές εταιρείες να ξύνουν αμήχανα το κεφάλι τους.

Βλέπετε, όσο πωλούσαν υπηρεσίες φωνής είχαν εγγυημένα έσοδα, με τα οποία έκαναν τις επενδύσεις τους, βελτίωναν τη χωρητικότητα των υποδομών τους και, συνολικά, έκαναν ό,τι πρέπει να κάνει μια εταιρεία του κλάδου.

Μετά ήρθε το Διαδίκτυο και οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι άρχισαν να ζορίζονται. Ο κόσμος χρησιμοποιούσε τα δίκτυα λιγότερο για φωνή (την οποία πλήρωνε στην εταιρεία της επιλογής του) και περισσότερο για δεδομένα.

Θα πείτε πως οι εταιρείες έχουν προγράμματα για την πρόσβαση στο Διαδίκτυο, οπότε προς τι το... ξύσιμο. Οι πάροχοι σταθερών δικτύων (π.χ. ο ΟΤΕ, η Forthnet, η Hellas online κ.λπ.) διαθέτουν κυρίως προγράμματα όπου με ένα σταθερό μηνιαίο κόστος έχεις απεριόριστη πρόσβαση στο Διαδίκτυο. Οι εταιρείες κινητής (όπως οι δικές μας Cosmote, Vodafone, Wind), χρησιμοποιούν κυρίως προγράμματα με ογκοχρέωση, όπου με ένα συγκεκριμένο ποσό ο συνδρομητής αγοράζει συγκεκριμένο όγκο δεδομένων που μπορεί να «καταναλώσει» όταν βρίσκεται online.

Μόνο που η ανάπτυξη των online υπηρεσιών υποχρεώνει τους παρόχους να αναπτύσσουν διαρκώς νέες υποδομές χωρίς να παίρνουν ουσιαστικά μερίδιο από τον τζίρο που παράγεται σήμερα στο Διαδίκτυο. Βλέπουν, δηλαδή, ένα χορό δισεκατομμυρίων να εξελίσσεται μπροστά τους χωρίς κανείς να τους καλεί να κάνουν και αυτές μερικά βήματα. Στο μεταξύ τα έσοδα από τις παραδοσιακές πηγές τους συρρικνώνονται και η γκρίνια πάει σύννεφο.

Οι πάροχοι έχουν επιχειρήσει να δημιουργήσουν έναν φορέα προκειμένου να διεκδικήσουν κάτι καλύτερο από εταιρείες όπως η Apple ή η Google, αλλά όπου λαλούν πολλά κοκόρια (τηλεπικοινωνιακές εταιρείες εν προκειμένω) αργεί να ξημερώσει. Τώρα η Google μέσω του YouTube εμφανίζεται να συζητάει με τους παρόχους για μια νέα συμφωνία, αν και στο τραπέζι δεν εμφανίζονται -προς ώρας- χρήματα.

Η Google προτείνει ένα είδος συμφωνίας στην οποία θα έχουν συμμετοχή και οι κατασκευαστές εξοπλισμού, κυρίως κινητών τηλεφώνων, ώστε να αποσυμφορηθούν τα δίκτυα από τον όγκο των δεδομένων που διακινούν καθημερινά.

Ενα μέρος των πληροφοριών θα είναι αποθηκευμένο στις συσκευές, οι οποίες θα ανταλλάσσουν πληροφορίες με το Διαδίκτυο μόνον όταν αυτό είναι απαραίτητο. Μια άλλη πτυχή της συμφωνίας θα αφορά ένα κοινώς αποδεκτό πρότυπο για τη συμπίεση των δεδομένων, πάλι με στόχο να «αδειάσει» ένα μέρος των δικτύων. Εάν επιτευχθεί συμφωνία (σ.σ. πάλι πολλά είναι τα κοκόρια), οι πάροχοι δεν θα είναι υποχρεωμένοι να επενδύουν διαρκώς σε υποδομές και μπορεί να πάρουν μια ανάσα.

Οι καταναλωτές θα μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τις αγαπημένες τους online υπηρεσίες χωρίς προβλήματα και «κρυφές» χρεώσεις και οι παραγωγοί περιεχομένου (από τους μεγάλους κολοσσούς μέχρι τον μεμονωμένο μπλόγκερ) θα συνεχίσουν να κάνουν αυτό που κάνουν χωρίς περιορισμούς. Ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, αλλά η ανάγκη για μια συμφωνία με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές είναι μάλλον επιτακτικότερη από ποτέ...

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: