"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Ο γόρδιος δεσμός των αμυντικών δαπανών

Ο χώρος της άμυνας είναι η "αχίλλειος πτέρνα" της τρόικας. Παρότι θεωρεί ότι μπορούν και πρέπει να γίνουν τεράστιες περικοπές κυρίως στα λειτουργικά έξοδα, εάν προχωρήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, ωστόσο είναι ιδιαιτέρως προσεκτική στον τομέα των εξοπλισμών. Οχι μόνο δεν παραγνωρίζει, αλλά φοβάται τις ιδιαιτερότητες και τις απειλές που έχει η Ελλάδα στα εξ ανατολών σύνορά της.

Η άποψή τους είναι δεδομένη: "Δεν μπορείτε να κάνετε κουβέντα για νέους εξοπλισμούς, εάν προηγουμένως δεν έχετε προχωρήσει στη Νέα Δομή, η οποία και θα προσδιορίσει τις ανάγκες σας. Τις ανάγκες της ελληνικής άμυνας δεν τις καθορίζουν ούτε οι εταιρείες, ούτε οι εγχώριοι αντιπρόσωποί τους. Ξεχάστε ό,τι συνέβαινε μέχρι τώρα. Αλλάξτε σελίδα, τρόπο σκέψης και πρακτική".

Ωστόσο με επιφυλακτικότητα αντιμετωπίζει η τρόικα τις εξαγγελίες του υπουργείου Αμυνας περί μείωσης έως και 70% των εξοπλιστικών δαπανών σε σχέση με το δεκαπενταετές εξοπλιστικό πρόγραμμα που είχε καταρτίσει η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ το 2009.

Η τρόικα διατηρεί ζωηρές επιφυλάξεις, διότι θεωρεί ότι η εξαγγελία αυτή δεν έχει προκύψει από την αυστηρή εκτίμηση και αξιολόγηση με βάση τις πραγματικές ανάγκες του εθνικού αμυντικού σχεδιασμού της χώρας.

Οι τροϊκανοί θεωρούν ότι το υπουργείο Αμυνας αντί από το 2010 να εφαρμόσει ένα συστηματικό πρόγραμμα περιορισμού των λειτουργικών δαπανών, κυρίως με την αναδιοργάνωση και τον εξορθολογισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας, επικεντρώθηκε στα εύκολα με τις περικοπές των μισθών και των επιδομάτων...

Ωστόσο οι ανάγκες ως προς τη συντήρηση του υπάρχοντος υλικού διαρκώς διογκώνονται. Η προτεραιότητα να λειτουργούν αποδοτικά τα υπάρχοντα οπλικά συστήματα είναι άμεση και απολύτως αναγκαία. Τα τελευταία αεροπορικά ατυχήματα με τις βλάβες των κινητήρων του F-16 στη Σούδα και την πτώση του "Μιράζ 2000" στη Σάμο κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου...

Παράλληλα, τα εν εξελίξει εξοπλιστικά προγράμματα έχουν "βαλτώσει", χωρίς να διαφαίνεται ποια θα είναι η τύχη τους. Μια ασάφεια που αποτυπώνεται και επισήμως κατά τις συναντήσεις της τρόικας με το υπουργείο Αμυνας.

Ψάχνουν και δεν βρίσκουν άκρη οι ελεγκτές της τρόικας στο υπουργείο Αμυνας. Ενα από τα δεκάδες παραδείγματα είναι και η περίπτωση των ελικοπτέρων Ερευνας και Διάσωσης.

Η μελέτη του ΓΕΑ και η αρχική έγκριση Αναγκαιότητας/Σκοπιμότητας, η οποία υπεγράφη από τη στρατιωτική ηγεσία τον Ιανουάριο του 2010, αναφέρει την αναγκαιότητα προμήθειας 15 ελικοπτέρων.

Με τον προϋπολογισμό των 234 εκατ. ευρώ που έχει εγγραφεί στο προς έγκριση εξοπλιστικό πρόγραμμα δεν είναι δυνατόν να αποκτηθούν περισσότερα από 8 ελικόπτερα του τύπου που έχει αποφασίσει το ΚΥΣΕΑ.

Είναι, λοιπόν, αυτονόητο ότι ή δεν είναι σωστή η απόφαση του Ιανουαρίου του 2010 ή η σημερινή πρόταση στο κυλιόμενο ΕΜΠΑΕ είναι και αυτή αναξιόπιστη.

ΑΓΚΑΘΙ
Παραμένει το εξ Ανατολών πρόβλημα
Στο μεταξύ καμία ελληνική κυβέρνηση, ούτε ακόμη και η τρόικα, δεν μπορεί να παραγνωρίσει ότι το γενικότερο περιβάλλον ασφαλείας δεν βελτιώνεται για την Ελλάδα. Μπορεί η τρόικα να απορεί και ενδεχομένως να έχει δίκιο γιατί η Ελλάδα δεν κλείνει τα εκατοντάδες στρατόπεδα στην ενδοχώρα ή να διατηρεί ακόμη στρατό στα σύνορα με χώρα-μέλος της Ε.Ε. (Βουλγαρία), ωστόσο κάθε άλλο παρά αγνοεί το εξ Ανατολών πρόβλημα που αυτό εμφανίζεται καθημερινά με την αυξανόμενη ροή λαθρομεταναστών εντός της Ε.Ε., καθώς και με την παραβατική στάση της Τουρκίας.

Αλλωστε όχι μόνο η Ελλάδα αλλά ολόκληρη η Εε διαπιστώνει ότι οι αμυντικές δαπάνες της Τουρκίας αυξάνονται, ενώ επιταχύνονται όλα τα μεγάλα εξοπλιστικά προγράμματα. Το 2011 αυξήθηκαν κατά 10% και αναμένεται να διαμορφωθούν στα 3,2 δισ. ευρώ. Ηδη η Τουρκία έχει βάλει πλώρη να αγοράσει 100 μαχητικά F-35, κόστους 10 δισ. ευρώ.

ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: