"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


"Καθάρισε" το καρτέλ των απορρυπαντικών η Κομισιόν

Της Ρόης Χάικου

«Ξέπλυνε» η Κομισιόν το καρτέλ των απορρυπαντικών σε 7 χώρες της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, ρίχνοντας τις σχετικές «καμπάνες» σε δύο παγκόσμιους κολοσσούς, την Procter & Gamble και την Unilever.

Η υπόθεση που πάει πίσω στο 2002 έχει σχεδόν πανευρωπαϊκές διαστάσεις, με συνολικά 8 χώρες να εμπλέκονται και τις πολυεθνικές, μαζί με την Henkel, να καθορίζουν τιμές, μερίδια αγοράς και συνθήκες ανταγωνισμού εις βάρος των καταναλωτών και άλλων ανταγωνιστών τους.

Όλα ξεκίνησαν όταν οι βιομηχανίες έκατσαν στο τραπέζι των συζητήσεων για το πώς θα μειώσουν τα κόστη συσκευασίας των απορρυπαντικών, όπως δήλωσε ο αρμόδιος επίτροπος Ανταγωνισμού της ΕΕ, κ. Joaquin Almunia. Και εντέλει χρησιμοποίησαν αυτή την πρωτοβουλία για να συμφωνήσουν μερίδια αγοράς, τη μη μείωση της τιμής, ακόμη και αν οι συσκευασίες ήταν μικρότερες κλπ. σύμφωνα με τον Επίτροπο.

Η σύμπραξη διήρκεσε από τον Ιανουάριο του 2002 μέχρι τον Μάρτιο του 2005 και κάλυψε το Βέλγιο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Πορτογαλία, την Ισπανία και την Ολλανδία.

Καθώς οι εταιρείες συνεργάστηκαν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα πρόστιμα που τους επιβλήθηκαν ήταν μειωμένα, ενώ η Henkel δεν τιμωρήθηκε, αφού ήταν αυτή που αποκάλυψε το καρτέλ τo 2008 κατά τη διάρκεια εσωτερικού ελέγχου.

Τι πλήττει ουσιαστικά εταιρείες σαν κι αυτές; Όχι τόσο το πρόστιμο των συνολικά 315,2 εκατ. ευρώ (211,2 εκατ. για την P&G και 104 εκατ. για την Unilever), μια που πρόκειται για δύο παγκόσμια μεγαθήρια και εδώ και χρόνια έχουν κάνει τις σχετικές προβλέψεις στους ισολογισμούς τους. Κυρίως, η αμαύρωση της φήμης τους, καθώς επενδύουν πολλά χρήματα στην κοινωνική ευθύνη και την αναγνωρισιμότητα και σίγουρα περιπτώσεις εναρμονισμένων τιμών δεν βοηθούν.

Η κυρία Δέσποινα Πάσσαρη, υπεύθυνη εταιρικών υποθέσεων και διευθύντρια εξωτερικών σχέσεων της P&G ανέφερε στο Capital.gr ότι η υπόθεση αυτή πάει πίσω σχεδόν 9 χρόνια και αφορούσε συνολικά την βιομηχανία των απορρυπαντικών. «Έκτοτε η εταιρεία έχει εφαρμόσει ένα ευρύ πρόγραμμα συμμόρφωσης, εκπαιδεύοντας το προσωπικό της. Ουσιαστικά με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η υπόθεση αυτή κλείνει», όπως σημείωσε.

Αρμόδια στελέχη της Επιτροπής Ανταγωνισμού ανέφεραν στο Capital.gr ότι τόσο η αγορά των απορρυπαντικών, όσο και συνολικά ο κλάδος των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης βρίσκονται αδιάλειπτα στην διόπτρα της.

Για την υπόθεση αυτή πάντως, η ελληνική επιτροπή δεν έχει κάποια περαιτέρω αρμοδιότητα, αν και θεωρείται δεδομένο ότι οι τοπικές επιτροπές συνεργάστηκαν μεταξύ τους και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την έρευνα που κατέληξε στο πρόστιμο στις Procter & Gamble και Unilever.

Οι ίδιες πηγές υπενθύμισαν δε, ότι η Unilever έχει υποπέσει σε παράπτωμα στο παρελθόν, και το 2008 η Επιτροπή Ανταγωνισμού έβγαλε καταδικαστική απόφαση για απαγόρευση των παράλληλων εισαγωγών απορρυπαντικών από τρίτες θυγατρικές της εταιρείας στη χώρα μας, επιβάλλοντας της και πρόστιμο ύψους 6,9 εκατ. ευρώ. Πρόστιμα είχε υποβάλλει και στα σούπερ μάρκετ που ενεπλάκησαν στην υπόθεση.

Αυτή την περίοδο πάντως, βρίσκεται σε εξέλιξη δημόσια διαβούλευση με θέμα «Η λιανική πώληση προϊόντων βασικής διατροφής και καθημερινής κατανάλωσης», όπου οι φορείς της αγοράς μπορούν μέχρι τις 31 Μαΐου να καταθέσουν τις προτάσεις τους για να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις της αγοράς.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει προσδιορίσει δε, τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού από πρακτικές, όπως:

i) Συμφωνίες μεταξύ των ανταγωνιστών για τον καθορισμό τιμών, τον περιορισμό της παραγωγής και τον καταμερισμό της αγοράς.

ii) Συμβατικές ρήτρες αποκλειστικότητας και παροχής οικονομικών κινήτρων για την εξασφάλιση αποκλειστικότητας (π.χ. εκπτώσεις πίστης, εκπτώσεις στόχου, δωρεάν παροχές) από επιχειρήσεις με υψηλό μερίδιο αγοράς.

iii) Συμφωνίες ανταγωνιζόμενων αγοραστών με σκοπό την από κοινού αγορά ορισμένων εισροών.

iv) Περιορισμός της δυνατότητας του μεταπωλητή να προσδιορίσει την τιμή πώλησης για τους τελικούς καταναλωτές (καθορισμός τιμών μεταπώλησης).

v) Συμφωνίες προμηθευτών και λιανοπωλητών για τοποθέτηση σε προνομιακή θέση προϊόντων έναντι ανταλλάγματος («entry/listing fees»).

vi) Επιβολή αγοράς ενός προϊόντος με τον όρο να αγοραστεί και άλλο (δεσμεύον και δεσμευμένο προϊόν).

vii) Άμεση ή έμμεση υποχρέωση προμηθευτή για πώληση μόνο σε έναν αγοραστή.

viii) Συμφωνίες διαχείρισης κατηγορίας προϊόντων («category management») μεταξύ λιανοπωλητή και προμηθευτών.

ix) Απαγόρευση εναλλακτικών πηγών προμήθειας προϊόντων από χονδρεμπόρους άλλων κρατών-μελών της Ε.Ε. («παράλληλες εισαγωγές»).

x) Αποκλειστικότητα σε συγκεκριμένες γεωγραφικές αγορές με ρήτρες απαγόρευσης παθητικών πωλήσεων.

xi) Επιβολή αυθαίρετων όρων αγοράς ή πώλησης προϊόντων από δεσπόζουσα επιχείρηση (π.χ. υπερβολική τιμολόγηση, αδικαιολόγητη άρνηση πώλησης ή αγοράς κ.α.).

Ποιες είναι οι P&G και Unilever

Ίσως για το ευρύ κοινό τα ονόματα P&G και Unilever να μην σημαίνουν πολλά. Κι όμως, πρόκειται για δύο κολοσσιαίες εταιρείες με παρουσία σχεδόν σε όλο τον κόσμο.

Ο βρετανικό-ολλανδικός κολοσσός της Unilever έχει στο χαρτοφυλάκιό του πάνω από 400 μάρκες, που καλύπτουν 14 κατηγορίες, σε προϊόντα σπιτιού, προσωπικής φροντίδας και προϊόντα τροφίμων. Μάλιστα, μόνο από 12 προϊόντα της «παράγονται ετησίως» πωλήσεις άνω του 1 δισ. ευρώ, όπως αναφέρει η ίδια η Unilever στην επίσημη ιστοσελίδα της. Απασχολεί 167.000 άτομα προσωπικό σε 180 χώρες, το 53% της δραστηριότητάς της προέρχεται από τις αναπτυσσόμενες αγορές. Το 2010 επένδυσε 928 εκατ. ευρώ για την έρευνα και ανάπτυξη προϊόντων και έκλεισε την χρήση με κύκλο εργασιών 44,3 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 11,1% σε σχέση με το 2009 και καθαρά κέρδη 4,598 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 26%.

Η αμερικανική πολυεθνική P&G απασχολεί 127.000 άτομα παγκοσμίως σε 180 χώρες και είχε πέρυσι έσοδα 54,427 δισ. ευρώ (78,938 δισ. δολάρια) και καθαρά κέρδη 8,7 δισ. ευρώ (12,736 δισ. δολάρια). Από τη γκάμα των προϊόντων της, 23 παράγουν ετήσιες πωλήσεις άνω του ενός δισ. Δολάρια και άλλα 18 έχουν τζίρο από 500 εκατ. δολάρια μέχρι και ένα δισ.

Τα προϊόντα των δύο ομίλων βρίσκονται σε κάθε ελληνικό σπίτι, όπως και σε εκατομμύρια άλλα ανά τον πλανήτη. Στο portfolio της Unilever ανήκουν τα προϊόντα της Ελαϊς (Άλτις, Βιτάμ και Νέα Φυτίνη κλπ.) μετά την εξαγορά της ελληνικής εταιρείας, τα παγωτά Algida και Ben & Jerry’s, Becel, τα σπορέλαια Sol και Φλώρα, τα προϊόντα Hellmann΄s, τα Knorr, το τσάι Lipton, οι σάλτσες Pummaro, τα Zwan κλπ.

Στην κατηγορία των ειδών προσωπικής περιποίησης έχει τις μάρκες Aim, Axe, Dove, Lux, Rexona, Sunsilk, Timotei, Ultrex και Vaseline. Τέλος, στα είδη οικιακής φροντίδας ανήκουν τα brand Cajoline, Cif, Klinex, Omo, Skip και Svelto.

Αντίστοιχα, στην P&G ανήκουν στην κατηγορία των ειδών προσωπικής περιποίησης τα: Braun, οι ξυριστικές μηχανές Fusion και Gillette, τα σαμπουάν Herbal Essences και Head & Shoulders, οι σειρές Pantene και Wella, οι κρέμες Olay κ.α. Ακόμη, οι Always και Tampax, οι Oral-B και Crest.

Στα είδη οικιακής φροντίδας τα απορρυπαντικά Ariel και Tide, Fairy, Lenor, οι βρεφικές πάνες Pampers, τα καθαριστικά Swiffer, Viakal, οι μπαταρίες Duracell κ.α.

Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: