"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΡΓΑΣΙΑ: Ευκαιρία πρακτικής εξάσκησης νέων σε άλλη χώρα της Ευρώπης

Της Χριστινας Δαμουλιανου

Η ενημερωτική εκδήλωση «We mean business: επενδύουμε στους νέους στηρίζουμε την επιχειρηματικότητα» που θα πραγματοποιηθεί στις 16 Οκτωβρίου 2012 στην Αθήνα -στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών- έρχεται να καλύψει τη σημαντική άγνοια που έχει διαπιστωθεί για τις δυνατότητες που προσφέρει η πρακτική εξάσκηση Ευρωπαίων ασκουμένων φοιτητών είτε απoφοίτων σε επιχειρήσεις άλλης χώρας. 

Μιλάμε, ασφαλώς, για τα Προγράμματα Leonardo da Vinci και Erasmus. Και η έλλειψη ενημέρωσης δεν παρατηρείται μόνο μεταξύ των επιχειρήσεων στη χώρα μας, αλλά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο -με λίγες εξαιρέσεις- όπως κρίνεται από τον περιορισμένο αριθμό των επιχειρήσεων που κάνουν σχετικές αιτήσεις. Κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τα οφέλη που συνεπάγεται για αυτές (http://we-mean-business.europa.eu).

Στη διοργάνωση της προσεχούς εκδήλωσης συμμετέχουν το Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφιών -εθνικός φορέας του Ευρωπαϊκού Προγράμματος «Διά Βίου Μάθησης»- το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, που είναι μέλος του Enterprise Europe Network και ο Σύνδεσμος Διοίκησης Ανθρωπίνου Δυναμικού Ελλάδος, με δεδομένο ότι οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες που θα αναδειχθούν κατά την εκδήλωση, αφορούν στην ενίσχυση της απασχολησιμότητας των νέων και ενδιαφέρουν κυρίως τους υπευθύνους του Ανθρωπίνου Δυναμικού των οργανισμών. Η εκδήλωση απευθύνεται επίσης -και θα συμμετέχουν- σε εργοδοτικούς φορείς, επιμελητήρια, μη κυβερνητικούς οργανισμούς και σε γραφεία Διασύνδεσης Πανεπιστημίων.

Συγκεκριμένα, οι σπουδαστές του Προγράμματος Leonardo da Vinci ενδιαφέρονται να γίνουν ασκούμενοι για επαγγελματική κατάρτιση σε επίπεδο ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Μπορεί επίσης να πρόκειται για άτομα ενταγμένα ήδη στην αγορά εργασίας, τα οποία επιδιώκουν την αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους είτε την επανεκπαίδευσή τους. Από την πλευρά τους, οι σπουδαστές του προγράμματος Erasmus είναι φοιτητές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης όπως και ανωτάτης επαγγελματικής κατάρτισης - μικρής όμως διάρκειας. Είναι επίσης φοιτητές πτυχίου, μεταπτυχιακού είτε διδακτορικού επιπέδου, ίσως και ανεξάρτητα από το αντικείμενο των σπουδών τους.


Δικαίωμα να δέχονται ασκούμενους των συγκεκριμένων Προγραμμάτων έχουν όλοι οι οργανισμοί -με ελάχιστες εξαιρέσεις (http://ec.europa.eu.institutions/index_e.htm)- που δραστηριοποιούνται οικονομικά στον δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα σε οποιοδήποτε από τα 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε. όπως και στην Κροατία, στην Ισλανδία, στο Λίχτενσταϊν, στη Νορβηγία, στην Ελβετία και στην Τουρκία. Με δεδομένο ότι οι ασκούμενοι μπορεί να είναι ακόμα και φοιτητές διδακτορικού επιπέδου, το φάσμα των εργασιών που μπορούν να πραγματοποιήσουν είναι ιδιαίτερα ευρύ.

Αυτό που πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις οι οποίες αναζητούν ασκούμενους, είναι να προσδιορίζουν τόσο τις εργασίες όπως και τα χαρακτηριστικά των ασκουμένων, αλλά και τις γλώσσες που θα πρέπει να ομιλούν. Οφείλουν επίσης να γνωρίζουν ότι «σε καμία περίπτωση ο ασκούμενος δεν παίρνει τη θέση εργαζομένου τους». Σημαντικό είναι το θέμα των γλωσσικών δεξιοτήτων, με δεδομένο ότι σε ορισμένες περιπτώσεις είναι απαραίτητη η γνώση της γλώσσας της χώρας όπου βρίσκεται η εταιρεία, ενώ σε άλλες, πιθανώς να χρησιμοποιείται μια γλώσσα κοινής επικοινωνίας όπως είναι η αγγλική.

Οπως αποφαίνονται μάλιστα σχετικές μελέτες, οι ασκούμενοι οι οποίοι γνωρίζουν ξένες γλώσσες έχουν αποδειχθεί ιδιαιτέρως χρήσιμοι για τις επιχειρήσεις εκείνες που στοχεύουν στην κατάκτηση ξένων αγορών. Αντιθέτως, η έλλειψη δεξιοτήτων σε ξένες γλώσσες έχει προκαλέσει κόστος σε πολλές επιχειρήσεις από χαμένες ευκαιρίες. Συγκεκριμένα, σε παλαιότερη (2006) έρευνα που διεξήχθη για λογαριασμό της Κομισιόν συμμετείχαν 2.000 ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και το 11% ανέφεραν ότι απέτυχαν σε κάποια σύμβαση, εξαιτίας της έλλειψης γνώσης ξένων γλωσσών. Μια αποτυχία της οποίας το συνολικό κόστος ανήλθε έως και 50 εκατ. ευρώ. Από την πλευρά τους οι ασκούμενοι θα πρέπει να συμφωνήσουν με τον οργανισμό που τους δέχεται σε ένα σχέδιο κατάρτισης. Και μετά το πέρας της περιόδου της πρακτικής άσκησης να έχουν την αξιολόγηση των γνώσεων, των δεξιοτήτων και των προσόντων που έχουν αποκτήσει.

Οφέλη για επιχειρήσεις
Η πρωτοβουλία We mean business εμπίπτει μεν στην προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής -από τον Δεκέμβριο 2011- να δώσει «εργαλεία» για την ανάπτυξη της απασχολησιμότητας των νέων και για την καταπολέμηση της ανεργίας, απευθύνεται ωστόσο στις επιχειρήσεις και τους επισημαίνει τα οφέλη που αποκομίζουν από φοιτητές από ξένες χώρες, όταν τους προσφέρουν την πρακτική άσκηση. Χαρακτηριστικά δε, στα οφέλη προτάσσει τις νέες δεξιότητες, τις καινοτόμες ιδέες, την ανάπτυξη δραστηριοτήτων με ευρωπαϊκή προοπτική, τις νέες αντιλήψεις, την απόκτηση ταλέντων, την ενίσχυση της εξωστρέφειας, την αύξηση της παραγωγικότητας.
Για τους νέους, η πρακτική κατάρτιση τους δίνει τη δυνατότητα να αναδείξουν τις δεξιότητές τους, να εμπεδώσουν και να εφαρμόσουν δημιουργικά την επιστημονική γνώση τους, κυρίως όμως, να αναπτύξουν επαγγελματική συνείδηση μέσα σε ένα ευρύτερο ευρωπαϊκό εργασιακό περιβάλλον. Μέσα στο 2012 τουλάχιστον 130.000 νέοι θα έχουν λάβει ενίσχυση από την Κομισιόν για να πραγματοποιήσουν επαγγελματική εξάσκηση σε μιαν άλλη χώρα.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: