ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΑΝΑΝΙΑ: Παρακάμψη... τελών... μέσω Βουλγαρίας
Της Μαρίας Μόσχου
«Εκρηκτικές»... διαστάσεις λαμβάνει η μετανάστευση Ελλήνων ιδιοκτητών φορτηγών σε τρίτες χώρες, με τη Βουλγαρία να μετατρέπεται σε «γη της Επαγγελίας» για τουλάχιστον 5.000 - 8.000 ιδιοκτήτες φορτηγών! Την ίδια ώρα, «παροπλισμένο» βρίσκεται το περίπου 60% των ελληνικών φορτηγών διεθνών μεταφορών, καθώς το έργο τους έχει συρρικνωθεί σημαντικά τον τελευταίο χρόνο λόγω της οικονομικής κρίσης και του έντονου ανταγωνισμού από τα «παράνομα» φορτηγά. Πρόκειται για την ίδια τακτική με τους χιλιάδες ιδιοκτήτες ΙΧ που ίδρυαν εταιρείες στη Βουλγαρία και αντικαθιστούσαν τις ελληνικές πινακίδες με βουλγάρικες, ώστε να γλιτώσουν από τα υψηλά τέλη και τα τεκμήρια που επιβάλλονται στη χώρα μας.
Η χαμηλή φορολογία και οι μειωμένες εργοδοτικές εισφορές σε χώρες του εξωτερικού, όπως η Βουλγαρία και η Κύπρος, ελκύουν τους Έλληνες μεταφορείς, οι όποιοι «στήνουν» μέσω τρίτων εταιρείες με φορτηγά που προέρχονται από την ελληνική αγορά.
Η διαδικασία είναι πολύ εύκολη. Υπάρχουν γραφεία ακόμα και στη χώρα μας, τα οποία εκδίδουν άδειες για ελληνικά φορτηγά και προμηθεύουν τους Έλληνες οδηγούς με πράσινες κάρτες.
Ήδη στη Βουλγαρία υπάρχουν εκατοντάδες τέτοιες εταιρείες με πάνω από 5.000 φορτηγά, ενώ γύρω στις 200 εταιρείες έχουν αναπτυχθεί και στην Κύπρο.
Ανά περίπτωση και ανάλογα με τις προσφερόμενες υπηρεσίες, η χρέωση κυμαίνεται μεταξύ 5 - 6 χιλιάδων ευρώ. Απαιτούνται μόλις τρεις ημέρες για την παράδοση των νέων πινακίδων μέσω ταχυδρομείου. Όπως τονίζει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος κ. Κενανίδης, οι περισσότεροι Ελληνες ιδιοκτήτες φορτηγών τα τελευταία χρόνια προχώρησαν σε πώληση της άδειάς τους και κράτησαν τα φορτηγά τους. Διάφορα «διεκπεραιωτικά γραφεία» που διαφημίζονται ακόμα και μέσω ίντερνετ, όπως καταγγέλλει ο κ. Κενανίδης, τους βοήθησαν να ιδρύσουν εταιρείες στη Βουλγαρία, όπου η φορολογία φτάνει μόλις το 10% και οι εργοδοτικές εισφορές το 16% (τα αντίστοιχα ποσά στην Ελλάδα κυμαίνονται στο 45% και 51,6% αντίστοιχα). Επιπρόσθετα ένας Βούλγαρος οδηγός στοιχίζει 250 ευρώ το μήνα, ενώ ο οδηγός σε μια ελληνική μεταφορική επιχείρηση κοστίζει τουλάχιστον 2.000 ευρώ! Ωστόσο, το κυριότερο πλεονέκτημα δεν είναι το ευνοϊκότερο φορολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς, αλλά το γεγονός ότι το φορτηγό έχει άδεια και πινακίδες χώρας-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, άρα μπορεί να δραστηριοποιείται άνετα σε «27» χώρες.
Η ΟΦΑΕ θεωρεί ότι κάτι τέτοιο δημιουργεί ουσιαστικά προβλήματα, όχι μόνο στη λειτουργία της αγοράς, αφού νοθεύεται ο ανταγωνισμός, αλλά και σε θέματα ασφάλειας και δημοσίου συμφέροντος.
«Είναι αδιανόητο σε μία εποχή, όπου οι κανόνες για τη λειτουργία επιχειρήσεων γίνονται μεν ευκολότεροι, αλλά με ιδιαίτερα αυστηρά κριτήρια, να μπορεί ο καθένας να ιδρύει μία εταιρεία σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, χωρίς κανέναν ουσιαστικό έλεγχο και το κυριότερο χωρίς φυσική παρουσία του ίδιου και του οχήματος», αναφέρει η ΟΦΑΕ, η οποία κάνει λόγο για φαινόμενο ίδρυσης εταιρειών «μαϊμού» στην ουσία, που νοθεύουν την ανταγωνισμό, δημιουργούν «βόμβες» που κινούνται ανεξέλεγκτα στους δημόσιους δρόμους και ναρκοθετούν την προσπάθεια για δημοσιονομική εξυγίανση με την απώλεια εσόδων από τα κρατικά ταμεία.
Ήδη για το πρόβλημα των ελλιπών ελέγχων στη Βουλγαρία οι ιδιοκτήτες φορτηγών έχουν ενημερώσει το υπουργείο Μεταφορών, ενώ -σύμφωνα με τον κ. Κενανίδη- και οι ελεγκτικές Αρχές της Βουλγαρίας, όταν είχαν κληθεί πριν από περίπου δύο χρόνια να κάνουν ελέγχους στα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Πάτρας, είχαν παραδεχτεί ότι στο 90% των φορτηγών με βουλγαρικές πινακίδες είχαν εντοπιστεί παραβάσεις. Επίσης αναφέρει ότι μετά την τρίτη ημέρα ελέγχων κανένα τέτοιο φορτηγό δεν προσήλθε για φόρτωση στα δυο λιμάνια.
Το θέμα των φορτηγών με βουλγάρικες πινακίδες είναι ιδιαίτερα έντονο και στη Βόρεια Ελλάδα και όσοι ιδιοκτήτες φορτηγών παραμένουν με ελληνικά χαρτιά αντιμετωπίζουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Και αυτό γιατί οι συνάδελφοί τους με ξένες πινακίδες έχουν πολύ λιγότερα λειτουργικά έξοδα και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να δώσουν τις τιμές που δίνουν οι βουλγάρικες εταιρείες για κάποιο μεταφορικό έργο. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Μεταφορών η διευθέτηση του συγκεκριμένου ζητήματος αποτελεί προτεραιότητα, ενώ το προσεχές διάστημα θα υπάρξουν και σχετικές πρωτοβουλίες, ώστε να μη διογκωθεί το πρόβλημα.
Φαινόμενο με ιστορία
Το φαινόμενο της «μετανάστευσης» φορτηγών δεν είναι πάντως σημερινό. Πριν από τη Βουλγαρία ανάλογη δράση υπήρξε στην Κύπρο, ενώ σε προηγούμενα χρόνια η Γερμανία, το Βέλγιο και η Αγγλία είχαν «φιλοξενήσει» ανάλογες κινήσεις.
Αρκετοί διεθνείς μεταφορείς για να ξεπεράσουν το φορολογικό σύστημα της χώρας μας ίδρυαν, πριν από μερικά χρόνια, εταιρείες στην Αγγλία και αργότερα, στο Βέλγιο και τη Γερμανία. Τουλάχιστον 3.000 Έλληνες μεταφορείς ίδρυσαν εταιρείες, κυρίως στη Γερμανία. Το θέμα εκεί ατόνησε ύστερα από παρέμβαση των γερμανικών αρχών, οι οποίες προχώρησαν σε εκκαθάριση του μητρώου φορτηγών.
ΕΣΠΑ Για το θέμα επιδότησης μέσω του ΕΣΠΑ και του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών» για το οποίο η υποβολή δικαιολογητικών ξεκινά στις 20 Φεβρουαρίου και λήγει στις 20 Μαρτίου, οι Έλληνες μεταφορείς τονίζουν ότι οι 12.000 ευρώ που ορίζονται για την απόκτηση καινούριων μεταφορικών οχημάτων Euro VI είναι ελάχιστα, καθώς το κόστος απόκτησης ενός τέτοιου τύπου οχήματος αγγίζει τις 100.000 ευρώ...
Τα πλεονεκτήματα των εταιρειών στη Βουλγαρία
Η φορολογία φτάνει μόλις το 10%, ενώ στη χώρα μας το 45%.
Οι εργοδοτικές εισφορές κυμαίνονται στο 16%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα φτάνει το 51,6%.
Το κόστος ενός Βούλγαρου οδηγού είναι 250 ευρώ το μήνα, ενώ ο οδηγός σε μια ελληνική μεταφορική επιχείρηση κοστίζει τουλάχιστον 2.000 ευρώ!
Το φορτηγό έχει άδεια και πινακίδες χώρας-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, άρα μπορεί να δραστηριοποιείται άνετα σε «27» χώρες.
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ,
ΕΛΛΑΔΑ,
ΗΜΕΡΗΣΙΑ,
ΚΛΕΙΣΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ,
ΞΕΦΤΙΛΙΚΙΑ,
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου