"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


RIP Rock n' Roll? (Το τέλος του Rock n' Roll?)


Είναι ένας ισχυρισμός που έχει ακουστεί επανειλημμένα στο παρελθόν, όμως τα πρόσφατα στοιχεία που βγήκαν στη δημοσιότητα φαίνεται να τον επιβεβαιώνουν: το ροκ εν’ ρολ πεθαίνει. Την περασμένη χρονιά ο αριθμός των ροκ τραγουδιών στον κατάλογο πωλήσεων των σινγκλ έπεσε στο πιο χαμηλό επίπεδο των τελευταίων 50 χρόνων, με μόνο τρία κομμάτια στη λίστα των 100 τραγουδιών που έκαναν τις μεγαλύτερες πωλήσεις στη Βρετανία.

Το ποσοστό των ροκ τραγουδιών έπεσε από το 27% το 2008 στο 13% το 2009 για να φτάσει στο θλιβερό 3% πέρσι – πολύ πίσω από το χιπ-χοπ και την R’n’B (47%), την ποπ (40%) και την dance (10%), σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το Music Week.

Η είδηση ότι το ροκ τραγούδι με τις μεγαλύτερες πωλήσεις ήταν το «Don’t Stop Believing», ένα κομμάτι των βετεράνων Journey με ηλικία 30 χρόνων, το οποίο έγινε δημοφιλές εξαιτίας της αμερικανικής τηλεοπτικής σειράς Glee, πρόσθεσε άλλη μια νότα απαισιοδοξίας. 

«Είναι το τέλος της ροκ εποχής. Τελείωσε με τον ίδιο τρόπο που τελείωσε και η εποχή της τζαζ», είπε ο βετεράνος DJ και «καθηγητής της ποπ» Πολ Γκαμπατσίνι. «Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν κι άλλοι καλοί ροκ μουσικοί, αλλά το ροκ ως κυρίαρχο στυλ ανήκει πια στην ιστορία της μουσικής».

Το πρόβλημα οφείλεται, εν μέρει, στις δισκογραφικές, που επενδύουν λιγότερο στα ταλέντα του μέλλοντος και περισσότερο σε άμεσα κερδοφόρους καλλιτέχνες, όπως οι σταρ του Xfactor, υποστηρίζει ο Γκαμπατσίνι. «Λυπάμαι για τους ροκ καλλιτέχνες σήμερα, γιατί οι δισκογραφικές κυνηγάνε το βραχυπρόθεσμο κέρδος και όχι τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη».

Τα άλλα δύο ροκ κομμάτια που πέρασαν στο Top 100 της περυσινής χρονιάς ήταν το «Train» των Soul Sister και το «Dog Days Are Over» των Florence + the Machine.

Υπάρχουν ροκ συγκροτήματα που εξακολουθούν να τα πηγαίνουν πολύ καλά, όμως ανήκουν στην παλιά φρουρά. Οι Bon Jovi ήταν το συγκρότημα που είχε τις περισσότερες εισπράξεις από συναυλίες το 2010, συγκεντρώνοντας 201,1 εκατομμύρια δολάρια από εισιτήρια. Ωστόσο, ο αρχηγός τους είναι ήδη 48 ετών και, σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα, το 40% των επικεφαλής των δημοφιλέστερων ροκ συγκροτημάτων θα έχουν περάσει τα 60 τους την επόμενη χρονιά.

Ωστόσο, η ροκ μουσική πάει πολύ καλύτερα όσον αφορά τα άλμπουμ. Τα ροκ συγκροτήματα είχαν το 27% των άλμπουμ με τις μεγαλύτερες πωλήσεις το 2010, μια μόνο μονάδα λιγότερο από το 2009. Αυτό εν μέρει οφείλεται στο ότι οι οπαδοί του ροκ είναι πιο πιθανό να αγοράσουν άλμπουμ παρά σινγκλ. Συνολικά, όμως, οι πωλήσεις των άλμπουμ, ψηφιακών και κανονικών, πέφτουν από χρονιά σε χρονιά, ενώ αυξάνεται το παράνομο downloading τραγουδιών.

Δεν είναι λίγοι, πάντως, εκείνοι που διατηρούν την ελπίδα αναγέννησης. Οπως λέει ο Πολ Στόουκς, συντάκτης του New Music Express, «η μουσική είναι κυκλική υπόθεση. Μας έχουν πει και άλλοτε ότι πέθανε το ροκ –στα τέλη του ’80 και του ’90- αλλά το είδαμε να επανέρχεται».

Η οικονομική κρίση μπορεί επίσης να επιταχύνει την αναγέννηση, σύμφωνα με τον Μάρτιν Τάλμποτ, διευθυντή της Official Charts Company. «Η πιο ενδιαφέρουσα και προκλητική ροκ μουσική αναδύεται μέσα από περιόδους οικονομικής λιτότητας και συντηρητικών κυβερνήσεων. Και τώρα διανύουμε μια τέτοια περίοδο».

Δεν υπάρχουν σχόλια: