"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


New Bridge Linking Asia and Europe a Step Closer (Nεα γέφυρα στον Βόσπορο!)


Ενα ακόμη ουσιαστικό βήμα για την κατασκευή μιας τρίτης γέφυρας που θα συνδέει την Ευρώπη με την Ασία μέσω Βοσπόρου έγινε αυτή την εβδομάδα. Η κυβέρνηση της Τουρκίας ανακοίνωσε την ημερομηνία για τη λήξη υποβολής αιτήσεων για τις εταιρείες που θα ανταγωνιστούν για την κατασκευή του έργου, το οποίο αναμένεται να κοστίσει περί τα 6,5 δισ. δολάρια. Κατασκευαστικές εταιρείες απ’ όλο τον κόσμο αναμένεται να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό για την ανάληψη του έργου, το οποίο επισύρει την μήνιν των περιβαλλοντολόγων και των πολεοδόμων. Εταιρείες από την Ιαπωνία, την Κίνα, την Κορέα, την Ιταλία, την Ισπανία και την Ινδία έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για το έργο, το οποίο θα κατασκευαστεί πιθανώς από κοινοπραξία στην οποία θα συμμετάσχει και τουρκική εταιρεία. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2015. Σύμφωνα με το δημοσίευμα στην εφημερίδα της τουρκικής κυβερνήσεως, οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλουν τα σχέδιά τους μέχρι τα μέσα του ερχόμενου Αυγούστου και ο νικητής θα ανακοινωθεί στις 23 Αυγούστου.

Τα αρχικά σχέδια για την κατασκευή της γέφυρας περιλαμβάνουν τη δημιουργία οκτώ λωρίδων κυκλοφορίας για ιδιωτικά οχήματα και φορτηγά και ίσως ράγες για την πρώτη σιδηροδρομική γραμμή που θα διασχίζει τον Bόσπορο – σημαντικό πλεονέκτημα για τη μεταφορά όλο και μεγαλύτερων φορτίων από την Ευρώπη προς την Κεντρική Ασία και αντίστροφα, μέσω Τουρκίας.

Η κατασκευή της γέφυρας θα είναι ουσιώδης για την ανάπτυξη των βορείων τμημάτων της Κωνσταντινούπολης, του οικονομικού και πολιτισμικού κέντρου της Τουρκίας, που είναι και η μεγαλύτερη πόλη της χώρας με πληθυσμό περί τα 16 εκατομμύρια. Οι υποστηρικτές του σχεδίου διατείνονται ότι η γέφυρα θα ανακουφίσει την πολύ πυκνή κυκλοφορία προς τη βόρεια οδική αρτηρία της πόλης, καθώς θα παρακάμπτει πυκνοκατοικημένες περιοχές τις οποίες εξυπηρετούν οι δύο υπάρχουσες γέφυρες του Βοσπόρου. Αξιωματούχοι υπολογίζουν ότι 20.000 βαρέα οχήματα θα χρησιμοποιούν κάθε μέρα την καινούργια γέφυρα. 

Ο Μεχμέτ Κατσίτ Τουρχάν, γενικός διευθυντής της υπηρεσίας αυτοκινητοδρόμων και άλλοι υποστηρίζουν ότι το νέο έργο θα συμβάλει στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας που πνίγει την πόλη, όμως, οι περιβαλλοντολόγοι και ορισμένοι πολεοδόμοι αντιτείνουν ότι η κατασκευή της γέφυρας θα επιδεινώσει την κατάσταση, καθώς θα προκαλέσει ταχεία, άναρχη και χαμηλής ποιότητας δόμηση. «Γνωρίζουμε ότι μετά την κατασκευή των δύο προηγούμενων γεφυρών, η χωροταξία στην περιοχή άλλαξε ταχύτατα και δημιουργήθηκαν νέα κτίσματα», επισημαίνει ο Χαλούκ Γκερτσέκ, καθηγητής στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης. Ανάλογη ανάπτυξη, μετά τη δημιουργία της τρίτης γέφυρας, λέει, θα έχει ως συνέπεια «να καταστραφούν οι υγρότοποι και τα δάση τα οποία θεωρούμε πνεύμονες της πόλης».

Οι πολέμιοι του σχεδίου υποστηρίζουν, επίσης, ότι η νέα γέφυρα και η αστική ανάπτυξη που θα επιφέρει θα έχουν ως αποτέλεσμα να καταστραφούν μεγάλες εκτάσεις δάσους πεύκων σε μια πόλη με ελάχιστους πράσινους χώρους και να ενισχυθεί η χρήση των αυτοκινήτων που ρυπαίνουν το περιβάλλον. Σύμφωνα, ωστόσο, με τον υπουργό Μεταφορών της Τουρκίας, τον Μπιναλί Γιλντιρίμ, το σημείο που τον περασμένο Απρίλιο επελέγη για να κατασκευαστεί η νέα γέφυρα είναι αυτό που θα επιβαρύνει λιγότερο το περιβάλλον. Τον περασμένο Οκτώβριο, το Κόμμα των Πρασίνων της Τουρκίας οργάνωσε διαδηλώσεις εναντίον της κατασκευής της τρίτης γέφυρας του Βοσπόρου. Χιλιάδες άνθρωποι διαδήλωσαν σε πάρκα και καφενεία και στις δύο πλευρές της πόλης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: