"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Ανδρας η Μόνα Λίζα?

Μόνο η αναζήτηση της χαµένης Ατλαντίδας µπορεί να παραβγεί σε αριθµό θεωριών εκείνες που αφορούν τον πιο διάσηµο πίνακα στην Ιστορία της Τέχνης, τη Μόνα Λίζα. Κι εκεί που άλλοι στο πρόσωπό της έβλεπαν τη Λίζα Γκεραρντίνι, τη σύζυγο του εµπόρου Φραντσέσκο ντελ Τζοκόντο, εξ ου και Τζοκόντα κι άλλοι τη Βεατρίκη ντ’ Εστε, σύζυγο του ∆ούκα του Μιλάνου, Λουδοβίκου Σφόρτζα, µία ακόµη εκδοχή έρχεται να φέρει το αινιγµατικό έργο του Λεονάρντο ντα Βίντσι ξανά στο προσκήνιο.

Μοντέλο για τη Μόνα Λίζα αποτέλεσε ο βοηθός και εραστής του καλλιτέχνη Τζιαν Τζάκοµο Καπρότι, γνωστός ως Σαλάι, ο οποίος βρισκόταν στο πλευρό του Λεονάρντο από το 1490 και για δυο δεκαετίες. Πίσω από τη θεωρία – που δεν διατυπώνεται για πρώτη φορά – βρίσκεται ο ιταλός ερευνητής Σιλβάνο Βιντσέτι, που υποστηρίζει πως η Τζοκόντα µοιάζει µε τον βοηθό του Ντα Βίντσι στη µύτη και το στόµα. Και χρησιµοποιεί ως µέτρο σύγκρισης άλλα έργα στα οποία εικάζεται πως ο Σαλάι χρησιµοποιήθηκε ως µοντέλο, όπως ο «Αγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής».

Ο άνθρωπος που τράβηξε ξανά προσφάτως τα φώτα της δηµοσιότητας πάνω του όταν «διάβασε» στα µάτια της Μόνα Λίζα δυο µικροσκοπικά γράµµατα, το S και το L, ενώ λίγο νωρίτερα είχε ασχοληθεί και µε τον εντοπισµό των οστών του Καραβάτζιο.

Πώς δικαιολογούνται όµως τα γράµµατα στα µάτια της Τζοκόντας, καθώς ο ερευνητής υποσχόταν πως εκείνα αποκάλυπταν την ταυτότητά της; Με λίγη ευελιξία όλα γίνονται. Εχουµε και λέµε λοιπόν. Το S αντιστοιχεί στον βοηθό - εραστή και στην οικογένεια Σφόρτζα. Το L στο όνοµα της Λίζα Γκεραρντίνι και σε εκείνο του Λεονάρντο. Κι έτσι είναι όλοι ικανοποιηµένοι!

Ο Βιντσέτι υποστηρίζει δηλαδή ότι ο Ντα Βίντσι δεν αποκλείεται να επηρεάστηκε βεβαίως και από τη µορφή της Λίζα Γκεραρντίνι αλλά στη διαδροµή να εµπνεύστηκε και από τη Βεατρίκη ντ’ Εστε την οποία είδε αργότερα να προσεύχεται και του άρεσε. Ειδικοί πάντως πάνω στο έργο του Ντα Βίντσι διατηρούν επιφυλάξεις για την ορθότητα της θεωρίας και υποστηρίζουν πως οµοιότητες υπάρχουν στα έργα του επειδή επιχειρούσε να αποδώσει την αφηρηµένη έννοια της οµορφιάς.

TA NEA

Δεν υπάρχουν σχόλια: