"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Υπ’ αριθμόν 1 ταξιδιωτικός προορισμός, η Τουρκία

Της Γιωτας Mυρτσιωτη

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Τον τελευταίο χρόνο τα τουριστικά πρακτορεία στη Βόρεια Ελλάδα έρχονται αντιμέτωπα με συγκεκριμένα αιτήματα των πελατών τους που ταξιδεύουν στην Τουρκία. Το υπ’ αριθμόν ένα είναι να δουν το σπίτι του Ονούρ και της Σεχραζάτ και οι υπεύθυνοι κάνουν ό,τι μπορούν για να πραγματοποιήσουν το «όνειρο» με μια ξενάγηση στα γυαλιά του Βοσπόρου ή στον πύργο του Λεάνδρου όπου «στοχάζεται» ο πρωταγωνιστής της σειράς. Οι εικόνες στο δημοφιλές σήριαλ μαγνητίζουν τους Ελληνες και το κύμα συμπάθειας προς τη γείτονα εκτίναξε στα ύψη τον τουρισμό προς την Τουρκία.

Η Κωνσταντινούπολη έχει γίνει ο πιο δημοφιλής προορισμός. Χιλιάδες Ελληνες κατακλύζουν την Πόλη (ακόμη και δημοτικά σχολεία) κι αν περπατήσει κανείς τον κεντρικό πεζόδρομο της Ιστικλάλ, ειδικά τα εορταστικά τριήμερα, έχει την αίσθηση ότι περιδιαβαίνει την Τσιμισκή της Θεσσαλονίκης ή την Ερμού της Αθήνας. Το «φθηνό πακέτο» σε συνδυασμό με τον θρησκευτικό τουρισμό (περισσότερες από 50 ορθόδοξες εκκλησίες λειτουργούν στην Πόλη), τα ψώνια, τις βόλτες και τα μνημεία, συνθέτουν έναν ιδανικό προορισμό, για Ελληνες κάθε εισοδηματικού επιπέδου.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με κορύφωση τις αργίες της χώρας δεκάδες πούλμαν αναχωρούν από όλη τη Β. Ελλάδα, ενώ οι οδικές εκδρομές προς Κωνσταντινούπολη πληθαίνουν από την Πελοπόννησο και τη Θεσσαλία. Αύξηση κατά 15% παρουσιάζουν κάθε χρόνο την τελευταία πενταετία οι επισκέψεις στην Τουρκία, με αποκορύφωμα τη φετινή χρονιά, κατά την οποία 756.780 επιβάτες (έναντι 707.613 το 2009) πέρασαν τα σύνορα στους Κήπους Εβρου κινούμενοι προς τη γείτονα με 184.047 Ι.Χ. αυτοκίνητα, 7.417 λεωφορεία και 51.340 φορτηγά.

Σύμφωνα με στοιχεία του τελωνείου Κήπων Εβρου, ανοδική πορεία παρουσίασε και η είσοδος από την Τουρκία. Το 2010 προς την Ελλάδα κινήθηκαν 150.000 Ι.Χ. (έναντι 136.000 το 2009), 7.740 λεωφορεία (6.117 πέρσι) και 51.179 φορτηγά (57.614 πέρσι) με 791.669 επιβάτες (699.241 το 2009). «Η μείωση των φορτηγών οφείλεται στη γραμμή Ραιδεστού - Ιταλίας, ενώ το 80% των επιβατών και οχημάτων έγκειται στη μετακίνηση χιλιάδων Τούρκων μεταναστών που εργάζονται σε χώρες της Ευρώπης», εξηγεί  ο διευθυντής του τελωνείου Κήπων Εβρου κ. Γ. Αντωνάκης. Ωστόσο αυξάνονται σταδιακά και οι εκδρομές των γειτόνων προς τη χώρα μας. Η κατάργηση της βίζας σε Τούρκους υπαλλήλους που κατέχουν το «πράσινο διαβατήριο», άνοιξε την πύλη προς την Ευρώπη και για τουρισμό κυρίως στη Β. Ελλάδα. «Η Ελλάδα είναι δελεαστική για τους γείτονες. Νιώθουν ότι ταξιδεύουν στην Ευρώπη και οι ημερήσιες προς Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Ξάνθη, Θεσσαλονίκη για να απολαύσουν την ελληνική κουζίνα είναι συνηθισμένο φαινόμενο» παρατηρεί ο κ. Αντωνάκης.

Για τους βορειοελλαδίτες αντίστοιχα η Κωνσταντινούπολη είναι η πιο προσβάσιμη κοντινή τουριστική πόλη. Η Εγνατία οδός, η επαρκής οδική σήμανση στα περίχωρα της αχανούς μεγαλούπολης, ενθαρρύνουν όλο και περισσότερους εκδρομείς για τη μετακίνηση με Ι.Χ. «Οι Ελληνες έχουν εγκαταλείψει το φοβικό σύνδρομο, κολακεύονται από την εξυπηρέτηση -ο γείτονας είναι έννοια σεβαστή στην Τουρκία- ενώ πολλές εκδηλώσεις συνδυάζονται με την Ελλάδα», παρατηρεί ο προϊστάμενος του εμπορικού τμήματος του γενικού Προξενείου της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη κ. Γ. Καρκάνης. Η αύξηση προς τη γειτονική χώρα, αναφέρει, ξεκίνησε το 2005 με 584.000 Ελληνες τουρίστες στην Κωνσταντινούπολη που συνεχίζεται με μικρές αυξομειώσεις (447.000 το 2008, 572.000 το 2009).

«Η ζήτηση επηρεάζεται από απρόβλεπτα γεγονότα (Οτσαλάν, Ιμια ή μια τρομοκρατική επίθεση, όπως η πρόσφατη στην πλατεία Ταξίμ), ωστόσο αμείωτη παραμένει η ροή προς την Πόλη, ειδικά τον τελευταίο χρόνο» αναφέρει ο κ. Απ. Εμμανουλίδης, ιδιοκτήτης πρακτορείου. Πόλο έλξης, εξηγεί, αποτελεί η πολιτιστική πρωτεύουσα που έχει αναδείξει όλα τα πλεονεκτήματα του θρησκευτικού και αρχαιολογικού τουρισμού, αλλά και η διαφημιστική «εισβολή» με τα τηλεοπτικά σίριαλ. «Εμφανίζονται πελάτες και μου ζητούν φθηνή εκδρομή στην Κωνσταντινούπολη γιατί θέλουν να δουν το σπίτι του Ονούρ και του Μπουρχάν!», επισημαίνει ο κ. Εμμανουλίδης. Το περασμένο καλοκαίρι, εξηγεί, «λόγω έλλειψης καταλυμάτων αναζητήσαμε λύσεις εκτός πόλης, μολονότι η Κωνσταντινούπολη διαθέτει 3.000 και πλέον ξενοδοχεία».

KΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: