"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Το Δημόσιο πληρώνει ακόμα 17 εκατ. ευρώ τον μήνα για την Ολυμπιακή

Της Μαρίας Μόσχου

Κυβέρνηση και εκκαθαριστής (Εθνική Κεφαλαίου) καταβάλλουν προσπάθεια να «κλείσουν» και τυπικά το θέμα της Ολυμπιακής Αεροπορίας, προκειμένου να μειωθούν τα αυξημένα κόστη, χωρίς ωστόσο η οικονομική συγκυρία να βοηθά την εκποίηση της περιουσίας. Έτσι το Δημόσιο εξακολουθεί να πληρώνει μεγάλα ποσά κάθε μήνα, ώστε να διατηρεί γραφεία ως αποθηκευτικούς χώρους, υπαλλήλους στο εξωτερικό, χώρους στάθμευσης αεροσκαφών, αλλά και τη συντήρησή τους. Ειδικότερα, ακόμη και σήμερα το Δημόσιο πληρώνει 158.000 ευρώ τον μήνα, προκειμένου να πληρώνονται τα μισθώματα γραφείων που η εταιρεία διέθετε κατά την εποχή όπου λειτουργούσε υπό δημόσιο έλεγχο σε όλο τον κόσμο.

Για το «παρκάρισμα» των 22 αεροσκαφών στο Ελ. Βενιζέλος, η πρώην Ολυμπιακή πληρώνει κάθε μέρα περίπου 15 χιλιάδες ευρώ, ενώ δαπανά αρκετές χιλιάδες ευρώ κάθε μήνα για τη συντήρησή τους. Αν και το Δημόσιο επιθυμεί να κλείσει το θέμα με γοργό ρυθμό, με τις διαδικασίες να έχουν κινηθεί εδώ και καιρό, ωστόσο το εγχείρημα δεν αγγίζει ούτε στο ελάχιστο όσα στην αρχή προσδοκούσαν να εισπράξουν.

Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις από την πώληση των 22 αεροσκαφών, των ακινήτων, αλλά και αναλώσιμων υλικών, θα προκύψουν έσοδα περίπου 200 εκατ. ευρώ, χωρίς βέβαια κανείς να είναι σε θέση να πει πώς ακόμα και το ποσό αυτό θα εισρεύσει τελικά στα ταμεία της υπό εκκαθάριση εταιρείας. Η ανταπόκριση της αγοράς στους διαγωνισμούς για την πώληση περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας κάθε άλλο παρά ικανοποιητική μπορεί να χαρακτηριστεί.

Τα αεροσκάφη
Στη διαδικασία διενέργειας πλειοδοτικών διαγωνισμών για τα ιδιόκτητα αεροσκάφη των ΟΑ βρίσκεται η εκκαθάριση της εταιρείας. Πρόκειται για τα 7 Boeing 737-400 και τα 11 ATR (7 των 72 θέσεων και 4 των 42 θέσεων).

Πριν από δύο εβδομάδες, μάλιστα, διενεργήθηκε ο δεύτερος διαγωνισμός, στον οποίο υπήρξε μία προσφορά για τα τρία Boeing, η οποία εξετάζεται και άλλη μία για το σύνολο των τζετ, η οποία ωστόσο δεν ήταν νομότυπη βάσει της προκήρυξης. Το προσεχές διάστημα μάλιστα πρόκειται να εκδοθεί ανακοίνωση για την πρόσκληση ενδιαφέροντος και για τα 11 ATR. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη είχαν αποτιμηθεί συνολικά με 22 έως 27 εκατ. ευρώ στις αρχές του 2009, ωστόσο εκτιμάται ότι το ποσό που τελικώς θα προσφερθεί θα κυμαίνεται μεταξύ 10-15 εκατ. ευρώ. Η «Εθνική Κεφαλαίου» έχει ήδη απαλλαγεί από τον περασμένο Νοέμβριο από τα επτά μισθωμένα και με πληρώματα αεροπλάνα που παρέλαβε από την ΟΑ, με συνολικά μισθώματα που έφταναν τα 1,2 εκατ. ευρώ το μήνα.

Την ίδια στιγμή, έχει αναλάβει και τη συντήρηση των 4 Airbus, τα οποία ωστόσο ανήκουν στο Δημόσιο και δεν αποτελούν περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας και δεν έχουν πωληθεί μέχρι τώρα. Η αεροπορική αγορά φαίνεται να μένει ασυγκίνητη για την αγορά αυτών των αεροσκαφών και είχαν αποτιμηθεί από τον ανεξάρτητο εκτιμητή στα 180 εκατ. ευρώ.

Παρότι λοιπόν το υπουργείο Οικονομίας, που είναι και ο ιδιοκτήτης των συγκεκριμένων αεροσκαφών, είχε ήδη χαμηλώσει τον πήχυ και προσδοκούσε έσοδα της τάξης των 100 εκατ. ευρώ, εν τούτοις ούτε ο στόχος αυτός φαίνεται να επιτυγχάνεται, καθώς δεν εκδηλώθηκε το ανάλογο ενδιαφέρον.

Προς πώληση
Προβλήματα φαίνεται να αντιμετωπίζει και η πώληση της Galileo Hellas, την οποία η Galileo International διεκδικεί χωρίς όμως το προσωπικό της. Πλέον ο εκκαθαριστής της ΟΑ φοβάται ότι η Galileo Hellas θα μείνει «ορφανή», καθότι χάνει ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Το πωλητήριο των περιουσιακών στοιχείων της ΟΑ συνεχίζεται, καθώς θα ακολουθήσουν διαγωνισμοί, για τα ακίνητα σε Λονδίνο, Ιερουσαλήμ και σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας όπως η Μυτιλήνη.

Σε αυτά συγκαταλέγονται το κτήριο μηχανογράφησης 9.000 τ.μ. στο Ελληνικό, ένα διαμέρισμα 200 τ.μ. στο Λονδίνο (Ρark Road), ένα κτίριο 650 τ.μ. στο Λονδίνο (Conduit Street), αλλά και γραφεία 40 τ.μ. στο Ισραήλ και σε ελληνικές πόλεις και δήμους, όπως η Αλεξανδρούπολη, η Μυτιλήνη και η Γλυφάδα.

Τέλος, θα πουληθούν αναλώσιμα και ανταλλακτικά αεροσκαφών, η αξία των οποίων φθάνει τα 75 εκατ. ευρώ, αλλά και συμμετοχές στην Galileo και στην Ολυμπιακή Ανεφοδιαστική Εταιρεία Αεροπορικού Καυσίμου. Παράλληλα η εταιρεία δαθέτει φορτηγά, αυτοκίνητα, λεωφορεία και φορτωτικές μηχανές αξίας 10-15 εκατ. ευρώ, εργαλεία και υλικοτεχνικό εξοπλισμό 8 εκατ. ευρώ, γραφεία 4.000 τ.μ. και διάφορα ανταλλακτικά, τα οποία ξεπερνούσαν τα 10 - 12 εκατ. ευρώ.

Σε λειτουργία πρακτορεία στο εξωτερικό
Τουλάχιστον τέσσερις σταθμοί-πρακτορεία των Ολυμπιακών Αερογραμμών στο εξωτερικό παραμένουν σε λειτουργία περισσότερο από 1,5 χρόνο μετά την τοποθέτηση εκκαθαριστή στον πάλαι ποτέ εθνικό αερομεταφορέα. Πρόκειται για τα γραφεία στη Μ. Βρετανία, τη Γαλλία, την Ισπανία και την Ολλανδία. Το ζήτημα μάλιστα λόγω της οικονομικής κρίσης έχει αρχίσει να απασχολεί και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης των χωρών, στις οποίες εξακολουθούν να λειτουργούν τα γραφεία και οι εργαζόμενοι σ' αυτά να αμείβονται κανονικά και μάλιστα με το σύνολο των επιδομάτων που στην Ελλάδα έχουν κοπεί.

Χαρακτηριστικό είναι το δημοσίευμα της ολλανδικής εφημερίδας Parool με τίτλο «Η πτωχευμένη Ολυμπιακή συνεχίζει να απασχολεί προσωπικό» και υπότιτλο «Η ελληνική κυβέρνηση κρατάει δέκα εργαζομένους, χωρίς να κάνουν τίποτα, αλλά συνεχίζει να τους πληρώνει». Οι εργαζόμενοι καθημερινά πηγαίνουν στην εργασία τους αλλιώς κινδυνεύουν να απολυθούν και δεδομένου ότι οι περισσότεροι μετρούν πάνω από 25 χρόνια προϋπηρεσίας, προσβλέπουν σε μια καλή αποζημίωση. Να σημειωθεί ότι στους σταθμούς εξωτερικού απασχολούνται από 2 ως και 50 άτομα, ενώ οι πολυπληθέστεροι σταθμοί ήταν αυτοί της Αιγύπτου, της Νέας Υόρκης και του Καναδά, στους οποίους απασχολούνταν συνολικά περί τα 120 άτομα.

Να σημειωθεί ότι υπάρχουν χώρες, στις οποίες η ειδική εκκαθάριση δεν γινόταν αποδεκτή λόγω νομοθεσίας, όπως στην Ολλανδία, όπου τα προβλήματα μεταφέρθηκαν στις δικαστικές αίθουσες, προκειμένου να δοθούν οι προβλεπόμενες νόμιμες αποζημιώσεις μιας εταιρείας σε πτώχευση και όχι τα ποσά των αποζημιώσεων που έδινε η παλιά εταιρεία, βάσει των οποίων το κλείσιμο των γραφείων στη Μ. Βρετανία θα κόστιζε περίπου 20 εκατ. λίρες.

πηγη ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: