"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Φήμες για λουκέτο στον επίσημο φορέα διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων

Της Λινας Γιανναρου

Κανείς δεν θέλει να θυμάται τη 14η Αυγούστου του 2005. Τη μαύρη εκείνη ημέρα, που λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι στο Γραμματικό συνετρίβη το Boeing 737-31S, παρασύροντας στον θάνατο τους 115 επιβάτες και τα έξι μέλη του πληρώματος. Φαίνεται όμως ότι κάποιοι έχουν στ’ αλήθεια ξεχάσει. Η Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων, η ίδια επιτροπή η οποία είχε συντάξει το πόρισμα της τραγωδίας του Helios, βάσει του οποίου έχουν επιδικαστεί τεράστιες αποζημιώσεις στις οικογένειες των θυμάτων και, κυρίως, έχουν εφαρμοστεί συγκεκριμένα μέτρα ασφαλείας από τις εταιρίες και τις υπηρεσίες, τελεί σήμερα υπό διάλυση.

Ολοι οι εργαζόμενοι στην ΕΔΑΑΠ, τον επίσημο ελληνικό φορέα διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων και συμβάντων, παραμένουν απλήρωτοι από τον περασμένο Νοέμβριο. Την ίδια ώρα, από τις αρχές Φεβρουαρίου, έχει λήξει η θητεία του προέδρου, κ. Ακριβού Τσολάκη, που βρίσκεται στο τιμόνι της Επιτροπής από το 2002, χωρίς να έχει βρεθεί αντικαταστάτης. Προς στιγμήν, ο κ. Τσολάκης παραμένει στη θέση του, χωρίς, ωστόσο, να έχει πια δύναμη υπογραφής, να μπορεί δηλαδή να λαμβάνει αποφάσεις. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον νόμο, ο πρόεδρος της Επιτροπής πρέπει να εγκριθεί από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής.

Το κύριο πρόβλημα όμως είναι ότι, όπως συμβαίνει σχεδόν σε κάθε «γωνιά» του ευρύτερου δημόσιου τομέα, έχει κλείσει η κάνουλα των χρηματοδοτήσεων. Εδώ και μήνες, η Επιτροπή δεν διαθέτει ούτε τους στοιχειώδεις πόρους για να εκτελεί τα καθήκοντά της - τα αυτοκίνητα δεν έχουν σταγόνα βενζίνη για να μεταβεί ερευνητής στον τόπο κάποιου συμβάντος. Με άλλα λόγια, το τελευταίο διάστημα τα περιστατικά έχουν αντιμετωπιστεί με ίδιους πόρους.

Οι φήμες που κυκλοφορούν είναι πολλές - ιδίως τώρα, με τις γενικότερες ανακατατάξεις που λαμβάνουν χώρα το τελευταίο διάστημα στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Μεταξύ άλλων, έχει γίνει λόγος και για λουκέτο. «Τι να σας κάνω;» φέρεται να έχει πει στέλεχος του υπουργείου Μεταφορών. «Εάν κι εφόσον γίνει κανένα ατύχημα θα σας φωνάξω».

Για τους ειδικούς στην ασφάλεια πτήσεων, αυτό μεταφράζεται σε «κατόπιν εορτής». Και βέβαια σε άγνοια κινδύνου. Οπως αναφέρουν πηγές από την ΕΔΑΑΠ, η διερεύνηση αεροπορικών ατυχημάτων είναι μόνο ένα σκέλος των αρμοδιοτήτων της υπηρεσίας. «Ο κύριος ρόλος μας είναι η έκδοση συστάσεων ασφαλείας με βάση τα πορίσματά μας. Οι συστάσεις προς την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, προς τις εταιρείες, προς όλες τις κατευθύνσεις, ούτως ώστε, όλοι να πετάμε με ασφάλεια», λένε. Τα εννέα τελευταία χρόνια, η Επιτροπή έχει επιληφθεί 140 αεροπορικών ατυχημάτων, έχοντας εκδώσει 325 συστάσεις ασφαλείας πτήσεων. Δεν είναι τυχαίο ότι το έργο της ελληνικής Επιτροπής χαίρει μεγάλης εκτίμησης στο εξωτερικό.

Οι καλές μέρες όμως φαίνεται ότι ανήκουν στο παρελθόν. Η Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων μοιάζει να βρίσκεται στις παρυφές ενός συστήματος με άλλες προτεραιότητες. Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι τον Νοέμβριο μετατάχθηκαν στην ΕΔΑΑΠ 10 πρώην υπάλληλοι της Ολυμπιακής, εκτοξεύοντας τον αριθμό των εργαζομένων στην Επιτροπή στους 14.

KAΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: