"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ - ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - ΚΟΙΝΩΝΙΑ: Το σώβρακο του Νεϊμάρ…


Πραγματικά είναι ενδιαφέρουσα η καινοτομία της FIFA να δείχνει πλάνα από τα αποδυτήρια, από το διάδρομο έξω από αυτά και από το χώρο αναμονής των παιχτών για να βγούνε στον αγωνιστικό χώρο. Αλλά, πραγματικά, με έχει κουράσει η εικόνα του Νεϊμάρ να δένει το σορτσάκι του ώστε να φανεί το βρακάκι του.


Την εξήγηση για το φαινόμενο μου την έδωσαν οι συνάδελφοι του αθλητικού ρεπορτάζ. Έχει -λέει- χορηγό και για το σώβρακό του! Έλεος. Ποιος παλαβός του μάρκετινγκ, από πιο ακριβό Πανεπιστήμιο το σκέφτηκε αυτό;


Όχι το να γίνει χορηγός στα εσώρουχα του Νεϊμάρ. Χρήσιμα είναι και αυτά και ας μην είναι του Νεϊμάρ. Αλλά το να τον υποχρεώνει να το δείχνει σε παγκόσμια μετάδοση.


Υποτίθεται ότι ο στόχος της διαφήμισης είμαι εγώ. Πως εγώ είμαι το παγκόσμιο αφεντικό. Στην κορυφή της καταναλωτικής πυραμίδας. Οι ποδοσφαιριστές είναι απλά οι υπηρέτες του συστήματος που πληρώνονται για να φθάσει σε εμένα το μήνυμα της κατανάλωσης. Να με κάνουν να μπω στο ίντερνετ και να παραγγείλω ό,τι φοράνε – πιστεύοντας ότι θα γίνω κάτι σαν αυτούς.
 
Ή έστω πως θα συνηθίσω μία μάρκα για να την επιλέξω όταν βρεθεί στα χέρια μου, πάνω στον πάγκο κάποιου καταστήματος. Υποτίθεται, γιατί δεν είναι έτσι.


Οι εταιρείες δε χαλάνε πολλά σε λίγους για να πάρουν λίγα από τους πολλούς. Η αλήθεια είναι πως ο κόσμος είναι χωρισμένος σε πωλητές και πελάτες. Όπως ήταν κάποτε σε ιερείς και πιστούς. Σε ευγενείς και λαϊκούς.
 
Οι πρώτοι φρόντισαν να χτίσουν λαμπρούς ναούς και παλάτια που να κάνουν τους πιστούς και τους απλούς ανθρώπους να νιώθουν αδύναμοι. Οι σύγχρονοι πωλητές φτιάχνουν μοντέλα (ανθρώπους πολύ όμορφους ή πολύ δυνατούς) και τεράστιους ουρανοξύστες.
Όχι για να αγοράσω. Αλλά για να μου επιβληθούν.
 
Δε θέλουν τα λεφτά μου. Τους είναι αδιάφορα. Λεφτά έχουν όσα θέλουν. Και το δείχνουν. Αγοράζουν όποιον από τον δικό μου κόσμο ξεχωρίσει και τον βάζουν να μου δείχνει τα εσώρουχά του.

Το πιάσατε το υπονοούμενο φαντάζομαι.
 
Πρέπει να προσέξουν πολλοί οι δήθεν ειδικοί. Οι δήθεν επιχειρηματίες. Γιατί θα προκαλέσουν, αν συνεχίσουν έτσι, τεράστια αποστροφή στους πολίτες. Δεν έχω κανένα πρόβλημα να ασφαλίζει κανείς τα πόδια του ή το στήθος του. Να διαβάζω για τα εκατομμύρια που παίρνει και τις σούπερ γκόμενες που έχει. Αλλά να με υποχρεώνει να βλέπω σώβρακα ενώ στήνομαι στην τηλεόραση για να δω Μουντιάλ πάει πολύ.


Είμαστε πελάτες και πωλητές, αλλά όχι και έτσι. 


Οι ειδικοί θα πρέπει να διδαχθούν από τις συνέπειες που είχε η εμπορευματοποίηση του στίβου. Όπου ήρθαν οι αποκαλύψεις για το ντόπινγκ και το οικοδόμημα έπεσε, ο κόσμος ξενέρωσε.


Ο κάθε μύθος πρέπει να συμβαδίζει με την εποχή του για να μοιάζει αληθινός και να επιτελεί τη λειτουργία του. Αλλιώς η υπερβολή τον κάνει παραμυθάκι μόνο για τους ευκολόπιστους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: