"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


«Ταξική πάλη» στο Ιντερνετ από τις αξιολογήσεις των χρηστών

Του Παναγιώτη Παπαϊωάννου

Μία από τις βασικές προτεραιότητες για πολλούς χρήστες των δημοφιλών υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook ή το Twitter, είναι πώς θα αποκτήσουν όσο περισσότερους «φίλους» ή «οπαδούς», προκειμένου να αυξήσουν τη δημοτικότητα του διαδικτυακού προφίλ τους.  

Φανταστείτε τι θα γινόταν αν υπήρχε μία βαθμολογική κλίμακα για τον κάθε χρήστη που θα αξιολογεί αυτή την online δημοτικότητα. Ενας αριθμός που δεν θα συνυπολόγιζε μόνο φίλους και οπαδούς στις online κοινότητες, αλλά και το σύνολο της διαδικτυακής δραστηριότητας του κάθε χρήστη και θα συνέβαλε σε σημαντικό βαθμό στο αν αυτός ο άνθρωπος μπορεί να βρει μια καλύτερη δουλειά, ή να έχει προνομιακή μεταχείριση για να κλείσει ένα δωμάτιο σε ξενοδοχείο ή ένα τραπέζι σε εστιατόριο. 

Σενάριο επιστημονικής φαντασίας; Κάθε άλλο...

Σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, οι χρήστες των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης ήδη κρίνονται για την online συμπεριφορά και δημοτικότητά τους. Και στο εγγύς μέλλον θα κρίνονται όλο και περισσότερο, αυτή τη φορά για την επιρροή που έχουν σε αυτές τις online κοινότητες και κατ΄ επέκταση στον κοινωνικό περίγυρό τους.

Ταξική διαβάθμιση
Το έργο αυτό έχουν ήδη αναλάβει αρκετές εταιρείες που καθορίζουν την ταξική διαβάθμιση στο χώρο του Ιντερνετ. Εταιρείες όπως οι Klout, Peer Index και Twitter Grader, που όχι μόνο αξιολογούν την παρουσία εκατομμυρίων χρηστών καθημερινά, αλλά εκδίδουν και ειδικούς δείκτες, που δεν είναι τίποτα περισσότερο από το «online σκορ» της επιρροής τους στο διαδικτυακό κόσμο.  

Οι επικριτές της πρακτικής αυτής κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη δημιουργία ενός «ταξικού συστήματος» στο Διαδίκτυο, το οποίο θα εξασφαλίζει προνομιακή μεταχείριση σε όσους έχουν υψηλότερα σκορ, κάτι που αυτόματα αναιρεί κάθε έννοια ισότητας, ελευθερίας και δημοκρατίας που προασπίζεται το μέσο. Ακόμη και στελέχη της βιομηχανίας αναγνωρίζουν ότι αυτές οι μετρήσεις είναι ελλιπείς και ενίοτε μπορούν να είναι παραπλανητικές, ακόμη και επικίνδυνες.

Ωστόσο, οι φανατικοί χρήστες του Ιντερνετ και ειδικά των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης, μάλλον αδιαφορούν για αυτές τις προειδοποιήσεις.

Οπως υποστηρίζουν, πρόκειται για ένα ακόμη βήμα προς τον εκδημοκρατισμό του ψηφιακού κόσμου, στον οποίο δεν χρειάζεται πλέον να είσαι διασημότητα, αθλητής, πολιτικός, ή πρόσωπο των media, για να έχεις αυξημένη επιρροή στους γύρω σου.

Ενώ παράλληλα, δεν παραβλέπουν το γεγονός ότι η νέα τάση δημιουργεί μεγάλες επιχειρηματικές και επαγγελματικές ευκαιρίες για τον κάθε χρήστη που «ξεχωρίζει», κάτι που ίσως δεν θα μπορούσε να πετύχει στον «κανονικό» κόσμο Αυτοί που σε κάθε περίπτωση τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση, είναι διαφημιστές και υπεύθυνοι μάρκετινγκ, που βρήκαν ένα ακόμη σημαντικό εργαλείο προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών.

Κλίμακα βαθμολόγησης
Πώς λειτουργεί όμως αυτό το σύστημα αξιολόγησης; Στις περισσότερες περιπτώσεις μέσω μιας κλασικής κλίμακας βαθμολόγησης από το 1 μέχρι το 100. Στην περίπτωση του Klout, μια βαθμολογία γύρω στο 40 αξιολογείται ως μια καλή αλλά μέση επιρροή, ενώ το «100άρι» σημαίνει ότι κάποιος είναι τόσο επιδραστικός όσο ο Πάπας ή η Lady Gaga...

Στην περίπτωση του Peer Index, η μέση βαθμολογία των χρηστών είναι ωστόσο αρκετά χαμηλότερη, μόλις 19. Οι υπεύθυνοι της εταιρείας εκτιμούν ότι αν κάποιος πετύχει το απόλυτο «άριστα», αυτό αυτόματα τον καθιστά «θεότητα» στον online κόσμο...

Παρά το γεγονός ότι αρκετοί χρήστες αδιαφορούν να μπουν σε αυτό το παιχνίδι, δεν συμβαίνει το ίδιο με τους έφηβους και νεαρότερης ηλικίας χρήστες που είναι διατεθειμένοι να κάνουν τα πάντα για να βελτιώσουν τη δημοτικότητά τους.

Κι ενώ οι ειδικοί προειδοποιούν ότι αυτή η συμπεριφορά ενέχει κινδύνους για τη ψυχική τους υγεία, κάποιοι άλλοι «ειδικοί» δίνουν συμβουλές για το πώς μπορεί να επιτευχθεί ένας τέτοιος σκοπός. Για να θεωρηθεί κάποιος άτομο με online επιρροή, πρέπει να καλεί τους άλλους χρήστες να αναλάβουν δράση για δημόσια ζητήματα, να έχει φιλάνθρωπο προφίλ, αλλά και να εξειδικεύεται σε συγκεκριμένους τομείς δίχως να αναλώνεται σε σχόλια επί παντός επιστητού...

HMEΡΗΣΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: