"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Σε κάποιες ΔΕΚΟ κάθε έτος έχει 58 εβδομάδες!

ΑΥΤΑ ΠΟΥ "ΚΑΝΟΥΝ ΓΑΡΓΑΡΑ" ΟΙ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΕΣ ΟΤΑΝ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΚΛΑΙΓΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΚΑΝΑΛΙΑ

Του Σωτηρη Νικα

Το έτος έχει 52 εβδομάδες και κάθε εργαζόμενος που απασχολείται με πενθήμερο δικαιούται δύο ημέρες ρεπό την εβδομάδα. Αυτό σημαίνει 104 ρεπό τον χρόνο, εκτός εάν εργάζεται στον ΗΣΑΠ, οπότε δικαιούται 116 ρεπό, ωσάν ο χρόνος να έχει 58 εβδομάδες. 

Αυτό είναι ένα από τα πολλά μικρά ή μεγαλύτερα προνόμια που απολαμβάνουν όλοι ή ενίοτε λίγοι και ημέτεροι εργαζόμενοι στις ΔΕΚΟ και κατοχυρώνονται από τους Γενικούς Κανονισμούς Προσωπικού που πρόκειται να καταργηθούν. Για παράδειγμα, προβλέπουν ημερήσια απασχόληση 7,5 ωρών. Ωστόσο, οι βάρδιες είναι 8ωρες. Ετσι, μισή ώρα κάθε ημέρα αμείβεται ως υπερωρία. Στην ΑΜΕΛ, για την αποζημίωση της νυχτερινής εργασίας δίνεται προσαύξηση ωρομισθίου 40%, αντί του 25% που παίρνουν όλοι οι άλλοι Ελληνες εργαζόμενοι.

Την κατάργηση των «εξεζητημένων επιδομάτων» που υπολογίζονται σε περισσότερα από 40, αλλά και πολλών «ειδικών αδειών» (γονικές, αιμοδοτικές, ρεπό κ.λπ.) θα επιδιώξει η κυβέρνηση μέσω του διαλόγου που θα ανοίξει με τους εργαζόμενους στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), για την αλλαγή των κανονισμών προσωπικού που ισχύουν σήμερα στις συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ. Μετά τις νέες μειώσεις στις αποδοχές των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ, οι υπάλληλοι των μεταφορικών επιχειρήσεων αναμένεται να δουν να χάνονται πολλά από τα επιδόματα που λαμβάνουν σήμερα, αλλά και άλλου είδους παροχές όπως άδειες και ρεπό (έχουν 116 αντί 104 που προβλέπεται από την εργατική νομοθεσία).

Από τις μειώσεις των αποδοχών που έχουν ήδη θεσπιστεί υπολογίζεται ότι θα εξοικονομηθούν φέτος 400 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, ο ετήσιος στόχος είναι να προκύψει όφελος 800 εκατ. ευρώ από τον χώρο των ΔΕΚΟ. Στο πλαίσιο αυτό, εκτός της αύξησης των εισιτηρίων κατά 40%, τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών έχουν ήδη επεξεργαστεί ένα σχέδιο περαιτέρω περιορισμού των δαπανών των συγκοινωνιακών επιχειρήσεων.

Μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί τα προγράμματα εξορθολογισμού των ΔΕΚΟ, καθώς οι εκπρόσωποι της τρόικας θα βρεθούν στην Αθήνα για να ελέγξουν την πορεία υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων βάσει Μνημονίου. Από την αξιολόγηση αυτή θα κριθεί και η εκταμίευση της τέταρτης δόσης του δανείου από τον μηχανισμό στήριξης, ύψους 15 δισ. ευρώ.

Μία από τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας η κυβέρνηση μέχρι τα τέλη του μήνα, είναι να προχωρήσει στον εξορθολογισμό των οικονομικών των συγκοινωνιακών ΔΕΚΟ. Στο πλαίσιο αυτό, τα συναρμόδια υπουργεία έχουν συγκεντρώσει τα επιδόματα και τις παροχές που λαμβάνουν οι υπάλληλοι των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και ετοιμάζονται να παρέμβουν σε αυτά. Το πώς θα αντιδράσουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι είναι άγνωστο ακόμα, καθώς έχουν δείξει ότι δεν πρόκειται να «πέσουν αμαχητί».

Στο πλαίσιο του διαλόγου, αναμένεται να «ανοίξουν» τέσσερα κρίσιμα ζητήματα:

1. Κατάργηση μη αναγκαίων υπερωριών και ρεπό που λαμβάνουν τεχνίτες και διοικητικοί υπάλληλοι. Οι παροχές αυτές δίνονται ανεξέλεγκτα και από τον Ιούλιο του 2010 έχουν περιορισθεί κατά πολύ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ΑΜΕΛ (Αττικό Μετρό) και στον ΗΣΑΠ (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) αντί 8 ωρών εργασίας έχει συμφωνηθεί εργασία 7 ωρών και 30 λεπτών. Ομως, οι βάρδιες ορίζονται σε οκτάωρη βάση, με αποτέλεσμα η διαφορά της μισής ώρας να δίνεται σαν υπερωρία. Επίσης, στις ίδιες εταιρείες έχουν οριστεί ότι τα ρεπό των υπαλλήλων δεν θα είναι 104 μέρες τον χρόνο (δύο μέρες ανά εβδομάδα), αλλά 116 ημέρες. Παράλληλα, στην ΑΜΕΛ, για την αποζημίωση της νυχτερινής εργασίας δίνεται προσαύξηση ωρομισθίου 40%, αντί του 25% που προβλέπεται.

2. Περικοπή των «εξεζητημένων επιδομάτων». Στα συναρμόδια υπουργεία έχουν εντοπιστεί 42 τέτοια επιδόματα για διάφορες κατηγορίες εργαζομένων (επίδομα κατάργησης εισπράκτορα, επίδομα μηχανοξυλουργού κ.λπ.). Μάλιστα, θεωρείται ότι πολλά από τα επιδόματα αυτά δίνονται ακόμα, παρά το γεγονός ότι έχει σταματήσει να υφίσταται ο λόγος για τον οποίο αρχικώς εγκρίθηκαν. Αλλα επιδόματα που «κινδυνεύουν» να χαθούν είναι:

- το επίδομα δρομολόγησης 10% για όσους εργάζονται στη δρομολόγηση,

- το επίδομα χιλιομετρικής απόστασης 10% για τους οδηγούς των Τραμ,

- το επίδομα χιλιομετρικής απόστασης 10% και το επίδομα του εκπαιδευτή οδηγού 10%, που λαμβάνουν οι εκπαιδευτές οδηγών Τραμ,

- το επίδομα εποχούμενου προϊσταμένου εποπτείας - ελέγχου 10%, σε όσους εργάζονται στο τμήμα ελέγχου και εποπτείας των εγκαταστάσεων της Τραμ και του δικτύου,

- το επίδομα βιβλιοθήκης στους μηχανικούς του ΗΣΑΠ

3. Κατάργηση «παράλογων» διατάξεων που βρίσκονται στους Γενικούς Κανονισμούς Προσωπικού (ΓΚΠ). Για παράδειγμα υπάρχει διευθυντής 76 ετών που συνεχίζει να «εργάζεται», αφού δεν έχει συνταξιοδοτηθεί βάσει δικαστικής απόφασης λόγω του ότι ο ΓΚΠ δεν προβλέπει όριο ηλικίας.

4. Μείωση του αριθμού των «ειδικών αδειών» που δίνονται μετ’ αποδοχών. Για την αιμοδοσία οι εργαζόμενοι δικαιούνται 3 ημέρες άδεια με αποδοχές και η πρόταση είναι να μειωθούν μόνο στην ημέρα της αιμοδοσίας.

Προς κατάργηση οδεύει η ημερήσια άδεια ονομαστικής εορτής, ενώ σε δύο από 4 μέρες προτείνεται να μειωθεί η άδεια τοκετού.

Επίσης, σε περίπτωση θανάτου συγγενικού προσώπου μέχρι και δευτέρου βαθμού χορηγείται άδεια 2 ημερών και προσαυξάνεται σε 4 ημέρες για απόσταση μεγαλύτερη των 300 χιλιομέτρων. Η πρόταση είναι η άδεια αυτή να μη μειωθεί, αλλά να περιοριστεί για περιπτώσεις θανάτου πρώτου βαθμού συγγένειας. Αλλη μία άδεια που οδεύει προς κατάργηση, είναι αυτή της μιας μέρας που δίνεται ανά δίμηνο σε όσους χρησιμοποιούν οθόνη υπολογιστή ή οθόνη οπτικής καταγραφής!

Μείωση αμοιβών
Πέραν των επερχόμενων μειώσεων στις αποδοχές των υπαλλήλων των συγκοινωνιακών επιχειρήσεων από την αλλαγή των κανονισμών προσωπικού, οι εργαζόμενοι όλων των ΔΕΚΟ με μεικτές αποδοχές άνω των 1.800 ευρώ θα υποστούν φέτος μία οριζόντια μείωση των αμοιβών τους κατά 10%.

Μέσα στην εβδομάδα το υπουργείο Οικονομικών εξέδωσε τη σχετική εγκύκλιο εφαρμογής του νόμου για τις νέες περικοπές στις αποδοχές των υπαλλήλων των δημόσιων επιχειρήσεων και των ΝΠΙΔ, που έχουν ως στόχο την εξοικονόμηση 400 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, η εγκύκλιος προβλέπει:

1. Τη μείωση των μηνιαίων μεικτών αποδοχών κατά 10%, εφόσον ξεπερνούν τα 1.800 ευρώ, σε δωδεκάμηνη βάση. Από τη μείωση αυτή εξαιρούνται το οικογενειακό και το επίδομα ανθυγιεινής ή επικίνδυνης εργασίας και τα επιδόματα εορτών, Χριστουγέννων και Πάσχα. Η μείωση αυτή αφορά περίπου το 89% των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ.

2. Τη θέσπιση «πλαφόν» στα 4.000 ευρώ τον μήνα υπολογιζόμενα επίσης σε δωδεκάμηνη βάση (48.000 ευρώ ετησίως). Από το «πλαφόν» αυτό εξαιρούνται πρόεδροι, διοικητές και διευθύνοντες σύμβουλοι (ισχύει ήδη άλλο). Πρόκειται για μία ρύθμιση που «αγγίζει» περίπου το 10% των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ συνολικά.

3. Τη θέσπιση ανώτατης δαπάνης 10% επί των συνολικών δαπανών μισθοδοσίας για αμοιβές όπως υπερωριακής εργασίας, υπερεργασίας, εκτός έδρας, οδοιπορικών, καθώς και εργασίας τις εξαιρέσιμες μέρες. Η ρύθμιση αυτή θα επηρεάσει τους υπαλλήλους ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο η επιχείρηση θα κατανείμει τις αμοιβές.

4. Τη θέσπιση «πλαφόν» στο 25% όσον αφορά τη μέγιστη μείωση συνολικών αμοιβών ενός εργαζόμενου. Αν δηλαδή εφαρμοστούν όλα τα παρα- πάνω και η συνολική μείωση των αποδοχών ενός εργαζομένου ξεπερνάει το 25%, τότε θα «σταματάει» σε αυτό το ποσοστό.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: