Ενα υπερπολυτελές αυτοκίνητο με τέρμα τα γκάζια στην παραλιακή.
Ασυνείδητοι οδηγοί που εγκαταλείπουν τα θύματά τους κυκλοφορούν και με αυτοκίνητα χαμηλού κυβισμού και με φορτηγά και με μηχανές. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια και για τις γνωστές αιτίες, στη δημόσια συζήτηση γίνεται και πάλι λόγος για «ταξικά τροχαία». Το στερεότυπο του κοινωνικού αυτοματισμού θέλει το κακομαθημένο πλουσιόπαιδο να σανιδώνει το γκάζι, να κυκλοφορεί με αυτοκίνητα «σκοτώστρες», να μην υπακούει σε κανόνες διότι έχει μάθει να γίνεται το δικό του, να «σκοτώνει γιατί πληρώνει». Αυτό μας υπαγορεύει το συλλογικό μας ασυνείδητο. Είναι που δεν έχουμε προτεσταντική παράδοση ώστε να αποδαιμονοποιούμε τον πλούτο εφόσον βέβαια αυτός είναι ανταποδοτικός. Για την Ορθοδοξία είναι πιο εύκολο να περάσει το καραβόσχοινο από το μάτι της βελόνας παρά ο πλούσιος από την πύλη του Παραδείσου. Και αυτό υπάρχει στο πίσω μέρος του μυαλού ακόμη και όσων δηλώνουν άθεοι.
Λίγες μέρες αργότερα, ένα φονικό στη Θεσσαλονίκη. Τέσσερα αδέλφια εναντίον ενός ιδιοκτήτη ψητοπωλείου. Δεκατρείς μαχαιριές διότι απέλυσε ένα από τα αυτά. Η κοινή γνώμη, ακροβατώντας στο τεντωμένο σχοινί του λαϊκισμού, αναζητά ελαφρυντικά για τον υπάλληλο που, με ένα μαχαίρι, επέβαλε τον «νόμο του εργάτη».
Ας τελειώνουμε όμως κάποτε με τις ιδεοληψίες διότι εκεί που σταματάνε τα στερεότυπα, αρχίζει η πραγματικότητα. Κωλόπαιδα, εν δυνάμει ή τυχαίοι εγκληματίες μεγαλώνουν και σε πλούσιες και σε φτωχές και σε μεγαλοαστικές και σε προλεταριακές οικογένειες και από καλούς και από κακούς γονείς. Διαφορετικά οι κοινωνίες θα ήταν σαν συσκευασίες τσίχλας. Από εδώ με άρωμα δυόσμου, από εκεί με άρωμα μέντας. Πολύ απλό για να είναι πραγματικό.
Στο τελευταίο του μυθιστόρημα, το «10», ο Μ. Καραγάτσης γράφει ότι δεν μπορεί ακόμη να καταλήξει αν ο πλούτος ή η φτώχεια είναι η συνηθέστερη πηγή αμαρτίας και παραβατικότητας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου