Στην πανδημία, το σώμα, αν και απαρατήρητο σε συνθήκες υγείας, γίνεται αντικείμενο έντονης προσοχής.
Στις πανδημίες κανείς δεν μένει ανεπηρέαστος. Αν και οι φτωχοί και ευάλωτοι υποφέρουν περισσότερο, όλοι είμαστε τελικά στην ίδια βάρκα. Μπορεί οι πλούσιοι της Νέας Υόρκης να αποσύρονται στα εξοχικά τους, να πετάνε με τα ιδιωτικά αεροπλάνα τους και να δημιουργούν μονάδες εντατικής θεραπείας στα σπίτια τους, αλλά το μόνο που καταφέρνουν είναι να μειώσουν την πιθανότητα μόλυνσης. Από τη στιγμή που μολυνθούν, όμως, είναι στην επικράτεια της υπαρξιακής αβεβαιότητας, όπως ο καθένας. Ο ιός δεν κάνει διακρίσεις.
Σε συνθήκες ομαλότητας δεν συνειδητοποιούμε τις κοινωνικές προϋποθέσεις της ύπαρξής μας. Για αφελείς ή ιδιοτελείς νεοφιλελεύθερους, μάλιστα, δεν υπάρχει καν κοινωνία, μόνο άτομα. Στη σοβαρή ασθένεια, όμως, όπως ο ορθολογιστής του Πασκάλ στρέφεται στον Θεό, ακόμη και ο πιο ανάλγητος ατομιστής στρέφεται στον συνάνθρωπό του – και μάλιστα σε αυτόν του οποίου τον ρόλο αντιπαθεί περισσότερο, τον ανώνυμο φορολογούμενο.
Περιγράφοντας το ξέσπασμα της πανούκλας σε μια πόλη της Αλγερίας το 1940, ο Αλμπέρ Καμύ αναδεικνύει, στο κλασικό μυθιστόρημα «Η πανούκλα», την κοινή ανθρώπινη συνθήκη: την υπαρξιακή οδύνη του ανθρώπου (είμαστε όμηροι δυνάμεων που δεν ελέγχουμε) και τη μεταφυσική βάση της αλληλεγγύης.
Η εξάρτησή μας από την κοινωνία δεν είναι ενδεχομενική, αλλά ουσιώδης – ανεξάλειπτη. Ο,τι και να κάνεις για να προστατεύσεις τον εαυτό σου και τους οικείους σου από τον κορωνοϊό (και μπορείς να κάνεις πολλά), δεν θα ωφελήσουν αν δεν κάνει το ίδιο και ο γείτονάς σου. Το δίλημμα του φυλακισμένου σε νέα μορφή:
Τα μηνύματα των ειδικών και των κυβερνήσεων αναδεικνύουν την ηθική μας ευθύνη και, στο μέτρο που μας πείθουν, αλλάζουν τα ατομικά «οφέλη»: να μην σκεφτόμαστε με όρους ατόμου, αλλά με όρους σχέσης.
Μπορεί εγώ να είμαι υγιής, αλλά ο γείτονάς μου αναμένει από εμένα ό,τι εγώ αναμένω από αυτόν – να αλλάξω συνήθειες.
Η πανδημία του κορωνοϊού αλλάζει τα πάντα.
Η πανδημία είναι ό,τι πλησιέστερο σε πόλεμο, εν καιρώ ειρήνης. Η οικονομία δεν έχει την πρωτοκαθεδρία. Η μάχη για την επιβίωση πρωτεύει.
Η μάχη κατά της πανδημίας θα ενισχύσει την «κυβερνητική» λειτουργία του κράτους. Απαιτείται λεπτομερής πληροφόρηση σε πραγματικό χρόνο και αποτελεσματική δράση. Μετά την πανδημία, τα νέα πολιτικά διακυβεύματα θα αφορούν, μεταξύ άλλων, τις μορφές της κρατικής επιτήρησης και παρέμβασης.
Η μοίρα κοινή, το μέλλον άδηλο. Χρειαζόμαστε πίστη, ορθολογισμό και αλληλεγγύη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου