"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΣΥΡΙΖΟΛΑΘΡΟΜΑΧΜΟΥΤΑΡΑΔΙΚΟ: Η κοινωνιολογία της Μόριας

Του ΣΩΚΡΑΤΗ ΠΑΠΑΧΑΤΖΗ

Παρακάτω, απόσπασμα από το κείμενο συνέντευξης του Καθηγητή Κοινωνιολογίας Γιώργου Πλειού, όπως δημοσιεύθηκε σε ιστότοπο της αριστεράς… 
Οι αριθμημένες σημειώσεις παραπέμπουν σε σχόλια:
 
Μιλώντας στο One channel, ο Γιώργος Πλειός, παρουσίασε την αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο τα ΜΜΕ, αντιμετώπισαν στην πορεία του χρόνου το μεταναστευτικό – προσφυγικό. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο ίδιος: «Από σχετικές έρευνες για το μεταναστευτικό, διαφαίνεται ότι μέχρι το Σεπτέμβριο 2015 – όταν έγινε η Σύνοδος της ΕΕ στην οποία αποφασίστηκε η αλλαγή γραμμή πλεύσης σε ότι αφορά στη διαχείριση των προσφύγων θέτοντας ουσιαστικά εμπόδια στην κίνηση μεταναστών [1]-, η κάλυψη των ΜΜΕ για το προσφυγικό γίνεται με θετικό τρόπο. Από εκεί και έπειτα σημειώνεται και αλλαγή στην ορολογία που χρησιμοποιούν τα ΜΜΕ (από πρόσφυγες γίνονται μετανάστες για να φτάσουμε σήμερα στο «αιτούντες άσυλο». [2]
 
Αυτή η αλλαγή κορυφώθηκε στις αρχές του 2016, όταν έκλεισε η Ειδομένη και κυρίως μετά την κοινή δήλωση μεταξύ ΕΕ και Τουρκίας η οποία προβλέπει κάποια χρηματοδότηση προς την Τουρκία και την αναχαίτιση των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών από την Τουρκία προς την Ελλάδα. Παρατήσαμε από τότε, μία ριζική στροφή στο περιεχόμενο των ΜΜΕ, το οποίο σταδιακά έγινε εξαιρετικά ξενοφοβικό και ρατσιστικό κάτι το οποίο εύκολα μπορεί να αντιληφθεί και στα social media με hashtag όπως το #Moria». [3] 
Αναφερόμενος στους λόγους που το περιεχόμενο των ΜΜΕ, μπορεί να εμφανίζει ξενοφοβικό περιεχόμενο ή να μεταδίδει ειδήσεις σε σχέση με το μεταναστευτικό-προσφυγικό, με συγκεκριμένο τρόπο, ο κ. Πλειός δήλωσε: «Διαπιστώσαμε ότι πολλά δημοσιογραφικά ρεπορτάζ δεν είναι μόνο ξενοφοβικά και λανθασμένα, αλλά γράφονται από ανθρώπους που δεν έχουν επαφή με το πρόβλημα του προσφυγικού και άρα είναι άτομα που είτε είναι επιρρεπή σε στερεότυπα και προκαταλήψεις, είτε είναι επιρρεπή στο να δημοσιεύσουν πληροφορίες από συγκεκριμένες υπηρεσίας που έχουν μια συγκεκριμένη ματιά ως προς το προσφυγικό-μεταναστευτικό. Υπάρχει λοιπόν ένα κενό μίας μερίδας δημοσιογράφων σε ό, τι αφορά στην ενημέρωση για το προσφυγικό, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μία αρνητική εικόνα που έχει όμως και συνέπειες» [4]

Τέλος ο κ. Πλειός υπογράμμισε, μιλώντας για τα μέτρα τα οποία αποφασίστηκαν από την κυβέρνηση για τη διαχείριση του μεταναστευτικού, πως αυτό που πρέπει να γίνει σαφές, είναι ότι μιλάμε ουσιαστικά για ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα και όχι πρόβλημα αποκλειστικά ελληνικό. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο ίδιος: «Ένα βασικό ερώτημα που πρέπει να δει κανείς, είναι ποιοι έφτιαξαν τη Μόρια. Η Μόρια, δηλαδή τον προσφυγικό καταυλισμό και τους πρόσφυγες, τους έφτιαξαν αυτοί που τους ανάγκασαν να φύγουν από τον τόπο τους. Αυτοί που τους βομβάρδισαν, εκείνοι που είτε ξεκίνησαν, είτε ενίσχυσαν τις πολεμικές συγκρούσεις. [5]

[1]  Ουδεμία επεξηγηματική νύξη επ’ αυτού, όπως πχ. αναφορά στο ότι η ΕΕ υποχρεώθηκε σε αναδίπλωση από τις εναγκαλιστικές των μεταναστών πολιτικές της, εν όψει ραγδαίας πτώσης της δημοτικότητας διαφόρων ηγετών με “ανθρωπιστικό” προφίλ όπως η Μέρκελ.

[2]  Διερωτάται κανείς για το επίπεδο της επιστημονικής βασάνου που υπαγορεύει μια τέτοια άποψη: η μεροληψία υπέρ των μεταναστών ως a priori προσφύγων, δεν έχει τίποτα να ζηλέψει απο εκείνην η οποία καταγγέλεται. Η οποία δεν είναι καν μεροληψία, δεδομένου του ότι βασίζεται σε στοιχεία.

[3]  Εδώ βλέπουμε σε πλήρη εφαρμογή την κλασική τακτική της αριστεράς: ετερόκλητα κοινωνικά στοιχεία ταυτίζονται εκβιαστκά, βάσει κοινών παραδοχών τους, ακόμα και αν αυτές είναι του επιπέδου “σήμερα είναι Τρίτη”, ή “αυτή τη στιγμή είναι νύχτα”. Οι πιο ανέντιμες προθέσεις διακρίνονται πίσω από αυτή την τακτική, καθώς οι ήπιοι, ακίνδυνοι και διαλακτικοί εκπρόσωποι μιας τάσης, ακυρούνται ταυτιζόμενοι με τους χυδαιότερους, δήθεν συνήθως, εκπροσώπους της. Και ας μην αναφερθεί  κανείς στην “ευαισθησία” του ομιλητή για τις συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι “ρατσιστές” των τοπικών κοινωνιών…
[4]  Εδώ η αοριστία και η ασάφεια εμφανίζονται στη χυδαιότερη δυνατή μορφή, με ad hominem επιθέσεις εναντίον …όλων όσων διαφωνούν μαζί μας, χωρίς αναφορά σε παραδείγματα, συγκεκριμένους ανθρώπους και απόψεις.

[5]  Πέρα απ’ το ποσοστό αλήθειας που περιέχει η τοποθέτηση [όχι μεγάλο: οι τοπικοί πληθυσμοί δεν μπορεί να απαλλάσσονται συλλήβδην από τις δικές τους ευθύνες, ως ενεργούμενα της Δύσης] το αληθινό πρόβλημα και πάλι παρακάμπτεται:  

Πρώτον, κατά πλειονότητα οι άνθρωποι που έρχονται εδώ είναι οικονομικοί μετανάστες, αναζητούντες μια καλύτερη τύχη, ωθούμενοι από την αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων [βλ. post ΕΚΛΕΚΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ]. 

Δεύτερον, ό,τι και να είναι, όποιοι κι αν είναι οι λόγοι, από όπου και αν προέρχονται, τι ακριβώς προτείνει ο κύριος καθηγητής; να περιμένουμε την δια της ελεύσεως της Ουράνιας Βασιλείας  διευθέτηση της “ανθρώπινης κατάστασης”;  Κι ως τότε; να παραμείνουμε ψύχραιμοι και να καλωσορίζουμε τους μετανάστες; πόσους; και μέχρι πότε;
 
Γιατί θα έρθει κάποια στιγμή που...


 το πράγμα θα φτάσει στο μη περαιτέρω. Και τότε, εκείνοι που θα πάρουν πρώτοι τα όπλα, θα είναι …οι σημερινοί “ανθρωπιστές” της υποθέσεως.

Δεν υπάρχουν σχόλια: