Μια βασική επιταγή της αρχαίας σκέψης είναι το «σκέπτεσθαι εξ ιδίων». Δηλαδή να συλλογιέμαι με το δικό μου το μυαλό, κι όχι με βάση την προπαγάνδα των άλλων, ούτε με σύμβουλο το πάθος, τα απωθημένα, ή τις προσωπικές μου πληγές.
Κι αφού δεν οφείλει να πάει σόι το βασίλειο, κατά συνέπεια δεν μπορώ να μισώ κληρονομικά καμιάς μορφής Αριστερά, να αγαπώ καμιάς μορφής Δεξιά, ή το αντίστροφο. Απλά οφείλω να κρίνω κάθε φορά (με το δικό μου το μυαλό) τι συμφέρει στον τόπο, και αν οι εξαγγελίες και ο λόγος κάποιου ανταποκρίνονται στις πράξεις του - αλλιώς θα διολισθήσω στην ιδεοληψία, αρνούμενος κάθε πραγματικότητα και κάθε εκκωφαντικό γεγονός. Θα γίνω ανακυκλούμενος ομφαλοσκόπος, φανατικός μιας προαναγγελθείσας αυτοεκπλήρωσης ερήμην του συμβεβηκότος. Βαρεμένος οπαδός, με άλλα λόγια. Βρέξει-χιονίσει θα αγοράζω Κλινέξ, και ο κόσμος να χαλάσει εγώ θα συνεχίσω να δακρύζω ακούγοντας νοσταλγικά την μπαγιάτικη κασέτα του θείου που ήτανε εξορία στη Σαμοθράκη πριν από εβδομήντα πέντε χρόνια - την εποχή του γκαζοζέν.
Κι όμως, αυτό το είδος της μη σκέψης ανθεί ακόμα στη χώρα και συχνά λέγεται «ιδεολογία». Και βέβαια η ιδεολογία δεν είναι ντε και καλά κάτι κακό, αρκεί να είναι εδραία και χαλαρή κοσμοθέαση, δηλαδή ευρεία και ελευθέρια άποψη, κι όχι κομματική ξυλόβιδα σφηνωμένη στο μυαλό, φανατισμός, οπαδισμός, και παντοτινή υποστήριξη ασχέτως του τι συμβαίνει, ή τι έχει συμβεί - τότε πάμε στην πίστη και στο κομματικό τζιχάντ. Χωρίς κριτική, χωρίς αμφισβήτηση, μπουγιουρούμ, εφέντη μ', και σφάξε με ν' αγιάσω. (Σόμερσετ Μομ: Μερικοί άνθρωποι προτιμούν να πεθάνουν παρά να μάθουν την προπαίδεια.)
Και αν δεν υπήρχαν αυτοί οι ψηφοφόροι της «ιδεολογίας-ερήμην-της- πραγματικότητας» κάποια κόμματα θα είχαν ήδη εξαφανιστεί από χρόνια. Δεν θα υπήρχαν παρά ως θολή ανάμνηση. Ομως συνεχίζουνε να υπάρχουν βασιζόμενα σε αυτήν ακριβώς την έλλειψη προσωπικής σκέψης των ψηφοφόρων, στα τυφλά ανακλαστικά των μασίφ οπαδών που ζούνε μέσα στη δαιμονολογία, στη νοσταλγία, στην κατασκευή σκιάχτρων, στην επινόηση φόβητρου, στην παντοτινή ανακύκλωση εκείνων που μισομάθανε ως φοιτητές, ως νέοι, ή ως γόνοι. Και ζούνε συνήθως όχι υπέρ του εαυτού σου, αλλά πάντα εναντίον των άλλων. Against.
Ούτε καν εναντίον, αλλά «ενάντια», όπως λέει και η γλώσσα-καυσόξυλο.
Αλλά ίσως πιο επικίνδυνη (αντικειμενικά) είναι η ήπια μορφή αυτής της ιδεοληψίας, που διαπερνάει περισσότερο ή λιγότερο και όλα τα κόμματα - δηλαδή ψηφοφόρους που ψηφίζουν έτσι ή αλλιώς, ανεξαρτήτως επιτυχίας ή όχι ενός κόμματος. Ορμονικά, οπαδικά, χωρίς κρίση, με μεταφυσική πίστη, ως Ιεχωβάδες που είναι βέβαιοι πως σε πέντε χρόνια θα 'ρθεί η Βασιλεία των ουρανών, θα πέσει ο καπιταλισμός από τις αντιφάσεις του (παλιό ανέκδοτο), ή πως η Γκρέτα τελικά δεν είναι μια Γκρέτα Γκάρμπο με φόρεμα από φτέρες.
Η μουλωχτή ιδεοληψία που δεν πάει σε διαδηλώσεις, δεν χτυπάει, δεν κραυγάζει, αλλά εκτρέφεται ζηλότυπα, κρυφά, ως ναρκισσισμός της ανάλλαχτης άποψης είναι η βαθύτερη τροχοπέδη, το πιο σκοτεινό εμπόδιο εσωτερικής πνευματικής και πολιτικής ανέλιξης σε μια χώρα. Κι έχει συχνά μια υπόσταση εκδικητική, εμμονική, πεισματώδη, αδιάλλακτη, μια πεποίθηση ότι κατέχει το υπέρτατο μυστικό. Μόνο εκείνος που είναι φορέας της ξέρει την απόλυτη αλήθεια που την ανακάλυψε σε κάποιο απορρυπαντικό και την κρατάει κρυφή, πεπεισμένος ότι κάποια στιγμή η κοινωνία ή ο Θεός θα 'ρθουν να την επαληθεύσουν - όπως κάνουνε οι Ιεχωβάδες. Ή σαν εκείνους που πιστεύουν πως την Κυριακή θα κερδίσουν ανυπερθέτως το Τζόκερ, διότι νομοτελειακά το δικαιούνται.
Αυτός είναι ο πραγματικός, μασίφ συντηρητισμός ανεξαρτήτως κομμάτων, ο διακομματικός συντηρητισμός: το ανάλλαχτο της άποψης, άσχετα τι συμβαίνει στην πραγματικότητα - άρα πρέπει να έχω τον νου μου μη γλιστρήσω στον οπαδισμό.
Αυτό το κρίσιμο ποσοστό των άγρυπνων είναι και ο μοχλός που αλλάζει το σκηνικό σιγά-σιγά, διαρκώς, αργά, υποδόρια, ακατάπαυστα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου