Το ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου αποφάσισε να μετονομαστεί το ισόγειο του «Ρεξ» σε Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη».
Η ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΑ
Στα χρόνια που ακολούθησαν συμφώνησαν μαζί του, εκόντες άκοντες, ο Αιμίλιος Βεάκης, ο Νίκος Δεδραμής, ο Γεώργιος Παππάς, η Κυβέλη, η Μαρίκα Κοτοπούλη και άλλοι θεατράνθρωποι οι οποίοι μοιράστηκαν μαζί της μια σειρά από μεγάλες επιτυχίες.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΙΜΑ
ΣΕΗ ΚΑΙ ΤΣΕΚΟΥΡΙ
ΟΡΓΙΑ
Η δολοφονία της Ελένης Παπαδάκη δημιούργησε ρωγμή στη σχέση του ΕΑΜ με την ελληνική και διεθνή κοινή γνώμη. Ο Ζαχαριάδης έσπευσε να τα μπαλώσει χαρακτηρίζοντας την υπόθεση ως «υπερβασία», ενώ υπήρξαν και επόμενα «διορθωτικά» λαϊκά δικαστήρια όπου οι ρόλοι άλλαξαν. Κατηγορούμενος πια ήταν ο καπετάν Ορέστης, τον οποίο ένας σύντροφός του ανέκρινε, δίκασε και καταδίκασε σε θάνατο γιατί «ήταν πράκτορας της Ιντέλιντσενς Σέρβις»! Κατά την εκφώνηση του κατηγορητηρίου αναφέρθηκε και το επιβαρυντικό γεγονός ότι «συνελήφθη με την ερωμένη του», «επεδίδετο μετά γυναικών εις ακολάστους πράξεις» και ότι του άρεσαν τα ομαδικά όργια, φως φανάρι δηλαδή ότι οι Άγγλοι τον είχαν του χεριού τους και τον έβαλαν να δολοφονήσει την Παπαδάκη.
ΟΛΑ ΕΓΙΝΑΝ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΚΟΦΑΝΤΗΘΕΙ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΒΙΑ
Μίλησε το 1945 ο Ζαχαριάδης για τη δολοφονία της Ελένης Παπαδάκη, μετά από εβδομήντα χρόνια τοποθετήθηκε και ο «Ριζοσπάστης»: «Ακροδεξιοί, φιλελεύθεροι δημοκράτες, σοσιαλδημοκράτες, οπορτουνιστές εναλλάσσονται στο γαϊτανάκι της απόπειρας ηθικής απαξίωσης της Ιστορίας του εργατικού - λαϊκού κινήματος... Τελευταίο επεισόδιο στο σίριαλ της αντικομμουνιστικής υστερίας η υπόθεση της δολοφονίας της ηθοποιού Ελένης Παπαδάκη στις 21 Δεκέμβρη 1944. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Λίγες μέρες μετά την Απελευθέρωση, στις 20 Οκτώβρη 1944, το ΔΣ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) αποφάσισε τη διαγραφή ορισμένων ηθοποιών με την κατηγορία της συνεργασίας με τον καταχτητή... Ανάμεσά τους ήταν και η πρωταγωνίστρια του Εθνικού Θεάτρου Ελένη Παπαδάκη. Στις 21 Δεκέμβρη, η Ελένη Παπαδάκη συνελήφθη από τη Λαϊκή Πολιτοφυλακή Πατησίων - Γαλατσίου στο σπίτι του Γραμματέα του ΕΑΜ Θεάτρου, Δημήτρη Μυράτ... Η Ελένη Παπαδάκη μεταφέρθηκε στην Ούλεν, όπου και δολοφονήθηκε από ομάδα, επικεφαλής της οποίας ήταν ο καπετάν Ορέστης, στέλεχος της Λαϊκής Πολιτοφυλακής Πατησίων. Ο καπετάν Ορέστης είχε κινήσει ήδη υποψίες αναφορικά με τη δράση του... Όπως σημειώνει ο Σπύρος Κωτσάκης (Νέστορας), καπετάνιος του Α΄ Σώματος Στρατού του ΕΛΑΣ Αθήνας: «Προχωρώντας η ανάκριση, αποκαλύφθηκε ότι ο Ορέστης ήταν πράκτορας της Ιντέλιτζενς Σέρβις στις γραμμές μας»... Από την Παρισινή Κομμούνα έως και σήμερα, η ταχεία ριζοσπαστικοποίηση πολιτικά ανώριμων μαζών μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε πράξεις που δεν εξυπηρετούν τους σκοπούς και τις επιδιώξεις του οργανωμένου μαζικού εργατικού κινήματος. Οι χαφιέδες και οι προβοκάτορες της αστικής εξουσίας προσπαθούν να παρασύρουν τις ανώριμες μάζες σε τέτοια «παραστρατήματα», προκειμένου να συκοφαντήσουν τη λαϊκή επαναστατική βία συνολικά... Παρόμοιους σκοπούς εξυπηρετούν και οι σημερινοί απολογητές της αστικής εξουσίας. Δεν τους ενδιαφέρουν τα ιστορικά γεγονότα της δολοφονίας της Παπαδάκη, απλώς αξιοποιούν το δεδομένο ταλέντο και τη δολοφονία της για να συκοφαντήσουν το εργατικό - λαϊκό κίνημα της περιόδου και ειδικά την πολιτική του πρωτοπορία, το ΚΚΕ».
ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΤΗΓΟΡΗΤΗΡΙΟ
Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών είχε ασχοληθεί τελευταία φορά με την Ελένη Παπαδάκη όταν τη δίκασε μπροστά σε συντρόφους που φώναζαν «Θάνατος στην πουτάνα». Το διοικητικό του συμβούλιο την ξαναθυμήθηκε μόλις πριν από λίγες ημέρες με μία μνημειώδη ανακοίνωση: «Γιατί το Εθνικό Θέατρο επιλέγει, ανάμεσα στους δεκάδες μεγάλους ηθοποιούς στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου, την Ελένη Παπαδάκη που παρότι ταλαντούχα καλλιτέχνιδα, αποτελεί έως τις μέρες μας μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα; Η πραγματικότητα είναι ότι μέσα από τις γραμμές του ΕΑΜ και του ΕΛΑΣ αμέτρητοι αγωνιστές έδωσαν με ανιδιοτέλεια και αυταπάρνηση την ψυχή και το αίμα τους... Σε όλους αυτούς θα άξιζε πραγματικά μια επιβράβευση... Δεν το περιμένουμε βέβαια αυτό από την κυβέρνηση της ΝΔ και την προσκείμενή της διοίκηση του Εθνικού Θεάτρου, καθώς η πολιτική τους βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με τα λαϊκά συμφέροντα που όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες υπηρέτησαν... Απαιτούμε την άμεση ανάκληση της απαράδεκτης απόφασης του ΔΣ του Εθνικού Θεάτρου».
ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ
Για την Ελένη Παπαδάκη ο Μάνος Ελευθερίου έχει γράψει το βιβλίο «Η γυναίκα που πέθανε δύο φορές». Όπως συνήθιζε, πριν διηγηθεί την ιστορία αναζήτησε με τη χαρακτηριστική του επιμέλεια τα ιστορικά στοιχεία που την αφορούν. Τα περισσότερα από αυτά τα περιέλαβε σε μία επιστολή που πλέον έχει πάρει τον χαρακτήρα του ιστορικού ντοκουμέντου. Η επιστολή συνοδεύτηκε με σχόλια. Παραθέτουμε κάποια ενδεικτικά:
«Δηλαδή, πρέπει να απολογηθεί το ΕΑΜ για την εκτέλεση μιας γυναίκας (ασήμαντη η ιδιότητά της) η οποία τον καιρό των μαζικών εκτελέσεων της Κατοχής είχε προβεί σε ΟΡΙΖΟΝΤΙΟ ΔΟΣΙΛΟΓΙΣΜΟ, και την εκτέλεσαν οι ήρωες της ΟΠΛΑ;»...
«Πότε θα γράψει ο κύριος Ελευθερίου βιβλίο για την κυρά Σούλα της Καισαριανής που ξέσκισαν οι βόμβες από τα Spitfire»...
«Αν είναι ποτέ δυνατόν! Η ΟΠΛΑ σκότωσε μία που στη Γαλλία θα τη σφάζανε με το καλημέρα της Απελευθέρωσης, όταν σφάζανε τη μισή Αθήνα οι Βρετανοί και το κάναμε θέμα»...
«Τιμή στους ξεχασμένους έφηβους ΟΠΛΑτζήδες και ΕΛΑΣίτες της Αθήνας που με τα παμπάλαια τουφέκια τους αναβίωσαν σε άλλες συνθήκες την Κλεφτουριά».
«Φρίττω με τον Μάνο Ελευθερίου που...
«Ίσως να γέρασαν οι ιδέες του κυρίου Ελευθερίου ή ίσως να γέρασε το κοινό του».
(Σημείωση: Όταν πέθανε ο Μάνος Ελευθερίου, το ΚΚΕ χρησιμοποίησε τα εξής λόγια: «Στο έργο του αποτυπώνεται η ιστορία του τόπου».)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου