«(…) Κάποιες ιδιαίτερες στιγμές, στιγμές μεγάλης ιστορίας, η εικόνα που έρχεται από το παρελθόν φτάνει να ταυτίζεται με τα επίδικα της έκρηξης δημιουργώντας μια συναστρία που διαυγάζει το παν. Τούτες τις ιδέες του Μπένγιαμιν ανακαλεί η εμπειρία των φετινών “Ιουλιανών”, που συνεχίζονται τον βαθύ Αύγουστο, των τόσο διαφορετικών, αλλά και τόσο όμοιων, με εκείνα του 1965. Σκόρπια στιγμιότυπα ή θραύσματα που φτάνουν στον καθένα μας ακάλεστα, που τα μιλάμε και τα μοιραζόμαστε, όχι για να συνθέσουμε το αδύνατο αφήγημα, αλλά γιατί αναζητούμε ασυνείδητα την εικόνα που θα διαυγάσει διαμιάς το πού ακριβώς βρισκόμαστε και το προς τα πού πορευόμαστε.
Στιγμιότυπα ή θραύσματα λοιπόν. Σκόρπιες εικόνες:
Εικόνα [10]: Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος από το βήμα της Βουλής θυμίζει την επίσκεψη μιας ξένης αντιπροσωπείας στην μετεπαναστατική Κίνα. Κάποια από τα μέλη της ρωτούν τον τότε Πρωθυπουργό Τσου Εν Λάι το πώς αποτιμά η νέα κινεζική Κυβέρνηση τη Γαλλική Επανάσταση. Κι εκείνος απαντά: “Είναι πολύ νωρίς να αποφανθούμε”.
Εικόνα [11]: Η φράση του Λένιν όταν εξηγεί την άκρως αμφιλεγόμενη συνθήκη του Μπρεστ Λιτόφσκ: “Δίνουμε χώρο για να κερδίσουμε χρόνο”.
Εικόνα [12]: Η εξέγερση της Κρονστάνδης. Όσα την προκάλεσαν, η καταστολή της, όσα ακολούθησαν.
Εικόνα [13]: Η ομολογία Μπουχάριν. Η απόλυτη αυτοσυντριβή ενός εαυτού και της ιστορίας του μπροστά στην αιωνιότητα προκειμένου να προστατευθεί η Σοβιετική Ένωση. Η διάκριση του Βέμπερ ανάμεσα στην ηθική της πεποίθησης (ή του φρονήματος) και στην ηθική της ευθύνης.
Εικόνα [14]: “Μικρός λαός που πολεμά δίχως σπαθιά και βόλια / για όλου του κόσμου το ψωμί, το φως και το τραγούδι”.
“Δίχως σπαθιά και βόλια”. Με τον ηρωισμό της σιωπής ενάντια σε όπλα πρωτόγνωρα: ΑΤΜ, τηλεοπτικές συχνότητες, μια παγκόσμιας εμβέλειας και ισχύος προπαγάνδα που ήθελε να του επιβάλει την ιδέα ότι θα ψήφιζε για άλλα από εκείνα για τα οποία κλήθηκε ρητά να ψηφίσει.
“Για όλου του κόσμου το ψωμί, το φως και το τραγούδι”. Όλου του κόσμου: στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και πολύ παραπέρα.
Εικόνα [15]: Μια απίστευτη συγκέντρωση στην Πλατεία Συντάγματος και ένα μεγαλειώδες νικηφόρο Όχι, που έδεσε σε συναστρία με το τόσο διαφορετικό και τόσο όμοιο Όχι του 1940. Όπου το Όχι δεν έγινε Ναι: η υπογραφή της συμφωνίας της 13ης Ιουλίου αποτέλεσε απλώς εκπλήρωση της πολιτικής υπόσχεσης του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης όταν προκήρυξαν το δημοψήφισμα.
Εικόνα [16]: Σταθερός προσανατολισμός, τακτική υποχώρηση, στρατηγική αντεπίθεση. Παρατεταμένος πόλεμος, Μεγάλη Πορεία. Κύρια αντίθεση και κύριος αντίπαλος. Κύρια πλευρά της αντίθεσης και δευτερεύουσες αντιθέσεις. Λέξεις πολέμου. Από όπου δεν μπορεί να υπάρξει ούτε απεμπλοκή ούτε απεγκλωβισμός. Μόνο στρατηγική νίκη ή στρατηγική ήττα. Ακόμη και αν ο πόλεμος διεξάγεται με όπλα “ειρήνης”.
Εικόνα [17]: Ο Πωλ Μέισον, ο γνωστός βρετανός δημοσιογράφος, αρχίζει την ομιλία του στην Αθήνα, δύο ημέρες μετά την υπογραφή της συμφωνίας, με την φράση: “Welcome to Stalingrad!”. Η Ελλάδα του δημοψηφίσματος οχυρό δημοκρατίας στην Ευρώπη. Οχυρό δημοκρατίας που εξακολουθεί να αντιστέκεται, παρά την απομειωμένη εθνική κυριαρχία και παρά την εκ των έσω ισχυρή αμφισβήτηση.
Εικόνα [18]: Η ρήση του Χάμπερμας ότι όσα προσπάθησε να οικοδομήσει υπομονετικά η Γερμανία επί εξήντα χρόνια κατέρρευσαν σε μια νύχτα.
Εικόνα [19]: Ο στίχος του Αντόνιο Ματσάντο: “Διαβάτη, δεν υπάρχει δρόμος. Τον δρόμο τον φτιάχνεις περπατώντας”.
***
» Και μια σκέψη: η επιχειρησιακή ενεργοποίηση του “Σχεδίου Σόιμπλε” θεωρήθηκε πολύ πλατιά κάτι σαν κήρυξη πολέμου στο Εσωτερικό της Ευρωζώνης. Δηλαδή στο εσωτερικό ενός από τα κέντρα της παγκοσμιοποίησης. Παρά το ότι η σύγκρουση διεξάγεται στο οικονομικό, λεγόμενο, επίπεδο στόχος της είναι εκείνος κάθε πολέμου: κατίσχυση και ηγεμονία. Το δημοψήφισμα ενεργοποίησε το Σχέδιο και ταυτόχρονα αποκάλυψε τις βλέψεις και την εμβέλειά του. Η Ελλάδα βρέθηκε έτσι στην εμπροσθοφυλακή της δημοκρατικής αντίστασης σε αυτόν τον πόλεμο νέας μορφής. Η πολιτική σκέψη μας οφείλει να ξεκινήσει από εδώ[20]. Έτσι ή αλλιώς, είναι η δική μας δράση και η δική μας σκέψη που συνιστούν συνθήκες της απαιτούμενης σήμερα ενεργού ετοιμότητας: της ενεργού ετοιμότητας που θα μας επιτρέψει να υποδεχθούμε την καίρια εικόνα…».
[2] http://athensreviewofbooks.com/?p=1822
[3] Εισήγηση Μπαλτά στην συνεδρίαση της ΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ, 30.7.2015. Βλ. http://goo.gl/6DB2Mg
[4] Η Αυγή, 7.9.2015. Διαθέσιμο στο http://goo.gl/JHDzKg
[5] Α. Μπαλτάς, «Η διδακτική σχέση», Η Αυγή, 6.4.2014, βλ. http://goo.gl/hp0eIY
[6] Έτσι τον χαρακτήρισε ο Μπαλτάς με άρθρο του στην Αυγή στις 15.8.2014: http://goo.gl/0RfL8N Βέβαια, θα ήμασταν άδικοι μαζί του αν δεν επισημαίναμε ότι υπάρχουν και χειρότεροι κόλακες, όπως λ.χ. η πρώην αναπληρώτρια υπουργός Θεανώ Φωτίου: «Ο Τσίπρας είναι ένας ηγέτης παγκόσμιας ακτινοβολίας, απ’ αυτούς που γεννιούνται κάθε 100 χρόνια» (βλ. http://goo.gl/Xs5T39 ).
[7] https://goo.gl/UItP2h
[8] Αυτή τη φορά μαζί με τον Γ. Σταθάκη.
[9] Βλ. Λεωνίδας Χατζηπροδρομίδης, «Ο σύντομος δρόμος προς τον σοσιαλισμό. Από τον Τκάτσοφ στον Λένιν, από τον Νετσάγεφ στον Στάλιν», ARB, τχ. 32, Απρ. 2012.
[10] «Λεζάντα»: Ο σταλινισμός ελέγχει και τον χρόνο. Ο χρόνος, όπως και η ιστορία, είναι υπό έλεγχο. Εμείς (το Κόμμα) αποφασίζουμε πότε είναι νωρίς, πότε αργά.
[11] «Λεζάντα»: Παρότι την χαρακτηρίζει ως «αμφιλεγόμενη συνθήκη», ο Μπαλτάς, όχι διακόσια, αλλά ούτε εκατό χρόνια μετά, αποφαίνεται ότι είναι μάλλον σωστή η θέση του Λένιν. Έτσι το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας για τη συνθήκη του Μπρεστ-Λιτόσφσκ, που ήταν 7 ψήφοι υπέρ της άποψης του Λένιν, 4 αποχή (Τρότσκι κ.ά.), 4 κατά (Μπουχάριν κ.ά.), μετά και την ψήφο του Μπαλτά διαμορφώνεται σε 8 υπέρ του Λένιν.
[12] «Λεζάντα»: Ιδού και η… άκρως επίκαιρη αναφορά στον επιχειρησιακό ηγέτη καταστολής της εξέγερσης, ο οποίος εξοντώθηκε μετά από τον Στάλιν.
[13] «Λεζάντα»: Η αιωνιότητα ως αυταπάτη ή η αιωνιότητα της αυταπάτης. Ο Μπουχάριν δεν προσπαθούσε να σώσει τη Σοβιετική Ένωση αλλά τη γυναίκα και το παιδί του. Άλλωστε, η ΕΣΣΔ είχε προστάτη τον Στάλιν που φρόντιζε γι’ αυτήν – το τραγούδησε κι ο Γιάννης Ρίτσος.
[14] «Λεζάντα»: Ο επόμενος στίχος παραλείπεται: «Κάτω απ’ τη γλώσσα του κρατεί / τους βόγγους και τα ζήτω…». Ή τα ζήτω και τους βόγγους. Που ντροπιάζουν τη χώρα σ’ όλο τον κόσμο: στην Ευρώπη, κι ακόμη παραπέρα.
[15] «Λεζάντα»: Η δύναμη της φαντασίωσης ως βαριάς ασθένειας και ανήκεστης βλάβης. Όσο για τη «συναστρία», όσο επιστημονικό κύρος έχει η αστρολογία στην οποία αναφέρεται τόσο έχει και ο «μαρξισμός» του πανεπιστήμονα Μπαλτά.
[16] «Λεζάντα»: Πολεμική σταλινομαοϊκή συνθηματολογία. Μεγάλη Πορεία που οδηγεί στον άγριο καπιταλισμό τον οποίον αντιμαχόμαστε.
[17] «Λεζάντα»: Χωρίς λόγια!
[18] «Λεζάντα»: Αυτή την εν θερμώ κρίση του Χάμπερμας της 16.8.2015 την υψώνει σαν σημαία ο Μπαλτάς πάνω στα ερείπια του νέου Ράιχσταγκ, σύμφωνα με τις φαντασιώσεις του. Βλ. http://goo.gl/Qa8xGZ
[19] «Λεζάντα»: «Επαναστατικό είναι να ανοίγεις δρόμους, ακόμα κι όταν δεν υπάρχουν», όπως λέει κι ο «εθνικός ηγέτης» Τσίπρας. Αυτό είναι το «ιστορικό προτσές» της Αριστεράς. Η Αριστερά δημιουργεί καινούργιους δρόμους. Και πάντα προηγείται, στον δρόμο προς τον γκρεμό· κι όταν οι άλλοι οπισθοχωρούν αυτή συνεχίζει. Η έλλειψη εδάφους κάτω από τα πόδια της δεν έχει σημασία, αφού αιθεροβατεί.
[20] «Λεζάντα»: Είναι τόσο ισχυρή η φαντασίωση Μπαλτά που νομίζει ότι ο ήλιος περιστρέφεται γύρω από την επαναστατική σκέψη του(ς). Από το «νόμο του Γαλιλαίου» λοιπόν στον «νόμο Μπαλτά»: ο ήλιος περιστρέφεται γύρω από τον Ηγέτη του Κόμματος της πανευρωπαϊκής και παγκόσμιας Αντίστασης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου