"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΠΡΟΣΩΠΑ: Αναγνωρίστηκαν οι τέσσερις από τους 11 πρωταγωνιστές της ιστορικής φωτογραφίας του 1932 που κόβει την ανάσα

Του ΣΑΚΗ ΜΑΛΑΒΑΚΗ

Πρόκειται για μία από τις πιο διάσημες και αντιπροσωπευτικές φωτογραφίες της βορειοαμερικανικής κουλτούρας: 11 εργάτες που κάθονται και τρώνε το λιτό τους μεσημεριανό σε μια ατσάλινη δοκό στο εργοτάξιο του Κέντρου Ροκφέλερ στο Μανχάταν, ένα αρτ ντεκό οικοδομικό συγκρότημα 14 ουρανοξυστών που άρχισε να κατασκευάζεται το 1930, εν μέσω της Μεγάλης Υφεσης, και ολοκληρώθηκε το 1939. 
Ομως, όσο διάσημη υπήρξε και συνεχίζει να είναι η συγκεκριμένη φωτογραφία, τόσο άσημοι παρέμειναν οι 11 ριψοκίνδυνοι εργάτες που στις 20 Σεπτεμβρίου του 1932 φωτογραφίστηκαν να κάθονται χαλαροί και να γευματίζουν σε ύψος 250 μέτρων, καθώς και ο φωτογράφος που τους απαθανάτισε.
Σήμερα, 80 χρόνια μετά, ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο «Men at Lunch» («Αντρες καθώς παίρνουν το μεσημεριανό τους») που υπογράφει ο Ιρλανδός Σον Κουάλαϊν, έρχεται να αποκαταστήσει κάποιους από τους διάσημους άσημους πρωταγωνιστές της. Δίνοντας στη δημοσιότητα τα ονόματά τους και αφηγούμενος την ιστορία τους.
Ο άντρας που εντοπίζεται τρίτος από αριστερά είναι Τζόζεφ Εκνερ και ο τρίτος από δεξιά ο Τζο Κέρτις - τα ονόματά τους εμφανίζονται και σε άλλες φωτογραφίες του Κέντρου Ροκφέλερ. Σε ακόμη δύο άντρες - εκείνοι που κάθονται στις άκρες της δοκού - αποδόθηκαν ονόματα αλλά παραμένει αμφίβολο αν επρόκειτο όντως για αυτά τα πρόσωπα.  
Ο Σόνι Γκλιν και ο Μάρτιν Ο'Σόνεσι φιγουράρουν στη λίστα της ατρόμητης παρέας χάρη σ' έναν θαμώνα μιας παμπ κοντά στην πόλη  Γκάλγουεϊ της Ιρλανδίας (οι περισσότεροι από τους εργάτες της δοκού κατάγονταν από την Ιρλανδία) ο οποίος αναγνώρισε στα πρόσωπα των δύο εργατών τον πατέρα και τον θείο του. Οι εναπομείναντες επτά συνεχίζουν να παραμένουν στην αφάνεια, όπως στην αφάνεια παραμένει και ο φωτογράφος. Κάποια σίγουρα ονόματα υπάρχουν. 
Οι φωτογράφοι Τσαρλς Εμπετς, Γουίλιαμ Λέφτγουιτς και Τόμας Κέλεϊ εκείνη την περίοδο εργάζονταν στο εργοτάξιο του Κέντρου Ροκφέλερ και η δουλειά τους ήταν ν' απαθανατίζουν στιγμές από την ανέγερση του επιβλητικού συγκροτήματος. Μεταξύ των χιλιάδων φωτογραφιών που τράβηξαν ενδέχεται να εμπεριέχεται και εκείνη με τη δοκό. Ομως το πραγματικά σημαντικό στην όλη ιστορία παραμένει η φωτογραφία η οποία έχει απασχολήσει πολλές φορές στο παρελθόν ειδικούς και μη αναφορικά με την αυθεντικότητά της.  

Πολλοί εικάζουν πως ο όροφος κάτω από τη σχεδόν μετέωρη δοκό είχε ολοκληρωθεί όταν τραβήχτηκε η φωτογραφία, πράγμα που σημαίνει ότι ο κίνδυνος που διέτρεχαν οι 11 εργάτες ήταν σαφώς μικρότερος. Ο Κεν Τζόνσον, διευθυντής ιστορικών φωτογραφιών στο πρακτορείο Corbis, ισχυρίζεται ότι η φωτογραφία είναι αληθινή αλλά παράλληλα και σκηνοθετημένη με σκοπό την αναπτέρωση του ηθικού των χειμαζομένων τότε Αμερικανών. «Βρισκόμαστε στα πρώτα δύο χρόνια της Μεγάλης Υφεσης» δήλωσε ο Τζόνσον. «Συνήθως όταν έβλεπες άντρες στη σειρά εκείνη την περίοδο επρόκειτο για άντρες στη σειρά κάποιου συσσιτίου και όχι άντρες στη σειρά να τρώνε το μεσημεριανό τους κάνοντας διάλειμμα από τη δουλειά». Εκτακτα μέτρα για έκτακτους καιρούς.
ΤΑ ΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: