Τι κρύβει η επίθεση της Google στο Facebook
Του Δημήτρη Μαλλά
Οι τελευταίες εκτιμήσεις της χρηματιστηριακής αξίας του Facebook, στην περίπτωση που δοκίμαζε να εισαχθεί στο χρηματιστήριο, κάνουν λόγο για 100 δισ. δολάρια! Ακόμη και αν το συγκεκριμένο ποσό είναι υπερβολικά υψηλό, λόγω και της νέας τεχνολογικής χρηματιστηριακής «φούσκας» που δείχνει να δημιουργείται, δεν παύει να αποδεικνύει ότι η κοινωνική δικτύωση (ή τα γνωστά σε όλους πλέον social media) είναι ο πιο «καυτός» κλάδος στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών και όχι μόνο. Γι' αυτό και η Google, η μεγαλύτερη εταιρεία στο χώρο του Internet, δεν μπορεί να αφήσει το Μαρκ Ζούκερμπεργκ και τους «υπόλοιπους» του Facebook να κάνουν μόνοι τους «παιχνίδι».
Τον περασμένο Φεβρουάριο, ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Google, Ερικ Σμιντ, είχε ερωτηθεί αν το Facebook αποτελεί τον κύριο ανταγωνιστή τους, η απάντηση ήταν αρνητική με τον κ. Σμιντ να υποστηρίζει ότι η κύρια δραστηριότητα της Google είναι η αναζήτηση, οπότε ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής είναι η Microsoft και η δική της μηχανή αναζήτησης, το Bing (www.bing.com), παρά το Facebook. Ομως, μία άλλη άποψη υποστηρίζει ότι από τη στιγμή που η Google ασχολείται κυρίως με τη διαχείριση και τη ροή των πληροφοριών σε παγκόσμιο επίπεδο, τότε το ποιος είναι ο ανταγωνιστής της διαφέρει.
Και αυτή τη στιγμή μόνο τα 750 εκατ. χρηστών του Facebook πλησιάζουν το 1 δισ. χρήστες που επισκέπτονται τις διάφορες υπηρεσίες της Google. Υπό αυτό το σκεπτικό, ήταν εδώ και χρόνια προφανές ότι η Google θα επιδιώξει να αμφισβητήσει την απόλυτη κυριαρχία του Facebook στο χώρο των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης. Οπότε, η εμφάνιση στις αρχές της εβδομάδας του Google+ (http://plus.google.com) δεν αποτέλεσε και ιδιαίτερη έκπληξη. Αλλωστε, εδώ και αρκετούς μήνες, υπήρχε έντονη φημολογία ότι η Google ετοιμάζει κάτι μεγάλο στο χώρο των social media προκειμένου να αντιμετωπίσει το φαινόμενο Facebook.
Η κίνηση του Facebook που έχει προκαλέσει τη μεγαλύτερη ανησυχία στους υπόλοιπους κολοσσούς του Internet είναι η διαφαινόμενη προσπάθειά του να λειτουργήσει ως ένα «μικρό» διαδίκτυο. Οι χρήστες παραμένουν πολύ περισσότερη ώρα στο Facebook σε σχέση με το υπόλοιπο Web. Για παράδειγμα, στις ΗΠΑ οι εκεί χρήστες πέρασαν κατά μέσο όρο το Μάιο 375 λεπτά στο Facebook έναντι 231 στις υπηρεσίες της Google. Πριν από μερικούς μήνες, το Facebook λάνσαρε τη δική του υπηρεσία web email και γενικότερα διαθέτει εργαλεία όπως το chat που -θεωρητικά- επιτρέπουν σε ένα χρήστη να μη βγει καθόλου από το περιβάλλον του Facebook! Επιπλέον, το Facebook έχει λανσάρει διάφορες υπηρεσίες (π.χ. Facebook Places), οι οποίες κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση.
Και με την online διαφημιστική δαπάνη να αυξάνεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς είναι προφανές ότι οι υπόλοιποι κολοσσοί του διαδικτύου δεν πρόκειται να αφήσουν το Facebook να κινείται μόνο του και χωρίς ανταγωνισμό. Παλαιότερες προσπάθειες. Η πραγματικότητα είναι, πάντως, πως δεν είναι η πρώτη φορά που η Google ασχολείται με το χώρο της κοινωνικής δικτύωσης. Μάλιστα, είχε ασχοληθεί πριν καν γίνει το Facebook γνωστό, καθώς το 2004 λάνσαρε το Orkut.
Στην αρχή πήγε αρκετά καλά, μετά, όμως, δεν μπόρεσε να αντέξει την «επίθεση» του Facebook. Και γενικότερα έχει μείνει στην ιστορία ως μία από τις μεγαλύτερες αποτυχίες της Google. Αποτυχημένο θεωρείται και το Google Wave, μία υπηρεσία για online συνεργασία που είχε στοιχεία κοινωνικής δικτύωσης και έκλεισε μέσα σε ένα χρόνο από το λανσάρισμα της, ενώ και το Buzz, το οποίο προσπαθεί να ανταγωνιστεί το Twitter, δεν έχει καταφέρει και πολλά πράγματα.
Πρακτικά, το Google+ θεωρείται η τελευταία προσπάθεια του αμερικανικού κολοσσού να παραμείνει στο «παιχνίδι» της κοινωνικής δικτύωσης. Και γι' αυτό η Google προτίμησε να ξεκινήσει αρχικά με προσκλήσεις σε χρήστες πριν αφήσει εντελώς ανοικτή την «πόρτα» προκειμένου να διασφαλίσει την ποιότητα της παρεχόμενης εμπειρίας. Στο «κέντρο» της υπηρεσίας βρίσκεται στο Stream, το οποίο είναι μία κλασική ροή δεδομένων όπως το Facebook News Feed.
Από εκεί και πέρα, όμως, η Google έχει δώσει μεγάλη έμφαση στον τομέα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων -και το τονίζει αυτό για να διαφοροποιηθεί από το Facebook- και γι' αυτό προωθεί την έννοια των «κύκλων» (circles) όπου ο χρήστης μοιράζεται δεδομένα και αρχεία μόνο με μία ομάδα φίλων του. Το Circles είναι μία από τις βασικές ενότητες του Google+ και θα έχει ενδιαφέρον ποια θα είναι η ανταπόκριση των χρηστών.
Με μεγαλύτερο ενδιαφέρον αναμένεται αν οι χρήστες, και ιδίως αυτοί της νεαρής ηλικίας, θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν το Hangout (ή Στέκια στην ελληνική έκδοση!), όπου μέχρι 10 χρήστες θα μπορούσαν να εισέρχονται σε video group chats ανάλογα με το τι υπάρχει διαθέσιμο!
Τέλος, υπάρχει και η ενότητα Sparks όπου το Google+ προτείνει στο χρήστη να δει -με βάση τις προτιμήσεις του- video, φωτογραφίες, ειδήσεις κ.ά. Ενδεχομένως, τώρα να γίνεται πιο προφανές πόσο σημαντικό είναι το +1 πλήκτρο που έχει αρχίσει να υιοθετεί η Google και αποτελεί το αντίπαλο δέος στο πλήκτρο Like του Facebook.
Φυσικά, το Google+ ενσωματώνεται με όλες τις υπόλοιπες υπηρεσίες της Google που είναι σημαντικό πλεονέκτημα, δεδομένης της δημοτικότητας αυτών. Και σίγουρα θα υπάρξουν πολύ γρήγορα και τα απαραίτητα apps για τις μεγαλύτερες πλατφόρμες smartphones, καθώς το κινητό Internet γίνεται όλο και πιο δημοφιλές.
Το μεγάλο ερώτημα είναι, φυσικά, αν με τη νέα της υπηρεσία η Google θα μπορέσει να ανασχέσει την ανάπτυξη του Facebook. Η εκτίμηση είναι πως ενδεχομένως να πετύχει να αποσπάσει ένα μερίδιο και να κάνει ένα σημαντικό αριθμό χρηστών του Facebook να χρησιμοποιούν και το Google+. Αλλά είναι ιδιαίτερα δύσκολο να μπορέσει να αμφισβητήσει την πρωτοκαθεδρία του δημιουργήματος του Μαρκ Ζούκερμπεργκ σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο. Και μετά από 4-5 χρόνια μπορεί να έχει κάτι άλλο την εμφάνισή του στο χώρο της ψηφιακής τεχνολογίας.
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΗΜΕΡΗΣΙΑ,
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΚΤΥΩΣΗ,
INTERNET
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου