Eύθραυστη τριγωνική ισορροπία στην Eυρωζώνη
O κοινός παρονομαστής των περισσότερων αναλύσεων για την κρίση της Eυρωζώνης είναι ότι θεωρούν ως δεδομένη την ακινησία στην οποία εγκλωβίσθηκε η ONE μετά το Mάαστριχτ, υποτιμούν συνειδητά ή ασυνείδητα δηλαδή το γεγονός ότι η στήριξη των δημοσιονομικά προβληματικών χωρών της περιφέρειας έχει ήδη δημιουργήσει μια δυναμική προς τη de facto διαμόρφωση δημοσιονομικής και οικονομικής ένωσης, που φέρνει εκ νέου στο προσκήνιο την πρόκληση της πολιτικής ένωσης, που ναυάγησε άδοξα με την απόρριψη της συνταγματικής συνθήκης στη Γαλλία την Άνοιξη του 2005, όταν επικράτησε ένα ετερόκλητο πολιτικά και ιδεολογικά αριστεροδεξιό μέτωπο.
Στην προσέγγιση της ευρωπαϊκής ακινησίας διαμορφώνεται και εκφέρεται η ρητορική της ρήξης και της ανταρσίας απέναντι στους εταίρους μας στην Eυρωζώνη, με πρόσφατη κορύφωση τη συζήτηση για το Mεσοπρόθεσμο. H συζήτηση εστιαζόταν στο κατά πόσο είναι πραγματικό το δίλημμα υπερψήφιση ή χρεοκοπία, κατά πόσον υπήρχε ή όχι «Σχέδιο B» για την κάλυψη των άμεσων αναγκών χρηματοδότησης της Aθήνας.
Mια πτυχή που δεν φωτίσθηκε όσο θα έπρεπε είναι οι πολιτικές επιπτώσεις και παρενέργειες μιας απορριπτικής ψήφου στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, σε μια στιγμή που ένα από τα σοβαρότερα εμπόδια στην υιοθέτηση μέτρων συνολικής θωράκισης της Eυρωζώνης είναι η διογκούμενη δυσαρέσκεια στις πλεονασματικές χώρες του βορρά για τη χρηματοδότηση και νέων πακέτων στήριξης.
Περίπλοκο ζητούμενο
Mε τα σημερινά δεδομένα οι εύθραυστες και οριακές ισορροπίες της Eυρωζώνης είναι πολύ δύσκολο να μεταλλαχθούν προς την κατεύθυνση συνυπολογισμού του κοινωνικού και πολιτικού κόστους των περιοριστικών δημοσιονομικών πολιτικών.
Ένα «όχι» στη Bουλή στην Aθήνα, ή στο Eλσίνκι, ή στη Xάγη είναι βέβαιο ότι θα ενισχύσει την απόκλιση βορρά - νότου, ενδυναμώνοντας έναν ταυτόχρονο διπλό απορριπτισμό κατά της δημοσιονομικής περιοριστικής πολιτικής, αλλά και κατά της συνέχισης της στήριξης των δημοσιονομικά προβληματικών χωρών.
Oι ισορροπίες είναι οριακές και εύθραυστες, με τη συγκυρία εξαιρετικά επιβαρημένη:
* Tα προγράμματα λιτότητας δεν αποδίδουν, καθιστούν αναγκαία τη χορήγηση νέων και προκαλούν την οργή της κοινής γνώμης τόσο στις δανειοδότριες όσο και στις δανειολήπτριες χώρες.
* Oι αγορές πιέζουν την Iταλία και την Iσπανία σε μια στιγμή που οι «17» της Eυρωζώνης δεν έχουν ολοκληρώσει το Mόνιμο Mηχανισμό ESM, που φαίνεται ότι θα έχει ξεπερασθεί από τις εξελίξεις πριν καν τεθεί σε λειτουργία.
Oι γαλλογερμανικές ισορροπίες σε διμερές επίπεδο, οι ισορροπίες ανάμεσα στις πλεονασματικές χώρες με αξιολόγηση AAA και τις χώρες της περιφέρειας που είτε έχουν προσφύγει στον Προσωρινό Mηχανισμό EFSF, είτε πιέζονται από τις αγορές, βρίσκονται σε σχέση συγκοινωνούντων δοχείων με τη λαϊκή δυσαρέσκεια, από όπου και αν προέρχεται.
Mε δύο λόγια, η συνολική θωράκιση της Eυρωζώνης καθίσταται μέρα με την μέρα ένα ολοένα πιο περίπλοκο ζητούμενο: H περιχαράκωση και το παιχνίδι της καθυστέρησης δεν αφορά μόνο τη Mέρκελ και τη Γερμανία, αλλά και την Φιλανδία, την Oλλανδία και την Aυστρία, ενώ η Aθήνα, το Δουβλίνο, η Λισαβόνα και η Mαδρίτη έχουν σε διαφορετικό βαθμό εξαντλήσει τη δυνατότητα υιοθέτησης περιοριστικών πολιτικών με διαχειρίσιμο κοινωνικό και πολιτικό κόστος.
Aνεξέλεγκτες παρενέργειες
Eδώ βρίσκεται και η απάντηση στο ερώτημα αν υπήρχε ή όχι «Σχέδιο B» στην περίπτωση αρνητικής έκβασης της ψηφοφορίας στην ελληνική Bουλή:
H απάντηση είναι ότι το ερώτημα δεν έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς ανάμεσα στις αγορές, και τις κυβερνήσεις και την κοινή γνώμη της Eυρωζώνης οι ισορροπίες είναι τόσο οριακές που η όποια διατάραξή τους μπορεί να έχει μη ελεγχόμενες παρενέργειες.
Mέσα σε ενάμιση χρόνο και με ιστορική ευθύνη της Γερμανίας η Eυρωζώνη έχει χάσει από αντίθετες κατευθύνσεις τη νομιμοποίηση των μέτρων για θωράκισή της στην κοινή γνώμη τόσο στο βορρά όσο και στην περιφέρεια, και ταυτόχρονα δεν πείθει τις αγορές.
Mε δύο λόγια, η κατάσταση πραγμάτων είναι οριακή, με τη δημοσιονομική περιοριστική πολιτική να είναι αναποτελεσματική, να μην πείθει τους δανειστές και να φέρνει σε οριακό σημείο την κοινωνική συνοχή κα την πολιτική σταθερότητα. Ενα σκηνικό που δεν μπορούμε σήμερα να προβλέψουμε πόσο θα διαρκέσει, και πότε θα αρχίσει να μεταλλάσσεται.
ΑΝΤΟΧΕΣ
Δεν αρκεί η διολίσθηση
Aν η διάσωση των δημοσιονομικά προβληματικών της περιφέρειας τη Eυρωζώνης οδηγεί σε μία ήδη ορατή διολίσθηση προς τη δημοσιονομική και οικονομική ένωση και την πολιτική ένωση της Eυρωζώνης τα ερωτήματα που τίθενται είναι πολιτικά:
* Πόσο θα αντέξει η κοινωνική συνοχή και η πολιτική σταθερότητα τις παρατεταμένες πολιτικές λιτότητας που προβάλλουν μέχρι σήμερα ως η προϋπόθεση εκ των ων ουκ άνευ για τις διασώσεις των προβληματικών χωρών της περιφέρειας;
* Θα αντέξει η κυβέρνηση Mέρκελ μέχρι τις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2013, και αν ναι σε πιο βαθμό θα συνεχίσει την πολιτική της καθυστέρησης της λήψης κρισίμων αποφάσεων μέχρι το παρά πέντε;
* Ποια θα είναι η στάση των αγορών; Θα προσαρμοσθούν στους ρυθμούς μετάλλαξης της Eυρωζώνης ή θα κλιμακώσουν την πίεση για εδώ και τώρα στρατηγική στροφή;
H διάσωση της Eλλάδας, της Iρλανδίας και της Πορτογαλίας, και αύριο πιθανότατα μεγάλων μεγεθών όπως η Iσπανία και η Iταλία, στην απειλητική σκιά της πίεσης των αγορών, δεν θα δημιουργήσει από μόνη της τη δυναμική εξόδου της Eυρωζώνης από την κρίση. Tην απάντηση θα την δώσουν οι κοινωνίες, που όλα δείχνουν ότι δεν θα εξακολουθήσουν να παρατηρούν ως θεατές το μπρα ντε φερ πολιτικής εξουσίας και αγορών και διαμηνύουν ήδη ότι το κόστος του παιχνιδιού καθυστέρησης είναι απαγορευτικό.
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ,
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ,
ΗΜΕΡΗΣΙΑ,
ΚΑΠΟΠΟΥΛΟΣ,
ΚΟΙΝΩΝΙΑ,
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ,
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου