Για πρώτη φορά από το 1959, οι Κουβανοί αποκτούν το δικαίωμα να
αγοράσουν νέο ή μεταχειρισμένο αυτοκίνητο χωρίς να είναι αναγκαστική η
προηγούμενη αδειοδότηση από την κυβέρνηση.
Η απελευθέρωση της αγοράς αυτοκινήτων είναι μία από τις περίπου 300
μεταρρυθμίσεις που σταδιακά προωθεί ο Ραούλ Κάστρο και οι οποίε ςέχουν
εγκριθεί από τη Σύνοδο του Κομμουνιστικού Κόμματος το 2011.
Τα
τελευταία δύο χρόνια και ύστερα από κάποια μέτρα φιλελευθεροποίησης του
σχετικού καθεστώτος, οι Κουβανοί μπορούσαν μεν να προβαίνουν σε
αγοραπωλησίες μεταξύ τους, έπρεπε όμως να ζητούν την άδεια του κράτους
προκειμένου να αγοράσουν ένα καινούριο ή σχετικά καινούριο μοντέλο
αυτοκινήτου από κάποια (κρατική) εταιρία ενοικίασης.
Οπως
αναφέρει η Granma, επίσημη εφημερίδα του κομμουνιστικού κόμματος, ύστερα
από την σχετική απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, «η αγορά νέων και
μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, βαν, μικρών φορτηγών και μίνι μπας
απελευθερώνετα» για Κουβανούς, αλλοδαπούς κατοίκους της χώρας, εταιρίες
και διπλωμάτες».
Ο στόλος των αυτοκινήτων της Κούβας, όπου κυριαρχούν τα κλασικά
αμερικάνικα αμάξια της δεκαετίας του 1950 και τα παμπάλαια Lada της
σοβιετικής περιόδου, δημιουργώντας την εικόνα μιας άλλης εποχής,
ετοιμάζεται για μια "ένεση αναζωογόνησης" μετά την ανακοίνωση, νωρίτερα
σήμερα, των κουβανικών αρχών ότι θα επιτρέψουν την εισαγωγή νέων
οχημάτων.
Η εισαγωγή αυτοκινήτων από ιδιώτες απαγορευόταν από τις
αρχές της δεκαετίας του '60 –με σπάνιες, ελάχιστες εξαιρέσεις– με
αποτέλεσμα να δημιουργηθεί στη χώρα ένας ετερόκλητος "στόλος" με πολλά
οχήματα που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ακόμη και μουσειακά: πλάι στα
κλασικά αμερικάνικα μιας άλλης εποχής κυκλοφορούσαν Lada και Moskovich,
φερμένα από την πρώην ΕΣΣΔ κατά τις δεκαετίες του 1970 και του 1980 και
αρκετά σύγχρονα αυτοκίνητα, κυρίως ασιατικής προέλευσης, που εισάγονταν
από το κράτος.
Καθώς δεν υπάρχουν επίσημα στατιστικά στοιχεία,
οι ειδικοί υπολογίζουν ότι περίπου 60.000 αμερικανικά αυτοκίνητα
κυκλοφορούν ακόμη στο νησί. Άλλα τόσα είναι τα σοβιετικά και ισάριθμα τα
ασιατικά.
Μολονότι τα καλοδιατηρημένα vintage αυτοκίνητα
Cadillac, Chrysler και τα κονβέρτιμπλ Oldsmobile προκαλούν έκπληξη και
θαυμασμό στους τουρίστες του νησιού, η μεγάλη πλειονότητα των παλαιών
αμερικανικών οχημάτων, τα "αλμενδρόνες" όπως τα αποκαλούν οι ίδιοι οι
Κουβανοί, χρησιμοποιούνται κυρίως ως κοινόχρηστα ταξί.
Η
εισαγωγή αυτοκινήτων, η οποία στο εξής θα επιτρέπεται, θα έχει
επιπτώσεις στον "στόλο" αυτό. Σε μεγάλο βαθμό ωστόσο αυτό θα εξαρτηθεί
από τις προϋποθέσεις που θα τεθούν από τις αρχές για την εισαγωγή
οχημάτων, οι οποίες δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί.
Το νέο μέτρο
έρχεται να προστεθεί στα όσα έχει ήδη εφαρμόσει τα τελευταία τρία χρόνια
η κυβέρνηση του Κουβανού προέδρου Ραούλ Κάστρο, εισάγοντας μικρές
δόσεις "οικονομίας της αγοράς" στο οικονομικό σύστημα που κληρονόμησε
από τη σοβιετική εποχή.
Το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε "τους
νέους κανόνες που αφορούν την εισαγωγή και εμπορία μηχανοκίνητων
οχημάτων, οι οποίοι θα δημοσιευτούν εντός των επόμενων ημερών στην
εφημερίδα της κυβέρνησης", έγραψε σήμερα η Γκράνμα, η εφημερίδα του
Κομμουνιστικού Κόμματος της Κούβας.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, θα
επιτρέπεται στο εξής η λιανική πώληση εισαγόμενων μοτοσικλετών,
αυτοκινήτων, μικρών φορτηγών και λεωφορείων, καινούριων ή
μεταχειρισμένων, τόσο σε Κουβανούς όσο και στους αλλοδαπούς κατοίκους
της χώρας, καθώς επίσης και σε ξένους οργανισμούς ή διπλωματικές
αποστολές.
Οι τιμές θα είναι παραπλήσιες με αυτές που ισχύουν
σήμερα στις αγοραπωλησίες οχημάτων μεταξύ ιδιωτών, που επιτρέπονται από
το 2011. Αυτό σημαίνει ότι ο φόρος εισαγωγής ενδέχεται να είναι πολύ
υψηλός ούτως ώστε η τιμή των εισαγόμενων οχημάτων να εξισωθεί με εκείνες
που ισχύουν στην εσωτερική αγορά σήμερα.
Δεδομένου ότι η αγορά
αυτή ήταν πολύ μικρή, οι τιμές των αυτοκινήτων στην Κούβα έφταναν συχνά
σε αστρονομικά ύψη. Ένα απλό Lada σε σχετικά καλή κατάσταση στοιχίζει
περίπου 12.000 δολάρια, όσα περίπου και ένα Ford του 1957 που
χρησιμοποιείται ως ταξί εδώ και δεκαετίες. Μια κάμπριο Cadillac όπως
αυτές με τις οποίες κάνουν τη βόλτα τους οι τουρίστες στο Μαλεκόν, την
προκυμαία της Αβάνας, μπορεί να φτάσει τα 80.000 δολάρια ή και
περισσότερα εάν πρόκειται για συλλεκτικό όχημα όπως αυτά που
παρουσιάζονται περιστασιακά σε εκθέσεις παλαιών αυτοκινήτων.
Καθώς ο μέσος μηνιαίος μισθός ανέρχεται στα 20 δολάρια, το αυτοκίνητο
παραμένει άπιαστο όνειρο για τους περισσότερους Κουβανούς. Για αυτό η
κυβέρνηση σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τα έσοδα από τις εισαγωγές για να
βελτιώσει το δίκτυο των δημόσιων μέσων μεταφοράς που θεωρείται ανεπαρκές
και αποτελεί πηγή πολλών βασάνων για την καθημερινότητα των κατοίκων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου