"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΠΑΝΑΝΙΑ: Το παρασκήνιο μίας παρ΄ ολίγον πετυχημένης αποκρατικοποίησης


Από σωρεία παλινωδιών συνοδεύτηκε η διαδικασία της αναζήτησης αγοραστή για τα τέσσερα Airbus A340-300 της πρώην Ολυμπιακής, τα οποία, εν τέλει, πωλήθηκαν έναντι 31 εκατ. ευρώ, τίμημα που είναι ιδιαίτερα χαμηλό. Παράγοντες που έχουν παρακολουθήσει, εκ των έσω, την υπόθεση αποκαλύπτουν  ορισμένες από τις αθέατες πτυχές του εγχειρήματος.

Πουλήθηκαν τα αεροπλάνα έναντι “πινακίου φακής”;

Η απάντηση είναι καταφατική, σύμφωνα με ειδικούς που έχουν ενδελεχή γνώση των χαρακτηριστικών των αεροσκαφών. Τα τέσσερα Airbus διαθέτουν συνολικά 21 κινητήρες, με τους πέντε να είναι ανταλλακτικοί και με τη μέση τιμή πώλησης του καθένα να διαμορφώνεται στα 1,7 εκατ. δολάρια. Παράλληλα, η εκποίηση των πηδαλίων κίνησης και των υπολογιστών των αεροπλάνων θα απέφερε πολύ μεγαλύτερα έσοδα για το Δημόσιο.

Και μπορεί το υπουργείο Οικονομικών να σημείωσε στην ανακοίνωσή του ότι η Airbus διέκοψε την παραγωγή των Airbus Α340-300, ωστόσο σήμερα στην κυκλοφορία υπάρχουν περίπου 300 αεροσκάφη, τα οποία θα αποσυρθούν ύστερα από πολλά χρόνια.

Παράλληλα, τα διαχειριστικά λάθη του Δημοσίου απαξίωσαν τα τέσσερα Airbus, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Θα έπρεπε δηλαδή, από το 2009, οπότε τα αεροσκάφη έπαψαν να πετούν, να μισθωθούν σε κάποια από τις διεθνείς εταιρείες leasing (π.χ. ILFC). Και αυτό όταν πριν από μία διετία το μέσο μηνιαίο μίσθωμα των αεροσκαφών ανερχόταν στις 360 χιλιάδες ευρώ. Ωστόσο, το Δημόσιο επέλεξε από τον Οκτώβριο του 2009 να καταβάλλει, κατά προσέγγιση, ένα εκατ. δολάρια για δαπάνες μίσθωσης του χώρου στο Ελ. Βενιζέλος και συντήρησης των αεροσκαφών.

Σοβαρά ερωτήματα εγείρονται επίσης σχετικά με την ταυτότητα της Sl engineering & Services Ltd, την εταιρεία στην οποία ανατέθηκε στις 5 Δεκεμβρίου το έργο του ανεξάρτητου επιτόπιου αποτιμητή των τεσσάρων αεροσκαφών. Ωστόσο, η συγκεκριμένη εταιρεία, που θα αποζημιωθεί από το Δημόσιο για το εκτιμητικό έργο της, είναι άγνωστη στην παγκόσμια αγορά των αερομεταφορών, και ουσιαστικά, η συνδρομή της στην αποκρατικοποίηση των Airbus είναι ερώτημα.

Και αυτό διότι, ενώ ανατέθηκε στη συγκεκριμένη εταιρεία το έργο της αποτίμησης στις 5 Δεκεμβρίου, μόλις στις 30 Δεκεμβρίου ανακοινώθηκε η πώληση των αεροσκαφών. Όπως δηλαδή, παραδέχονται υπηρεσιακοί παράγοντες, στο σύντομο αυτό διάστημα, δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί και να εγκριθεί η εκτίμηση από τα πέντε συναρμόδια υπουργεία.

Ή η Sl Engineering & Services Ltd προσελήφθη προκειμένου να «νομιμοποιήσει» την προσφορά ύψους 40,4 εκατ. δολαρίων που είχε καταθέσει η Apollo Aviation Group τον Αύγουστο του 2011, σχολιάζουν αρμόδιες πηγές.

Οι παραπάνω δύο συγκλίνουσες πτυχές ενισχύονται ενδεχομένως από το γεγονός ότι η SL Engineering & Services είναι αγνώστου ταυτότητας, με εταιρική έδρα που παραμένει γρίφος. Μοναδική ένδειξη για την έδρα της; Το γεγονός ότι δύο από τα πλέον υψηλόβαθμα στελέχη της, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Capital.gr, διαμένουν στη Δυτική Γαλλία…

Δεν υπάρχουν σχόλια: