ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ: Τα πέντε κόλπα των πολυεθνικών για υψηλά και αφορολόγητα κέρδη στην Ελλάδα
Του Χρήστου Κολώνα
Διάφορα «παιχνίδια» χρησιμοποιούν πολυεθνικές για να μεγιστοποιούν τα κέρδη τους στην Ελλάδα και να αποφεύγουν τη φορολόγησή τους. Οι CEO's των πολυεθνικών επιχειρήσεων στην εγχώρια αγορά εμφάνιζαν ζημιές ή χαμηλά κέρδη και για να δικαιολογήσουν την κατάσταση ανέβαζαν τις τιμές πώλησης των προϊόντων επικαλούμενοι το υψηλό κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεών τους.
Αυτό αποκαλύπτουν τα πρώτα ευρήματα των ελέγχων στις ενδο-ομιλικές συναλλαγές που έκαναν οι υπάλληλοι της Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς (ΥΠΕΑ) και της γενικής γραμματείας Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Ταυτόχρονα, τιμοληψίες της ΥΠΕΑ δείχνουν πως στην Ελλάδα βασικά αγαθά νοικοκυριού πωλούνται σε σχέση με τη Μ. Βρετανία και την Ισπανία ακριβότερα έως και 85%.
Οι έλεγχοι της ΥΠΕΑ και της γενικής γραμματείας Εμπορίου είναι ειδικοί. Αυτοί καλούνται εφαρμόζοντας την «αρχή των ίσων αποστάσεων» να αποδείξουν αν οι θυγατρικές των πολυεθνικών αποφεύγουν τη φορολόγηση σε μία χώρα μεταφέροντας τα κέρδη στη μητρική ή σε «αδελφή» θυγατρική που δραστηριοποιούνται σε άλλη αγορά του εξωτερικού. Κι αυτό αποκαλύπτεται συγκρίνοντας τις αντίστοιχες ενδο-ομιλικές συναλλαγές ομοειδών επιχειρήσεων.
Πληροφορίες λένε ότι ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μιχάλης Χρυσοχοΐδης είναι έτοιμος να επιβάλει τα πρώτα πρόστιμα σε πολυεθνικές που παράτυπα πετύχαιναν φοροαποφυγή. Μάλιστα σε μία εταιρεία έχει υπολογιστεί ότι έκανε τζίρο με τις ενδο-ομιλικές συναλλαγές 10 εκατ. ευρώ, δηλαδή αυτά μεταφέρθηκαν στο εξωτερικό. Και συνεπώς βάσει της νομοθεσίας το πρόστιμο θα ανέλθει στο 1 εκατ. ευρώ (10% επί της συνολικής αξία των συναλλαγών).
Δέκα από 41 πολυεθνικές ελέγχθηκαν μέχρι στιγμής από τους υπαλλήλους της Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς. Οι πολυεθνικές με πέντε κόλπα καταφέρνουν να «φουσκώνουν» τις τιμές στην Ελλάδα και να γλιτώνουν κέρδη:
1. Οι μητρικές εταιρείες χρεώνουν υψηλά royalties (δικαιώματα χρήσης σημάτων) στις θυγατρικές. Οι χρεώσεις είναι υψηλές προκειμένου να αποφεύγουν τη φορολόγηση στην Ελλάδα, εμφανίζοντας υψηλό κόστος.
2. Θυγατρικές αγοράζουν από τις μητρικές τους σε υψηλές τιμές προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι τιμές είναι «φουσκωμένες» για να παρουσιάζουν μεγάλο κόστος και να γλιτώνουν τη φορολόγηση κερδών στη χώρα μας.
3. Οι μητρικές δανείζουν με υψηλό κόστος τις θυγατρικές τους. Έτσι δικαιολογούν αφενός αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα και αφετέρου τις αυξημένες τιμές των προϊόντων τους.
4. Μία θυγατρική λιανικής κάνει ειδική συμφωνία αγοράς προϊόντων από θυγατρική προμηθευτικής. Ταυτόχρονα σε παγκόσμιο επίπεδο συμφωνία κάνουν και οι μητρικές. Ωστόσο, το όφελος για τη θυγατρική λιανικής δεν της αποδίδεται αλλά πάει στη μητρική της εταιρεία.
5. Εταιρείες εμφανίζουν επί σειρά ετών ζημιές και πρόβλημα ρευστότητας. Με τον τρόπο αυτόν κέρδη τους μεταφέρονται σε άλλες χώρες όπου δραστηριοποιούνται με χαμηλότερους συντελεστές φορολόγησης.
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ,
ΕΛΛΑΔΑ,
ΕΦΟΡΙΑ,
ΗΜΕΡΗΣΙΑ,
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ,
ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΕΣ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου