"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ: H «επιχείρηση» Τσάμπιονς Λιγκ

Tων Θανου Μπλουνα, Γιωργου Γεωργακοπουλου

Οταν ο Γάλλος αθλητικός συντάκτης και πρώην ποδοσφαιριστής Γκαμπριέλ Ανό προωθούσε, στα μέσα του προηγούμενου αιώνα την ιδέα της δημιουργίας του Κυπέλλου Πρωταθλητριών, κανείς δεν περίμενε ότι θα εξελιχθεί σε μια τόσο επικερδή διοργάνωση με τζίρο εκατομμυρίων ευρώ.

Η πρώτη διοργάνωση διεξήχθη το 1956, αλλά η πιο ριζοσπαστική αλλαγή έγινε την περίοδο 1992-93, όταν μετονομάστηκε σε Τσάμπιονς Λιγκ και άλλαξαν η φιλοσοφία και ο τρόπος διεξαγωγής του επί προεδρίας Λέναρντ Γιόχανσον στην UEFA.

Εισήχθη το σύστημα των ομίλων που πολλαπλασίασε τους αγώνες, δημιουργώντας ένα πιο ελκυστικό προϊόν στους χορηγούς και ταυτόχρονα η διοργάνωσή του (γήπεδα, ασφάλεια κ. ά.) έφτασε σε υψηλά επίπεδα. Οι πιο πρόσφατες αλλαγές που έγιναν ήταν η δημιουργία της φάσης των πλέι οφ, μεγαλώνοντας τη διοργάνωση κατά 20 ματς και η συμμετοχή περισσότερων πρωταθλητριών ομάδων κατόπιν επιμονής του σημερινού προέδρου της UEFA, Μισέλ Πλατινί.

Η κεντρική διαχείριση των τηλεοπτικών και των εμπορικών δικαιωμάτων από την UEFA μεγιστοποίησε τα έσοδα σε τέτοιο βαθμό ώστε πολλοί σύλλογοι, όπως οι ελληνικοί, συμμετέχοντας στους ομίλους, εξασφάλιζαν και το μεγαλύτερο κομμάτι του μπάτζετ τους. 

Η κεντρική διαχείριση από την UEFA πέρασε τη δική της περιπέτεια. Το 2000 συστήθηκε το «G14» στο οποίο μετείχαν τα μεγαλύτερα ποδοσφαιρικά κλαμπ της Ευρώπης. Ενα από τα αιτήματά τους ήταν η αναδιανομή των εσόδων από τα τηλεοπτικά και εμπορικά δικαιώματα προς όφελος των ομάδων της ευρωπαϊκής ελίτ που είναι πόλος έλξης για τους χορηγούς. Επειτα από διαπραγματεύσεις, η κατανομή άλλαξε και τώρα όλοι εμφανίζονται ικανοποιημένοι.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία από την UEFA, τα έσοδα από το Τσάμπιονς Λιγκ σε κάθε σεζόν της περιόδου 2009-12 είναι πάνω από 1 δισ. ευρώ. Τα έσοδα των ομάδων αρχίζουν από τη φάση των πλέι οφ και μετά. Οι ομάδες που παίρνουν μέρος σ’ αυτά εισπράττουν 2,1 εκατ. ευρώ. Η συμμετοχή και μόνο στη φάση των ομίλων φέρνει στα ταμεία των 32 συλλόγων το ποσό των 4 εκατ. ευρώ και 550.000 ευρώ για κάθε παιχνίδι που συμμετέχουν (συνολικά έξι αγώνες). Για τη νίκη το μπόνους είναι 800.000 ευρώ και για την ισοπαλία 400.000 ευρώ. Σε περίπτωση πρόκρισης στη φάση των «16» το κλαμπ εισπράττει 3 εκατ. ευρώ, ενώ αν προκριθεί στην προημιτελική φάση προβλέπονται 3,3 εκατ. ευρώ.

Η συμμετοχή στην ημιτελική φάση αποφέρει 4 εκατ. ευρώ. Ο φιναλίστ εισπράττει 5,2 εκατ. ευρώ και το κλαμπ που θα κατακτήσει το κύπελλο 9 εκατ. ευρώ.

Οι σύλλογοι έχουν και πρόσθετα έσοδα που προέρχονται από το λεγόμενο «μάρκετ πουλ», το οποίο βασίζεται στην εμπορική αξία της τηλεοπτικής αγοράς της χώρας τους, σε συνδυασμό με τον αριθμό των αγώνων που έδωσαν στο Τσάμπιονς Λιγκ και στη θέση που κατέλαβαν στο πρωτάθλημα. Επίσης, εισπράττουν εξ ολοκλήρου τα χρήματα από την πώληση εισιτηρίων των αγώνων στην έδρα τους. 

Το ποσό που αποκομίζει η UEFA από το Τσάμπιονς Λιγκ είναι 1.108,5 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 869,1 εκατ. ευρώ μοιράζονται στις ομάδες, ενώ 239,4 εκατ. ευρώ πηγαίνουν στο ταμείο της διοργανώτριας.

Από τα τηλεοπτικά δικαιώματα προέρχεται το ποσό των 836,524 εκατ. ευρώ και από τα εμπορικά δικαιώματα 260,618 εκατ. ευρώ.

Για παράδειγμα, ο Ολυμπιακός την περίοδο 2009-10 εισέπραξε 28,101 εκατ. ευρώ, ποσό που θα ήταν μικρότερο αν υπήρχε και δεύτερη ελληνική ομάδα στους ομίλους, αφού το μάρκετ πουλ θα μοιραζόταν.

Ουσιαστικό ρόλο στη σημερινή μορφή του θεσμού έχει η TEAM, η εταιρεία μάρκετινγκ που συνεργάζεται με την UEFA από καταβολής Τσάμπιονς Λιγκ.

Η ΤΕΑΜ είναι ανεξάρτητη από την UEFA. Πρόκειται για ελβετική εταιρεία μάρκετινγκ που ξεκίνησε από τα σπορ, αλλά προχώρησε και σε άλλες σημαντικές εκδηλώσεις, όπως ο διαγωνισμός τραγουδιού της Γιουροβίζιον. Χειρίζεται τα πάντα που αφορούν στην εικόνα της διοργάνωσης, με κύριο αντικείμενο τα τηλεοπτικά δικαιώματα. Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο λαμβάνει από την UEFA περί το 15% των κερδών του Τσάμπιονς Λιγκ. Φροντίζει πλέον τα τηλεοπτικά δικαιώματα να μοιράζονται σε περισσότερα του ενός εθνικά κανάλια ανά χώρα...

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: