Αν ρωτήσεις τους αριστερούς, θα σου πουν ότι οι άνθρωποι αυτοί, που φαντάζονται ότι μια παγκόσμια καμπάλα ενδιαφέρεται να τους φιμώσει, είναι ακροδεξιοί. Αν όμως το φαινόμενο έχει τη μήτρα του στην άκρα Δεξιά, τότε πώς να εξηγήσει κανείς τους αναρχικούς που κηρύσσουν ανυπακοή ενάντια στην «υγιεινιστική τρομοκρατία»;
Η απάντηση δεν είναι πρωτότυπη.
Το γεγονός ότι τους παρανοειδείς τρόπους υιοθετούν και «κανονικοί άνθρωποι» είναι που καθιστά, λέει ο Χοφστάντερ, το φαινόμενο σημαντικό. Δεν μιλάμε για δοξασίες που φύονται μόνο στο περιθώριο. Οι θεωρίες αυτές βρίσκουν έδαφος παντού. Είναι κράματα από μισές αλήθειες, επιστημονικοφανείς θεωρίες –«εισπνέουμε το διοξείδιο που εκπνέουμε»– και σαγηνευτικές φαντασιοκοπίες. Κράματα που εμφανίζονται πολύ πιο συνεκτικά από την πραγματικότητα, η οποία σημαδεύεται πάντα από ατυχήματα, σφάλματα και αμφισημίες. Η συνωμοσιολογία παρουσιάζεται έτσι μάλλον ως ψυχολογικό, παρά πολιτικό, μάγμα που κουφοβράζει στο κοινωνικό υπέδαφος, για να εκραγεί όταν το ευνοήσουν οι περιστάσεις.
Σχεδόν εξήντα χρόνια μετά τον Χοφστάντερ, οι περιστάσεις υποθάλπουν το παρανοειδές, επιτρέποντας στους φορείς του να συναντηθούν σε εικονικές κοινότητες και να αντλήσουν έτσι πολύ εύκολα «νομιμοποίηση» ο ένας από τον άλλο.
Ο Αμερικανός ιστορικός έβλεπε με συμπάθεια τους ψεκασμένους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου