"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


ΔΙΕΘΝΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗ - ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ: Θα κάνουν την Αλεξ/πολη Ρεβυθούσα;


Η συμφωνία που υπεγράφη στο Ζάππειο στις 24 Αυγούστου για τη συμμετοχή της Bulgartransgaz (BTG) στο μετοχικό κεφάλαιο της ελληνικής εταιρείας Gastrade, παρουσία των πρωθυπουργών Ελλάδας και Βουλγαρίας, επανέφερε στο προσκήνιο το έργο του τερματικού σταθμού LNG στην Αλεξ/πολη που διαχειρίζεται η Gastrade, αλλά και τη σημασία των αγωγών στην ανάπτυξη μιας περιοχής. Μάλιστα ο έλληνας πρωθυπουργός δεν δίστασε να εξάρει τη μετατροπή του λιμένα της Αλεξ/πολης σε “ενεργειακό κόμβο παγκόσμιας εμβέλειας”. 

Θα πρέπει λοιπόν να επιδοκιμάζουν οι κάτοικοι της πόλης και της ευρύτερης περιοχής αυτές τις εξελίξεις; 

Δηλαδή την μετατροπή του λιμένα σε “ενεργειακό κόμβο παγκόσμιας εμβέλειας” και σε στρατιωτική βάση αντί σε εμπορικό λιμάνι παγκόσμιας εμβέλειας που θα προσέδιδε τεράστια προστιθέμενη αξία στην πόλη, στην ενδοχώρα της με αντίκτυπο σε ολόκληρη τη Θράκη; 

Αρκεί μια ματιά στη χάραξη του σιδηροδρομικού Διευρωπαικού άξονα ΙΧ για να γίνει αντιληπτή η εμβέλεια του λιμένα Αλεξ/πολης και οι προοπτικές της οικονομικής ανάπτυξης που θα προσέφερε. Τώρα με τη μετατροπή της πόλης σε “ενεργειακό κόμβο παγκόσμιας εμβέλειας” και στρατιωτική βάση οι προσδοκίες για τον εμπορικό του ρόλο ελαχιστοποιούνται αν δεν μηδενίζονται. Αλλά και τα ανταλλάγματα θα είναι οδυνηρά: Ο τουρισμός που αναπτύσσονταν ραγδαία με τους γείτονες θα μηδενιστεί, επαγγέλματα που σήμερα ακμάζουν, όπως των αλιέων, θα απειληθούν με εξαφάνιση, η ποιότητα της ζωής θα υποβαθμιστεί αλλά και η πόλη και η περιοχή θα στοχοποιηθούν. 

Μήπως όμως ο τερματικός σταθμός θα περιορίσει την ανεργία;  

Ο απελθών δήμαρχος Αλεξ/πολης, υπέρμαχος του τερματικού σταθμού, περιόριζε τον αριθμό των εργαζομένων στους ογδόντα με ογδόντα πέντε. Πόσες όμως θέσεις θα χαθούν από τα επαγγέλματα που θα πληγούν;

Ο τερματικός σταθμός LNG της Αλεξ/πολης εντάσσεται στην πολιτική των ΗΠΑ να εκτοπίσει από την ευρωπαϊκή αγορά το ρωσικό αέριο προς όφελος των αμερικανικών εξαγωγών. Αυτό υποδήλωνε η παρουσία του αμερικανού πρέσβη Τζέφρι Πάιατ στο Ζάππειο. Θα εφοδιάζεται αποκλειστικά με αμερικανικό αέριο καίτοι το LNG είναι ακριβότερο κατά 25% περίπου έναντι του φυσικού αερίου που μεταφέρεται με αγωγούς διότι και η εξόρυξη του είναι πολυδάπανη και η μεταφορά του ακριβότερη. Το φυσικό αέριο της Ανατολικής Μεσογείου, όταν και αν εξαχθεί σε ποσότητες που θα υπερβαίνουν τις τοπικές ανάγκες, θα μεταφερθεί στην Ευρώπη μέσω του East Med, οπότε ο τερματικός της Αλεξ/πολης θα αποτελεί αμερικανική αποκλειστικότητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ οι ΗΠΑ άρχισαν να εξάγουν LNG μόλις το 2016, ήδη παρείχαν στη χώρα μας σχεδόν τη μισή ποσότητα από τα 2.651.903 κ.μ. LNG που εισήγαγε το πρώτο εξάμηνο του 2020 (Καθημερινή 21/8/2020). Αν λάβουμε υπόψη την αντίδραση των ΗΠΑ στον γερμανικό αγωγό Nord Stream 2 που θα μεταφέρει ρωσικό αέριο στην Γερμανία και εκείθεν στην Κεντρική Ευρώπη με τις απειλές της Ουάσινγκτον για οικονομικές κυρώσεις κατά των εταιρειών που συμμετέχουν στην κατασκευή του, με αποτέλεσμα τη διακοπή των εργασιών, αν προσθέσουμε ανάλογες αντιδράσεις για τον Turkish Stream ή παλαιότερα για τον South Stream ή τον αγωγό Μπουργκάς – Αλεξ/πολης που ακυρώθηκαν, αντιλαμβανόμαστε τον βαθμό εμπλοκής της Αλεξ/πολης στον αμερικανοκορωσικό ανταγωνισμό, η οποία στοχοποιείται περαιτέρω και με την εγκατάσταση της αμερικανικής βάσης..

Ποιά θα είναι τα χαρακτηριστικά του τερματικού σταθμού LNG; 

Θα...



 εγκατασταθεί 17,6 χλμ νοτιοδυτικά του λιμένα Αλεξ/πολης, 10 χλμ νοτιότερα της Μάκρης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κ. μ. (!) και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου που θα ξεπερνά τα 5,5 δις κ.μ. ετησίως, ενώ η πλωτή μονάδα θα συνδέεται. με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., υποθαλάσσιο στα 24 χλμ. απέναντι από τις ομορφότερες ακτές της περιοχής. Το όλο εγχείρημα συγκρίνεται με αυτό της Ρεβυθούσας: Ο εγκυρότερος όλων, ο τότε Αν ΥΠΕΝ Σωκράτης Φάμελλος σε συνέντευξη στον Ρ/Σ Status 94.2 FM της Αλεξανδρούπολης στις 3 Δεκεμβρίου 2017, χαρακτήρισε το δυναμικό του έργου του υγροποιημένου φυσικού  αερίου στην Αλεξανδρούπολη ισοδύναμο με του σταθμού της Ρεβυθούσας. Βέβαια, θα αποδειχθεί πολλαπλάσιο της Ρεβυθούσας, διότι η Ρεβυθούσα αποτελεί την πύλη εισόδου φυσικού αερίου για την Ελλάδα ενώ η Αλεξ/πολη θα αποτελέσει την πρώτη πύλη εισόδου αερίου για χώρες με πολλαπλάσιες ανάγκες όπως π.χ. η Ουκρανία, η Βουλγαρία, η Ρουμανία ώστε να απεξαρτηθούν από το ρωσικό φυσικό αέριο. Ποια είναι η Ρεβυθούσα; Η Ρεβυθούσα είναι ένα μικρό νησί του Σαρωνικού, όπου από το 1999 λειτουργεί ο Τερματικός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου της χώρας και μπορεί να τροφοδοτεί το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς με 5,2-5,3 δισεκατομμύρια κ. μ. φυσικού αερίου ετησίως. Όμως, η Ρεβυθούσα είναι ένα ακατοίκητο νησί σε μια ήδη βεβαρημένη περιβαλλοντικά ευρύτερη περιοχή, σε αντίθεση με την Αλεξ/πολη.


Δεν υπάρχουν σχόλια: