Αυτό που συχνά βλέπουμε στον ελληνικό δημόσιο βίο - μπάχαλο!
Οταν η θεσμική συμπεριφορά υπάγεται στον κύριο κώδικα λειτουργίας του κομματικού συστήματος (καιροσκοπική αντιπαράθεση για κατίσχυση με κάθε τρόπο), τα συλλογικά αγαθά (π.χ. δικαιοσύνη, υγεία, ασφάλεια) πλήττονται και οι κοινές αξίες, στις οποίες εδράζεται η λειτουργία των θεσμών (π.χ. επαγγελματισμός), υποσκάπτονται. Η άμετρη αντιπαράθεση εμπλέκει τους παίκτες σε φαύλους κύκλους. Οι αξίες που συνέχουν τον θεσμό αδυνατίζουν και τα αγαθά που παράγει απαξιώνονται· ο θεσμός εκφυλίζεται.
Δείτε το σκάνδαλο Novartis. Ενα ομολογημένο σκάνδαλο με πιθανές πολιτικές προεκτάσεις, αντί να οδηγεί στην αυστηρώς συντεταγμένη και αυτονοήτως σεβαστή διαδικασία απόδοσης δικαιοσύνης, ενεργοποιεί τα ιδιοτελή ένστικτα των αντιπαρατιθέμενων κομμάτων. Κύριο μέλημά τους είναι η προστασία του πολιτικού κεφαλαίου τους, όχι ο συντεταγμένος εντοπισμός των σφετεριστών του δημοσίου χρήματος. Το επιμέρους (ιδιοτελές) συμφέρον κυριαρχεί έναντι του καθολικού (δημοσίου) συμφέροντος.
Η αντιπολίτευση καταγγέλλει σχέδιο πολιτικής εξόντωσης.
Τι χάνεται σε αυτόν τον φαύλο κύκλο;
Η απόδοση δικαιοσύνης.
Ποιος ζημιώνεται;
Οι θεσμοί - η Πολιτική και η Δικαιοσύνη.Εύλογες εικασίες για πολιτικό σκάνδαλο στον χώρο του φαρμάκου μετατρέπονται αμετροεπώς σε κομματικές αλληλοκατηγορίες. «[Εξυπηρετήσατε] με το αζημίωτο τις πολυεθνικές» λέει ο Πρωθυπουργός. «Ο Τσίπρας είναι διεφθαρμένος μέχρι το μεδούλι» απαντά τσιρίζοντας ο αντιπρόεδρος της ΝΔ. Πρόκειται για κάτι χειρότερο από επιπόλαια ανταλλαγή ύβρεων: ο αντίπαλος θεωρείται εχθρός που πρέπει να συντριβεί. Οι συνταγματικοί, δικανικοί και άτυποι κανόνες που ρυθμίζουν τη συμπεριφορά των παικτών υποχωρούν: κατίσχυση με κάθε μέσον!
Από τη σκοπιά της θεσμικής ωριμότητας, η Ελλάδα βρίσκεται πλησιέστερα στη Ρουμανία και τη Βραζιλία, παρά στους ανεπτυγμένους εταίρους της στην ΕΕ. Σαν μανιασμένος χείμαρρος, ο άνευ αρχών κομματικός ανταγωνισμός υποσκάπτει τα θεμέλια των επιμέρους θεσμών. Η Δικαιοσύνη εμπλέκεται de facto στην άμετρη κομματική σύγκρουση, χάνοντας έτσι την εμπιστοσύνη που οφείλει να απολαμβάνει.
Οταν ο κ. Σαμαράς εγκαλεί τον Πρωθυπουργό και την Εισαγγελία Διαφθοράς για «σύσταση συμμορίας» αντιγράφει το λεξιλόγιο της Χρυσής Αυγής. Για την «εγκληματική συμμορία του Σαμαρά» και τον «[εισαγγελέα] Ντογιάκο υποχείριο του Σαμαρά» μιλούσε το 2014 ο Κασιδιάρης, αποκαλώντας «πολιτική σκευωρία» την άσκηση κακουργηματικής δίωξης κατά στελεχών του κόμματός του. Σε ένα περιβάλλον με αντιπαρατιθέμενες «συμμορίες», γιατί να μη ρίξει μια βόμβα ένας αναρχικός;
Ενδειξη θεσμικής αφροσύνης: πρώην Πρόεδρος του Αρείου Πάγου παρεμβαίνει, με την ιδιότητα μέρους της εκτελεστικής εξουσίας, στους δικαστικούς χειρισμούς της υπόθεσης Novartis. Στοιχείο θεσμικής παρακμής: η Ενωση Δικαστών και Εισαγγελέων εσωτερικεύει την πολιτική σύγκρουση για τη Novartis και διχάζεται, με ανοίκειους ένθεν-κακείθεν χαρακτηρισμούς. Ο διχαστικός-συγκρουσιακός πολιτικός λόγος διεισδύει στα επιμέρους θεσμικά πεδία, διαστρέφοντας τις αξίες τους και εκφυλίζοντας τη συμπεριφορά των παικτών.
να συνυπάρχει η αντιπαράθεση με τον σεβασμό του αντιπάλου. Το μεγαλείο του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ δεν ήταν ότι όρθωσε το ανάστημά του στους καταπιεστές. Αυτό το έκαναν κι άλλοι. Η δύναμή του ήταν η άρνησή του να μιμηθεί τον αντίπαλο. «Δεν θα επιτρέψω στον καταπιεστή μου να μου υπαγορεύσει τη μέθοδο που θα χρησιμοποιήσω» έλεγε. Αρνούμενος να μετατρέψει τον αντίπαλο σε εχθρό απέφυγε τη βία, προστατεύοντας έτσι την πολιτική κοινότητα συνολικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου