"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Φθηνότερο το ταξίδι για τη Βενετία απ' ό,τι για τη Ρόδο

Γράφει ο Σταύρος Μαλαγκονιάρης

Η «απογείωση» των ναύλων βάζει φωτιά στην τουριστική αλλά και την εμπορευματική κίνηση των νησιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ταξίδι επιβατών από Πάτρα για Βενετία ή Ανκόνα είναι σε πολλές περιπτώσεις αισθητά φθηνότερο από το κόστος ταξιδιού προς κάποιο νησί μας, αν και η απόσταση είναι κατά πολύ μικρότερη.

Μπροστά στην καλοκαιρινή περίοδο η κυβέρνηση αναζητά τρόπους μείωσης των ναύλων και όπως έχει δηλώσει ο υπ. Θαλασσίων Υποθέσεων, Γιάννης Διαμαντίδης, εξετάζεται η κατάργηση κάποιων χρεώσεων υπέρ τρίτων με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει «συμφωνία κυρίων» με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για αντίστοιχη μείωση του εισιτηρίου. Ηδη, πάντως, πηγές από τον χώρο της ακτοπλοΐας εμφανίζονται αρνητικές σε τέτοια συμφωνία, επικαλούμενες την αύξηση των τιμών του πετρελαίου, που φαίνεται, μάλιστα, να έχει μακροχρόνια χαρακτηριστικά.

Ετσι, το πρόβλημα αρχίζει να παίρνει «εκρηκτικές» διαστάσεις, με τις τιμές προς τα νησιά να έχουν πάρει την «ανηφόρα» και να διαμορφώνονται ακριβότερες ακόμα και κατά 50% από ένα ταξίδι με επιστροφή στη Βενετία. Είναι ενδεικτικό ότι το ταξίδι σε δίκλινη καμπίνα με ΙΧ με επιστροφή για τη Βενετία, που απέχει από την Πάτρα 621 μίλια, κοστίζει 423 ευρώ. Το αντίστοιχο ταξίδι από Πειραιά για Ρόδο, που η απόσταση είναι μόλις 250 μίλια, κοστίζει ακόμα και 675,5 ευρώ.

Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το ταξίδι σε δίκλινη καμπίνα με ΙΧ με επιστροφή για την Ανκόνα, που απέχει από την Πάτρα 512 μίλια και κοστίζει και 498 ευρώ, ενώ από Πειραιά για Κάρπαθο, που η απόσταση είναι 242 μίλια, το κόστος (σ.σ. δίκλινη καμπίνα με ΙΧ και επιστροφή) φτάνει στα 535 ευρώ.

Είναι γεγονός ότι στις εσωτερικές γραμμές υπάρχει, σε πολλές περιπτώσεις, σοβαρή επιβάρυνση από τα τέλη υπέρ τρίτων. Οι επιβαρύνσεις επεκτείνονται και σε εμπορευματικές μεταφορές, με αντίστοιχο κόστος στη διακίνηση εμπορευμάτων, με ύπαρξη κράτησης «υπέρ των φορτοεκφορτωτών για διαφυγούσα εργασία». Η... απίστευτη χρέωση φτάνει στην περίπτωση της Κρήτης ακόμα και στο 9,84% επί του καθαρού ναύλου.

Η ηγεσία του υπ. Θαλασσίων Υποθέσεων έχει εισηγηθεί την κατάργηση ανάλογων χρεώσεων, όπως τα αχθοφορικά και τα λεμβουχικά.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, συζητείται ακόμα η κατάργηση της εισφοράς υπέρ ΝΑΤ-ΚΑΕΟ, που έχει θεσμοθετηθεί ως ασφαλιστική κάλυψη επιβατών και οχημάτων στη διάρκεια του ταξιδιού και αποτελεί ένα έσοδο υπέρ του ΝΑΤ.

Αντίθετα, έχει αποφασιστεί να μην υπάρξουν αλλαγές στον ΦΠΑ, στον επίναυλο, που αποτελεί το μοναδικό έσοδο για την επιδότηση ακτοπλοϊκών συνδέσεων και στα τέλη υπέρ Οργανισμών Λιμένων και Λιμενικών Ταμείων.

ΧΡΕΩΣΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΡΙΤΩΝ
Οι κρατήσεις που βαρύνουν το εισιτήριο του πλοίου της ακτοπλοΐας είναι κατά κανόνα ποσοστιαίες, με αποτέλεσμα να διαμορφώνονται ανάλογα με τον καθαρό ναύλο και η επιβάρυνση που προκαλούν να διαφέρει ανάλογα το εισιτήριο.

Οι βασικότερες είναι οι εξής:

ΦΠΑ: Αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος της επιβάρυνσης και αντιπροσωπεύει το 13% επί της τιμής του εισιτηρίου για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα.

ΚΑΕΟ-ΝΑΤ: Κράτηση υπέρ ΝΑΤ και Κεφαλαίου Ασφάλισης Επιβατών και Οχημάτων και ανέρχεται στο 6,5% επί της ονομαστικής τιμής του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου.

Επίναυλος: Ανέρχεται στο 3% επί της ονομαστικής αξίας του εισιτηρίου και σκοπό έχει την είσπραξη εσόδου για την επιδότηση της λειτουργίας των άγονων γραμμών.

Λιμενικά Τέλη: Κράτηση υπέρ Οργανισμών Λιμένων και Λιμενικών Ταμείων και ανέρχεται σε 5 - 5,5% επί της ονομαστικής τιμής του εισιτηρίου.

Λεμβούχοι - Αχθοφορικά: Αφορά κρατήσεις που επιβάλλονται υπέρ λεμβούχων και αχθοφόρων και ανέρχονται περί τα 0,50-0,60 ευρώ ανά επιβάτη.

ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: