Καρδιολόγου
Η αισιοδοξία που έφερε η πρώιμη μεταπολεμική εποχή (1950-1960), μετά τη φρίκη του ναζισμού, είχε οδηγήσει αρκετούς ιστορικούς να αποφανθούν τότε ότι είναι απίθανο να συμβεί στο μέλλον ένας τόσο καταστροφικός πόλεμος, όσο ο Δεύτερος Παγκόσμιος, σε ευρωπαϊκό έδαφος.
Ο οικονομικός πόλεμος που βίωσε (και βιώνει ακόμη σήμερα) ο ευρωπαϊκός Νότος, χωρίς να ακούγονται κλαγγές των όπλων, έχει καταργήσει κάθε μορφή ηθικής και έχει εισάγει πρωτοποριακές τεχνικές ανθρωποφαγίας. Πλέον ο αδύναμος, ο άπορος, ο ασθενής, ο ηλικιωμένος, το παιδί, όχι μόνον δεν υποστηρίζονται από την κρατική μέριμνα, αλλά αντιθέτως διώκονται και εξοντώνονται οριστικά. Ετσι τίποτε πλέον δεν θα θυμίζει στον ευκατάστατο, νομοταγή και ευυπόληπτο ευρωπαίο πολίτη ότι υπάρχουν ακόμη σήμερα αναξιοπαθούντες.
Οι παρακάτω ειδήσεις είναι απόλυτα αληθινές και συμβαίνουν στην Ευρώπη του 21ου αιώνα:
Από το 2013 με πρόστιμο που αγγίζει τα 750 ευρώ, τιμωρούνται οι άστεγοι στη Μαδρίτη. Στην Ισπανία, οι περιφέρειες είναι ελεύθερες να νομοθετούν κατά το δοκούν για την επαιτεία. Η Ana Botella, ως δήμαρχος της Μαδρίτης, αποφάσισε πριν από λίγα χρόνια να ποινικοποιήσει τη φτώχεια και να επιβάλει «νόμιμο σαδισμό» σε χιλιάδες ανθρώπους που δεν έχουν εισόδημα. Καταρτίστηκε μάλιστα σχέδιο νόμου, που επιφέρει κυρώσεις σε ανθρώπους που είναι αναγκασμένοι να ζουν στο δρόμο, να ζητιανεύουν ή να πλένουν παρμπρίζ αυτοκινήτων για να επιβιώσουν. Ακόμη, προβλέπεται η επιβολή κυρώσεων και πρόστιμο 750 ευρώ για όσους ζητιανεύουν στις εισόδους εμπορικών κέντρων, γραφείων, σχολείων και νοσοκομείων, κοιμούνται σε παγκάκι ή πωλούν χαρτομάντιλα στα φανάρια, για να εξασφαλίσουν ένα γεύμα. Όλα αυτά συνέβησαν ήδη στην Ισπανία, αφού είχαν προηγηθεί εξώσεις ανθρώπων από τα σπίτια τους, αλλά και από το Δημόσιο Στεγαστικό Φορέα της Ισπανίας, όπου μπορούσαν να φιλοξενούνται όσοι το είχαν ανάγκη. Σύμφωνα με την Ισπανική Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, 1 στους 5 ζει σε συνθήκες φτώχειας, πάνω από 2 εκατομμύρια παιδιά δεν σιτίζονται κανονικά και περίπου το 30% των νοικοκυριών είναι υποθηκευμένα λόγω απλήρωτων στεγαστικών δανείων, για τα οποία οι ιδιοκτήτες τους απειλήθηκαν ή απειλούνται με πλειστηριασμό ακινήτου.
Πρόσφατα στη Γαλλία έλαβε ιδιαίτερη δημοσιότητα μια σπάνια περίπτωση επιβολής προστίμου στον σιδηροδρομικό σταθμό της Τουλούζ, το προσωπικό ασφαλείας του σταθμού επέβαλε πρόστιμο ύψους 100 ευρώ σε νεαρής ηλικίας επιβάτη επειδή έδωσε ελεημοσύνη 70 λεπτών του ευρώ σε άστεγη γυναίκα που ζητιάνευε με ένα μωρό στην αγκαλιά της. Ο σοκαρισμένος «παραβάτης» αποφάσισε να δημοσιοποιήσει την υπόθεση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οπότε την σκυτάλη πήραν στη συνέχεια τα έντυπα εθνικά ΜΜΕ και τα τηλεοπτικά κανάλια. Η διοίκηση των γαλλικών σιδηροδρόμων βρέθηκε τότε αντιμέτωπη με μια γενικευμένη λαϊκή κατακραυγή, επιπλέον αποδείχτηκε ότι το πρόστιμο ήταν παράνομο χωρίς καμία νομική βάση.
Είναι βέβαιο ότι υπάρχουν περιπτώσεις ζητιάνων που συνδέονται με κλοπές, με τσαντάκηδες, με αυξημένη παραβατικότητα αλλά αυτό συνέβαινε ανέκαθεν. Θυμάμαι ότι στο Λονδίνο όπου ζούσα, τέλος δεκαετίας ’80, είχα δει (για πρώτη φορά) άστεγους ανθρώπους να κοιμούνται μέσα σε χάρτινα κουτιά σε κεντρικούς δρόμους της πόλης. Η γενικευμένη όμως αντίληψη της καταδίωξης κάθε επαίτη, αδύναμου και αναξιοπαθούντος συνανθρώπου (μας) αποτελεί πρόσφατο ιδεολογικό απόκτημα μιας κοινωνίας σε παρακμή και αποσύνθεση.
Εδώ θυμήθηκα το χριστουγεννιάτικο παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Αντερσεν «Το κοριτσάκι με τα σπίρτα». Μια άπορη και άστεγη μικρούλα, χωρίς κανέναν στον κόσμο, που πουλούσε σπίρτα στο δρόμο. Κανείς δεν αγόραζε σπίρτα και εκείνη άρχισε να καίει ένα ένα τα σπίρτα για να ζεσταθεί μέσα στην παγωνιά. Αποκαμωμένη και θλιμμένη, κούρνιασε κάποια στιγμή στο πλατύσκαλο της πόρτας ενός πλούσιου σπιτιού. Κάποια στιγμή άνοιξε η πόρτα και οι νοικοκυραίοι βρήκαν το κορίτσι να κοιμάται πάνω στο χιονισμένο πλατύσκαλο, παγωμένη και τριγυρισμένη από αναρίθμητα σπίρτα. Συγκινήθηκαν και πήραν στην αγκαλιά τους τη δύστυχη μικρή, την έβαλαν στο σπίτι τους.
Ο κόσμος άλλαξε πολύ από τότε, το κοριτσάκι με τα σπίρτα δεν θα μπορούσε σήμερα να ξαπλώσει στο παγωμένο πλατύσκαλο γιατί εκεί οι νοικοκυραίοι θα είχαν τοποθετήσει καρφιά, έτσι κανείς άστεγος δεν θα μπορούσε να σταθεί. Το πολύ πολύ να «την έβγαζε» σε κάποιο κρατητήριο, αναγκαστικά, γιατί δεν θα μπορούσε βέβαια να πληρώσει το πρόστιμο για τους άστεγους. Καημένε, Άντερσεν, τι είδους παραμύθια θα έγραφες άραγε σήμερα με αυτά που θα έβλεπες;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου